תוכן שיווקי
בעקבות כנס Agile Israel 2015

יורם בכלר, מנכ"ל Manageware: "יש להתמקד בערך שמקבל הלקוח בכל צעד בפרויקט"

23/06/2015 13:16
יורם בכלר, מנכ"ל Manageware

בשבוע שעבר נערך כנס Agile Israel השנתי של אג'יילספארקס ואנשים ומחשבים, והעלייה הברורה בטרנד הפיתוח האג'ילי הורגשה השנה בכמות המשתתפים הרבה. Manageware, חברת ה-DevOps מבית מטריקס, לקחה גם היא חלק באירוע. יורם בכלר, מנכ"ל Manageware, מסביר מדוע פיתוח אג'ייל הפך לשיטה המקובלת כיום בארגונים מכל הגדלים – החל בסטארט-אפים וכלה בחברות IT ותיקות וגדולות.

Manageware

Manageware

"נקודת ההנחה הראשונית של פיתוח בשיטת אג'ייל היא שבפרויקטים גדולים, ישנו קושי ברור לתכנן לטווח הארוך ולחזות פרטים שאמורים לבוא לידי ביטוי רק בעוד חודשים ארוכים", אמר בכלר. "פעמים רבות, הזמן והמשאבים המושקעים בתכנון פרויקט פשוט מתבזבזים, מכיוון שלאורך זמן ישנם תמיד שינויים. תכנון רכיב בפרויקט גדול שייצא לדרך בעוד חצי שנה ישתנה בוודאות כי הוא נמצא בסביבה דינמית, שמשתנה כל העת: מתגלים פרטים או קשיים חדשים ויש צורך בהתאמה מחדש. הגישה האג'ילית אומרת שיש להתמקד בערך שמקבל הלקוח בכל צעד בפרויקט, להתרכז ולתעדף משימות מתוך נקודת מבטו של הלקוח, ולקבל משוב מהיר באופן תדיר".

לדבריו, "בפיתוחים גדולים מאוד, דוגמת פרויקטי תשתית, הלקוח עלול לאבד סבלנות, משום שהוא לא רואה אפילו את הערך הראשוני במשך תקופה ארוכה מאוד. לכן, בשורה התחתונה, יש להיות עימו באינטראקציות במשך כל זמן הפיתוח ולספק ערך בפרקים קצרים ככל האפשר, כאשר מספקים מרכיב סופי ומוכן מדי ארבעה שבועות לערך. מרכיב זה מספק מידה כזו או אחרת של ערך ללקוח. כך, כשהלקוח או נציגו רואה את ההחזרה על ההשקעה שלו בעיניים, הוא מבין את הערך ויכול לספק משוב מהיר".

"הגישה הזו הולכת ומתפשטת כיום בעולם", הוסיף בכלר. "רואים את זה בעיקר בסטארט-אפים צעירים, שחייבים לעבוד ביעילות ולנסות את מוצריהם מהר, לצורך משוב וחישוב מסלול מחדש, אבל גם בחברות אנטרפרייז ותיקות יותר. הסיבה היא פשוטה – זו שיטה שמתאימה לזמנים המודרניים: היא כוללת אספקה מהירה ומוכנות לשינויים בזמן אמת. אם המציאות מכתיבה, הלכה למעשה, שינויים, אין טעם לתכנן יותר מדי קדימה בשלב שבו יש הכי הרבה חוסר ודאות, כי כשנגיע לרגע נצטרך לתכנן מחדש, בהתאם לשינויים שקרו במהלך הזמן. הגישה האג'ילית גורסת שכדאי לרדת לרמת פירוט עמוקה רק כשמתקרבים לרגע הפיתוח, ואז גם יש הרבה יותר ידע ו-ודאות גדולה יותר. עד אז מתכננים ב-High Level. עם ההתקרבות לרגע האמת, השינויים יהיו כבר ברורים יותר וניתן יהיה לרדת לעומק הפיתוח".

היכן Manageware נכנסת לתמונה?

Manageware מסייעת ללקוחותיה לעבור לשלב הבא בעבודתם האג'ילית בעזרת כלים: "לדוגמה, אנחנו מסייעים להם ללמוד כיצד מנהלים פורטפוליו שמפותח על ידי כמה קבוצות פיתוח, כשכל אחת מהן עובדת בצורה אג'ילית; כיצד לשפר את היערכות העבודה, לתעדף בצורה שיטתית ופחות על סמך תחושות; כיצד להציג ולשקף את המצב לכל המשתתפים; וכמובן, הטמעה מוצלחת. לצד זאת, אנחנו מאמינים שתהליך זה צריך להיתמך בכלים המתאימים. אנחנו מסייעים ללקוחותינו להשתמש בכלים הקיימים שלהם בצורה יעילה ואינטגרטיבית יותר, או לפעמים מסייעים להם לבחור ולשדרג לסט כלים מתאים יותר", אמר בכלר.

"לצורך העניין בנינו קורס בן יומיים הכולל שילוב של מתודולוגיה, Scaled up Agile לצוותים מרובים ולפורטפוליו, שגם מציג כיצד מבצעים זאת על גבי הכלים, Hands On", ציין.

"לדוגמה, באחד הפרויקטים האחרונים שלנו ביצענו מהלך של Scaling Up בארגון בו מועסקים כ-100 מפתחים ואנשי בדיקות", סיכם בכלר. "לאחר פגישת קיק אוף וסדרת ראיונות עם אנשי מפתח, בה הבנו את המצב הקיים והאתגרים העומדים בפני החברה, בנינו איתם סט קריטריונים מוסכם לבחירת כלים והתמקדנו בנושאים מרכזיים לשיפור בטווח של ארבעה חודשים. בעזרת Use Cases שהגדרנו יחד בנינו עבורם בכמה ימים אבטיפוס של הכלים והסביבה, ויכולנו לבצע סדנאות שמאפשרות לאנשי הארגון לחוות את הכלי החדש, לספק משוב, וגם להתנסות בשיטות החדשות ולחוש את ערכן. מהלך זה סייע להם לגבש את המטרות שלהם, המקומות שבהם הם צריכים להשתפר ובעיקר העלה את רמת הוודאות לגבי איך להתקדם הלאה בעצמם. בתוך חודש אחד סיימנו מהלך ארגוני שהלקוח נסחב איתו מעל לחצי שנה עד הגעתנו".

אירועים קרובים