תוכן שיווקי
בעקבות אירוע - Barcelona Supercomputing Center

BSC רוכש את מחשב העל MareNostrum4, עם טכנולוגיות לנובו; יהיה חזק פי 12 מקודמו

נעם רוזן, דירקטור ומנהל היחידה העסקית למחשוב עתיר ביצועים לאזור אירופה, אפריקה והמזרח התיכון בלנובו: "הזכייה האחרונה של לנובו ב–BSC ממשיכה את רצף הזכיות המשמעותיות שלה בתחום השרתים בכלל ובמחשוב עתיר ביצועים בפרט"

22/12/2016 09:46
נעם רוזן, דירקטור ומנהל היחידה העסקית למחשוב עתיר ביצועים לאזור אירופה, אפריקה והמזרח התיכון בלנובו

מרכז מחשוב העל של ברצלונה (BSC) רכש לאחרונה מחשב-על חדש ועוצמתי ששולבו בו טכנולוגיות של לנובו (Lenovo). הזכייה ממשיכה את רצף הזכיות המשמעותיות של לנובו בתחום השרתים והמחשוב עתיר הביצועים, ומבססת הלכה למעשה את מעמדה בתחום זה תוך שהיא עוקפת חברות ותיקות בתחום.

MareNostrum4, מחשב-העל החדש, יהיה פי 12.4 חזק ועוצמתי יותר מהמחשב הנוכחי MareNostrum3 והוא יציע נפח ביצועים של 13.7 Petaflop/s. המחשב יירכש מיבמ (IBM) שזכתה במכרז לבניית המחשב שערכו נאמד בכ-30 מליון יורו. יבמ תשלב במכונה יחידה את הטכנולוגיות שלה לצד טכנולוגיות של לנובו, אינטל (Intel) ופוג'יטסו (Fujitsu).

לרכישה שתי מטרות: לרכוש מכונה למטרות חישוביות כלליות שיכולה לבצע מגוון מטלות מדעיות והנדסיות, וכן לספק למרכז אשכולות מחשוב המבוססים על טכנולוגיות פורצות דרך. מגוון טכנולוגיות אשכול אלו ישמשו את צרכי המשתמשים, ובה בעת, יאפשרו למרכז לבחון ולנתח את מגוון הארכיטקטורות הנוכחיות והעתידיות בתחום מחשוב העל.

כדי להשיג זאת, למכונה החדשה יהיו שני חלקים נבדלים. אלמנט חישוב-העל הכללי, שהינו המרכיב העיקרי מבחינת היקף וביצועים ויסופק בידי לנובו, יכיל 48 מארזים עם יותר מ-3,400 שרתים שמבוססים על מעבדי Xeon מהדור הבא של אינטל ועם מאגר זיכרון מרכזי של 390 טרה-בייט.

האשכול ימומש בקישוריות Intel Omni-Path של 100 ג'יגה-ביט ועוצמתו המירבית תהיה קצת יותר מ-11 פטה-פלופס, וזה אומר שהוא יוכל לבצע יותר מ-11 אלף טריליון פעולות בשנייה, פי 10 יותר מ-MareNostrum3 שהותקן בין 2012 ל-2013. למרות הגידול בקיבולת, צריכת החשמל של המחשב החדש תהיה גדולה בכ-30% בלבד לעומת קודמו, והיא תסתכם ב-1.3 מגה-וואט/בשנה.

מיליארד מיליארד חישובים

האלמנט השני של MareNostrum4, ייבנה משלושה אשכולות טכנולוגיים שונים שיצורפו ויעודכנו בהתאם לזמינותם. מדובר בטכנולוגיות שמפותחות כיום בארצות הברית וביפן במטרה להאיץ את הגעתם של מחשבי-העל מדור חדש שיכולים לבצע מיליארד מיליארד חישובים בשנייה (Pre-Exascale). אחד משלושת האשכולות האלו יסופק בעתיד בידי לנובו ויבוסס על טכנולוגיה חדשנית של KNH (ר"ת Intel Knights Hill).

מטרת השילוב הפרוגרסיבי הזה ב-MareNostrum4 היא לאפשר ל-BSC לתפעל את ההתקדמות הטכנולוגית הצפויה בשנים הקרובות, וכדי לבחון אם הן מתאימות לגרסאות העתידיות של MareNostrum.

נפח האחסון של MareNostrum4 יהיה גדול מ-10 פטה-בייט, והוא יהיה מחובר לתשתיות ה-Big Data של BSC-CNS שמציעות אחסון בנפח כולל של 26.4 פטה-בייט. כמו קודמיו, MareNostrum4 יחובר גם לרשת מרכזי המחקר ולאוניברסיטאות באירופה באמצעות הרשתות RedIris ו-Geant.

השותפות האירופית למחשוב מתקדם

משרד הכלכלה הספרדי יעניק ל-BSC 34 מיליון יורו במטרה לרכוש את MareNostrum4. מתוך הסכום הזה, 30 מיליון יורו הוקדשו לרכישת המחשב וחלקיו, וארבעת מיליון היורו הנותרים נועדו לרכישת מערכת הדיסקים המקבילה.

כמו קודמו, MareNostrum4 יהיה חלק מהשותפות האירופית למחשוב מתקדם (PRACE), רשת שייעודה ליצור תשתית מחשוב עתיר ביצועים אירופית. MareNostrum4 יאפשר את השלב הבא של פרויקט מחשוב-העל, בו תשמור ספרד על מעמדה כאחת ממדינות הליבה לצד גרמניה, צרפת, איטליה ושווייץ – שהצטרפה לאחרונה לרשת.

MareNostrum4 ישתלב גם ברשת ICTS הספרדית לתשתיות מדעיות וטכנולוגיות ייחודיות, וכן ברשת מחשוב-העל הספרדית (RES) בה הוא יגדיל את נפח החישוב המופץ בין הצמתים השונים ברשת.

קצת היסטוריה

המכונות במשפחת MareNostrum סיפקו את העוצמה ליותר מ-3,000 פרויקטים מאז התקנת הגרסה הראשונה ב-2004, אז עוצמת המחשוב הייתה 42.35 טרה-פלופס, והיא שודרגה ל- 94.21 טרה-פלופס ב-2006. מאז השדרוג האחרון ל-MareNostrum3, עוצמת המחשוב עומדת על 1.1 פטה-פלופס.

בעידן שבו מחשבי-העל הם מעמודי התווך של המדע וההנדסה, משרתים מחשבי-העל את הקהילה המדעית ואת החברה כולה ומשמשים ליצירת מודלים וסימולטורים, ולניהול כמויות עצומות של מידע המופק בכל התחומים המדעיים.

מרכז מחשוב-העל בברצלונה הוא המוביל בספרד בתחומו והוא מתמחה במחשוב עתיר ביצועים. משימתו כפולה: להציע תשתית מחשוב-על ושירותים למדעני ספרד וכלל אירופה, וכדי לייצר ידע וטכנולוגיה שניתן ליישם לטובת החברה כולה.

לנובו עוקפת

לדברי נעם רוזן, דירקטור ומנהל היחידה העסקית למחשוב עתיר ביצועים לאזור אירופה, אפריקה והמזה"ת, לנובו, "הזכייה האחרונה של לנובו ב-BSC ממשיכה את רצף הזכיות המשמעותיות של לנובו בתחום השרתים בכלל ובמחשוב עתיר ביצועים בפרט.

"בנובמבר האחרון השלימה לנובו בהצלחה התקנה מהגדולות באירופה של 3,600 שרתי Bootable Nights landings במכון המחקר Cineca באיטליה. שנתיים לאחר המעבר מיבמ ולאחר כחמש פעמים בלבד בהן לנובו מופיעה כספק שרתים ופתרונות ברשימת ה-500-Top האשכולות הגדולים בעולם, מופיעה לנובו עם למעלה מ-100 מערכות מחשוב עתירות ביצועים מהחזקות בעולם, כשהיא מתבססת במקום השני ברשימה ועוקפת חברות המתמחות בשוק זה שנים רבות", אמר.

"רשימת ה-Top500 כוללת מערכות למגזרים שונים כמו מכוני מחקר ולקוחות מסחריים. לנובו נמצאת במקום ייחודי המאפשר לה מצד אחד לספק מערכות מהגדולות בעולם ובנוסף היא מאפשרת לארגונים קטנים ובינוניים גישה למחשוב עתיר ביצועים תוך התאמה לדרישותיהם הייחודיות", סיכם רוזן.

אירועים קרובים