תוכן שיווקי
לקראת אירוע - שולחן עגול בנושא ניהול פורטפוליו ופרויקטים, יום ה' 22 בספטמבר, אולם כנסים לאונרדו, תל אביב

חמישה דברים שקמעונאים צריכים לחשוב עליהם לפני שהם מהמרים על אג'ייל

11/09/2016 12:38

כתב: ניר אסיאס, יועץ בכיר בחטיבת CA ישראל ב-NessPRO, קבוצת מוצרי התוכנה של נס

זריזות וגמישות (אג'יליות) עסקית היא נושא חם, ויש לכך סיבה טובה. טכנולוגיית אג'ייל פירושה השקות גרסה מהירות, איטרציה מהירה, מענה מספק לדרישות הלקוח וטיפול בבעיות בעת התרחשותן. בעולם שבו אינטראקציה דיגיטלית עם לקוחות, שותפים וספקים מתבצעת יותר ויותר באמצעות אפליקציות ושירותים מקוונים, זהו דבר שאף קמעונאי אינו יכול להתעלם ממנו, במיוחד כאשר ציפיות הצרכנים גדלות.

מחקר של Zogby Analytics ו-CA Technologies הראה כי 58% מהצרכנים אומרים שסובלנותם בנוגע לבעיות טכניות משפיעה על החלטתם להשתמש או לרכוש אפליקציה של מותג, ו-47% לא נטשו אפליקציה של מותג כדי לעבור למותג אחר בשל תכונה או שירות טובים יותר . בהתחשב בעובדה שיותר ממחצית מאתנו מבצעים קניות באמצעות אפליקציות ניידות, המסר העולה מכך ברור – קמעונאים צריכים להציע חוויות דיגיטליות מרגשות יותר, ואספקת ערך הרבה יותר מהירה ומתמשכת כדי ליצור יתרון תחרותי.

זו ההבטחה של אגי'ליות – היא מאפשרת לקמעונאים להעביר חוויות לקוח לפסים חדשניים, להסתגל יותר לשינויים ולהגדיל הכנסות. אך יציאה למסע לכיוון האג'יליות אינה משימה פשוטה. כדי לבצע זאת בצורה טובה יש צורך בידע, בשינוי תרבותי ובתרגול בכל הרמות. הנה חמישה דברים מרכזיים שקמעונאים צריכים לחשוב עליהם לפני שהם מהמרים על אג'ייל:

יש לקשור אג'יליות ליזמות עסקית. כל חדשנות קמעונאית מקורה בצורך עסקי ברור. לדוגמה, "הקלד וקח" (click and collect). זו היתה דרך להבאת ערך מוסף ללקוחות תוך כדי הבאת הכנסות טריות לעסק. קמעונאים החושבים לאמץ מתודולוגיות אג'ייל צריכים לקשור זאת למטרה עסקית מסוימת – במיוחד אם הם רוצים להשיג החזר מהיר על ההשקעה.

יש לחשוב על התרבות הארגונית. כדי לאמץ אג'יליות מלאה, קמעונאים צריכים לטפח תרבות המעצימה יחידים וקבוצות, מקבלת בברכה שינויים ואינה מענישה על כישלון אלא מעודדת את העובדים ללמוד מכשלונות. קמעונאים יצטרכו לבנות תרבות של שיתוף פעולה אשר תסייע לפרק איי מידע (silos) פונקציונליים, למזער תלות ולפתוח ערוצי תקשורת. עידוד תחושת אחריות משותפת באמצעות מודלים למנהיגות משותפת יבטיח שהתמיכה באג'ייל מושרשת היטב במבנה של החברה עצמה.

יש להיות ממוקדים. באופן מסורתי, אג'ייל מתאים ביותר לפרויקטים בעלי רמה גבוהה של מורכבות וחוסר ודאות, הדורשים יכולת הסתגלות. רוב הפרויקטים של פיתוח תוכנה יהיו בתוך הקטגוריה הזו, וכך גם רוב הפונקציות שמול הלקוח. עם זאת, אג'ייל לא צריך להיות פתרון של ברירת מחדל. מערכות תיעוד (Systems of Record) או backend עשויות לא להיות כאלו שיתמודדו בצורה טבעית על agile delivery והן בדרך כלל הרבה יותר מתאימות לשיטות של "מפל מים". במשך הזמן, חשוב שכל ארגון יפתח רשימה של פרויקטים המתאימים לאג'ייל, כדי לוודא שהם מיישמים זאת בדרך הנכונה.

יש למצוא מנהיג. קמעונאי צריך לזהות מנהל שיתן חסות לשינוי אג'ייל. התאמת התרבות הארגונית של החברה זה דבר אחד, אך חשוב מאוד שיהיה מישהו בדרגה בכירה המאמין במתודולוגיות אג'ייל ומסוגל להניע את התכנית הזו מלמעלה למטה. אם הדחיפה לכיוון האג'ייל  היא רק מצד המפתחים, העסק לא יראה את היתרונות שהוא יכול להביא, והדבר יכול להאט את האימוץ באופן משמעותי.

יש לתכנן מדידה. לבסוף, חשוב מאד לתכנן כראוי כיצד לעקוב אחר ההתקדמות ולמדוד אותה. לפני יישום של פרויקטי אג'ייל, על הקמעונאים להגדיר מדדים מרכזיים שימדדו עד כמה הפכו הפרויקטים שלהם לאג'ייל – מה שנקרא "לוח מחוונים לשינויי אג'ייל" . הדבר לא רק יסייע לעסקים לנקוט בפעולה מתקנת בעת הצורך, אלא גם יאפשר להם להראות יתרונות עסקיים מוחשיים הנובעים מיישום אג'ייל.

עיקרון ליבה שמאחורי האג'יליות  הוא הבנה עמוקה לגבי זרימת הערך ברחבי הארגון והיכולת לארגן מחדש אנשים סביב יצירתו של ערך זה. באמצעות ביצוע חמשת השלבים הנ"ל, קמעונאים יוכלו לפרק איי מידע (silos) פונקציונליים מסורתיים, למזער תלות, לצמצם בזבוזים, ולשפר שיתוף פעולה – כל אבני הדרך המרכזיות כשמדובר בהכנת העסק למסע לאג'ייל. תכנון קפדני ישתלם בסופו של הדבר – ארגונים המשיגים אג'יליות עסקית רואים התאמה טובה יותר לצרכי הלקוחות שלהם, והם מסוגלים לפרוס צוותים באופן שוטף לנקוט ביוזמות בעלות ערך גבוה ביותר תוך ביצוע ניתוח והערכה מינימליים מראש.

אירועים קרובים