הרשות הלאומית לחדשנות וטכנולוגיה: סיכונים מול סיכויים

המדען הראשי נפל קורבן למרוץ של הממשלה להפריט כל מה שזז ולהסיר מעצמה אחריות על שירותים שהיא צריכה לתת ● התקווה היא שהמהלך לא יזיק לתעשייה

הרושם הנוצר הוא שגם המדען נפל קורבן למרוץ המטורף של הממשלה להפריט כל מה שזז

הקבינט החברתי-כלכלי אישר היום (א') הקמת רשות חדשה שתקבל את הסמכויות הביצועיות של המדען הראשי, ובמידה רבה תחליף אותו. ההחלטה התקבלה בהסכמה די נדירה בימים אלה בין שר האוצר, יאיר לפיד, לשר הכלכלה, נפתלי בנט.

למעשה, המדען הראשי הפך מהיום ממי שעומד בראש גוף ממשלתי-ציבורי שתפקידו לסייע ולקדם את החדשנות בישראל למי שמופקד על רשות ממשלתית, שהשיקולים שלה בביצוע השקעות בסטארט-אפים לא תהיינה רק טובת אלה שמבקשים סיוע במטרה לפתח משהו חדשני, אלא גם שיקולים שבדרך כלל נבחנים על ידי גופי השקעות פרטיים כמו קרנות הון-סיכון ובנקים.

הסיבה העיקרית להקמת הרשות היא קיצור הליכים. אכן, כל מי שבא בעבר במגע עם לשכת המדען חווה את ה-ויה דה לה רוזה שעובר כל יזם בדרך לקבלת סיוע או מענק כלשהו. משקיעים לא מעטים הודו בגלוי כי כאשר הם צריכים לבקש סיוע מהמדען, הם מעדיפים לוותר על התענוג.

אלא שהביורוקרטיה לא הייתה הבעיה המרכזית של פעילות המדען. האתגר המרכזי הוא משאבים, ואלה קוצצו באופן סדרתי בעשור האחרון. כלומר, מעורבות הממשלה במו"פ של סטארט-אפים צעירים, כאלה שבדרך כלל עדיין לא יכולים לגייס כספים ממקורות עצמאיים.

בהודעת הממשלה על המהפך שייצר הקבינט החברתי בדמות הרשות החדשה אין מילה וחצי מילה על התשובה לאתגר זה. אם השרים לפיד ובנט באמת דואגים לעודד את המדען כדי שיסייע ליותר חברות ישראליות, אפשר היה לעשות זאת בדרך פשוטה יותר: להגיע להסכמה בין שני האחים על הגדלה משמעותית של תקציב המדען ובכך לאפשר לו חמצן רב יותר לנשימה. החמצן הזה היה מצמצם מן הסתם את החסמים הביורוקרטיים, שמקורם נבע בין היתר מכך שהביקוש היה גדול עשרות ומאות מונים מאשר ההיצע.

המעניין הוא שגם המדען הראשי, אבי חסון, תומך ברעיון, בניגוד לחלקים גדולים מאנשי המקצוע והעובדים במשרדו, שמודאגים בין היתר בגלל המשך העסקתם. לטענתם, המדינה אינה יכולה להתנהג כמו קרן הון-סיכון, גם אם הממשלה מתחייבת לשמור על האיזונים הדרושים. ממשלה ככלל לא יכולה לשחק במגרש העסקי, היא לא צריכה לפעול על פי שיקולי שוק או היצע, ואם היא לא תעשה זאת, הרשות הזו תהיה עוד פיל לבן שלא יסייע לאיש. היא תהיה רשות מסורסת שלא תוכל לעשות שום דבר טוב יותר ממה שעשו עד היום.
ביולי האחרון נערך דיון בנושא זה בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת. חברים בכירים בוועדה, בראשם היו"ר, משה גפני, ח"כ אראל מרגלית וח"כ מאיר שטרית, הביעו הסתייגות מהרעיון ודרשו לקיים דיון ציבורי בנושא בטרם מחליטים. ח"כ שטרית אמר באותו דיון כי הרעיון להפוך את המדען לרשות הוא רע, מאחר שלשכת המדען חייבת להיות בשליטה ממשלתית. לדבריו, אם הנושא יהיה בידי רשות, זו תעשה מה שטוב לה, בהתאם לתנאי השוק, ותתעלם מצרכים אחרים. חברים אחרים בוועדה אמרו כי יש יסודות טובים ברעיון להפוך את המדען לרשות, אבל צריך לבדוק ולוודא היטב במה המדובר.

גם התעשיינים, שהם למעשה הצרכנים הראשיים של תקציבי המדען, הביעו את התנגדותם למהלך. בדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה אמר יואב שלוש, יו"ר איגוד התעשיות המתקדמות, שממשלה לא יכולה להיות שחקן בהשקעות ראשיות.

אולם, לפיד ובנט לא ניהלו שום דיון ולא הקשיבו למתנגדים. הם מיהרו להביא את הנושא לקבינט החברתי-כלכלי, שקיבל את ההצעה וזו תאושרר מן הסתם על ידי הממשלה בהצעת מחליטים.
מי ישמור על הידע?
להחלטה הזו יש היבט נוסף, שמשום מה לא מופיע בהודעת הממשלה והוא מדאיג לא פחות: הנושא של הקניין הרוחני ושמירה על הידע שנצבר כתוצאה מהשקעות שתבצע הרשות החדשה. מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, היטיב להגדיר זאת בסוף השבוע בפוסט שכתב בקיר שלו בפייסבוק (Facebook).

וכך כתב חייק: "הקמת הרשות היא רעיון נפלא, רק שכחו לספר לנו שני דברים – בפעם הראשונה, הממשלה מתעלמת בהצעת החוק מהוצאת ידע מישראל. כלומר, אנחנו נממן את החדשנות והיא תשרת מדינות אחרות". הוא הסביר כי "הצעת החוק מאפשרת העברת כסף המיועד לחדשנות אל קרנות הון-סיכון, אשר פונקצית המטרה שלהן היא רווח מהיר ככל האפשר, ובוודאי שלא הקמת תעשייה ומקומות עבודה בישראל".

השורה התחתונה: חבל מאוד שהממשלה הולכת למהלך כל כך דרמטי מבלי להתייעץ עם כל הגורמים שקשורים במדען ושחלק מהם הם לקוחותיו. הרושם הנוצר הוא שגם המדען נפל קורבן למרוץ המטורף של הממשלה, כמו קודמותיה, להפריט כל מה שזז, להתפרק מנכסים ולהסיר מעל עצמה אחריות על נושאים שהם ליבת השירותים שממשלה צריכה להעניק לאזרחיה. עכשיו בוודאי יקומו כל תומכי ההפרטה ויסבירו לנו כמה טוב יהיה.

חייק סיים את הפוסט שלו בציטוט המשפט הידוע של הפרשן הכלכלי נחמיה שטרסלר: "ושלא יעבדו עליכם".

 

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ד"ר בנצי נחמן

    מזכיר לי את החיפזון של וועדת בכר בנושא הפיננסים. ובמקרה שלנו החיפזון מן השטן. לעצור ולבדוק תרחישים אפשריים של התהליך לפני שיהיה בכי לדורות (והפוליטיקאים כבר לא יהיו כאן...)

  2. קובי

    מדובר כאן בניסיון השתלטות עויינת של קרנות הון סיכון על קופת המדען הראשי, במטרה לחלק אותה בין הקרנות, כדי שיוכלו להמשיך ליהנות מדמי ניהול שמנים. אחרת רבות מהקרנות יעלמו תוך כמה שנים עקב חוסר שביעות רצון המשקיעים מהן. למזלה הרע של התעשייה היצרנית, השילוב הנוכחי של ה"אחים" בנט ולפיד מאפשר את המחטף, אם מתוך חוסר הבנת ההשלכות ההרסניות שלו ואם מתוך חוסר עניין כללי בנושא. זה קורה מפעם לפעם במהלך ההסטוריה שנוצרת הזדמנות למגה - מחטף כזה ונראה שזה קורה בדיוק עכשיו...

  3. יובל

    עוד גוף מיותר... בדיוק כמו מרבית משרד הכלכלה. מעניין מי "ברי המזל" אשר יזכו לתפקידים נחשקים ברשות...

אירועים קרובים