תוכן שיווקי

עידן פיננסי חדש

20/09/2016 13:05
ליאור פוני, מנכ"ל משותף Dell-EMC ישראל

כתב: ליאור פוני, מנכ"ל Dell-EMC ישראל

תמו הימים בהם חשבון הבנק שלנו התנהל באותו בנק מיום שפתחנו אותו ועד מותנו. חלף העידן בו מערכת היחסים שלנו עם הבנקאי שלנו הייתה כמערכת היחסים עם הקצב או הרופא שלנו. שלושה שינויים גדולים הביאו עלינו את העידן החדש שבו פועל העולם הפיננסי כיום.

השינוי הראשון, קריסת הבנקים הגדולים בארצות הברית החל משנת 2008, שהכתימה את תדמיתם – במיוחד לאור העובדה כי עד אז נחשבו לבלתי פגיעים. למרות שהבנקים שעיקר פעילותם הייתה בשוק הפרטי, לא הפגינו את אותו תיאבון חזירי לסיכון שהוביל את הבנקים הגדולים לקריסה, הם עדיין חלקו עימם את המהלומות, הן במישור הפיננסי והן במישור התדמיתי.

השינוי השני, וככל הנראה זה שהגיע בעקבות המשבר הפיננסי שתואר בסעיף הראשון – היו סטארט אפים זריזים – שהשכילו "להריח" היכן צפוי לפנות שוק הטכנולוגיה – והחלו להציע מגוון שירותים פיננסיים לצרכנים, תחת מותג עצמאי או כמותגי-משנה של שחקנים קיימים.

השינוי השלישי טמון ביכולת להציע שירותים מבלי להחזיק במשאבים – כשם שאובר (Uber) זעזעה את עולם התחבורה מבלי שבבעלותה אפילו מכונית אחת, שירותי ההלוואות בין הצרכנים לבין עצמם (Peer to Peer lending) יוצרים תעבורת כספים ללא צורך בבנקאים, כספת או משרדים. אם נאמר זאת בבוטות, חלק מהאנשים אף חשים כי הם יכולים להסתדר טוב יותר ללא הבנק.

למנף את הטכנולוגיות

אלו טכנולוגיות הפכו את השינוי הזה לאפשרי? ללא הפריסה הרחבה של טלפונים סלולריים, אובר לא הייתה יכולה להתקיים. ללא הרעיון של שיתוף קבצים בין מחשבי גולשים לפני 15 שנים, הלוואות בין צרכנים לא היו יכולות להתקיים. אין למעשה סיבה המונעת מבנקים למנף את הטכנולוגיות הללו לשימושם.

ועדיין, במקום לאמץ את גישת "גם אני" (במילים אחרות, להשיק אפליקציה), הבנק יכול לעשות שימוש במשאבים העצומים שלו, הן בעולם המידע והן בהיבט הפיננסי, ולנקוט בגישה פרואקטיבית יותר. אם ניקח את אלמנט המידע לדוגמה – לסטארט-אפ אין גישה לכמות האימתנית של מידע המצויה ברשתו של בנק. האתגר שמולו מתמודד הבנק הוא "לסדר" את המידע ואז ליצור חיבור מחודש עם לקוחותיו והדרך שבה הם חיים.

לסטארט-אפ בעולם הפיננסים (Fintech) אין גישה למידע אודות הוצאותיו של הלקוח או חסכונותיו במהלך העשור הקודם, אך לבנק יש. בהתבסס על ההבדל הזה, הבנק יכול להציע שירותים ויעוץ מדויק ואישי יותר ללקוחותיו. טכנולוגיות המחשוב והרשת המודרניות הפכו לעוצמתיות כל כך, עד שפתרונות שכאלה יכולים להיות מיוצרים כהרף עין – אם, כמובן, התשתית שמניעה אותם אמינה ויציבה.

כל ארגון חייב לשמור מכל משמר על המידע שלו, אך בעולם הפיננסי דרישה זו מקבלת משנה תוקף. עובדה זו מגבילה את יכולתם של מוסדות פיננסיים לעשות שימוש בטכנולוגיות כדוגמת עננים ציבוריים. כתחליף, המוסדות הללו נוקטים בשיטות המוכרות מעולם העננים הציבוריים, אולם ללא חשיפת המידע שלהם מחוץ לכותלי הארגון.

מסיבה זו יותר ויותר מלקוחותינו בעולמות הפיננסיים פונים לפתרונות המכונים IPC (ר"ת Internal Private Cloud). פתרון שכזה מציע להם את הטוב שבשני העולמות, כשהוא שומר את המידע רב הערך של הלקוחות קרוב לחזה, אך במקביל מאפשר ליהנות מכל יתרונות הגמישות והגידול של מחשוב הענן.

טרנד נוסף שאנו רואים בעולם הבנקאות והפיננסים הינו המוכנות של הארגונים להסתמך על תשתית מאוחדת (Converged Infrastructure) ליישומי הליבה שלהם. מוצר ה-VBlock שלנו, למשל, פופולרי במיוחד, מכיוון שהוא מאפשר למוסדות פיננסיים להתמקד בהיצע של חוויית משתמש משופרת ללקוחותיהם, במקום לנסות ולאחד תהליכים ותשתיות המפוזרים במקומות שונים.

באמצעות הפיכת התשתית שלהם לדטה סנטר מודרני, הבנקים יכולים לקבל הן את הבסיס היציב שעליו פועל העסק שלהם, והן את השקט הנפשי להתמקד במה שיכול לאפשר להם לנצח בקרב מול הסטארט-אפים והמתחרים החדשים – יצירת שירותים ויישומים המסוגלים לייצר בידול בשוק.

אירועים קרובים