יוטיוב חסמה את הערוץ של מפיץ תיאוריות הקונספירציה אלכס ג'ונס

קונספירטור פרובוקטיבי או נושא בשורה? ● אלכס ג'ונס נחסם משימוש בערוצו כיוון שהשתמש בכדי להפיץ תוכן שתואר כאיסלמופובי וטרנספובי וכזה שמעודד פגיעה בילדים

ערוץ טראמפ נחסם ביוטיוב

אלכס ג'ונס – מנחה תכנית רדיו המכונה InfoWars ומפיק סרטים אמריקני, הידוע בעיסוקו הנרחב בתיאוריות קשר בנושאים כגון אמיתות אסון התאומים והנחיתה על הירח ואחרות – נחשב לדמות שנויה במחלוקת כבר מזה שנים. עכשיו נחסם הערוץ שלו ביוטיוב (YouTube), המכונה The Alex Jones Channel, למשך 90 יום.

באחרונה עמדו החברות גוגל (Google) ופייסבוק (Facebook) בלחץ הולך וגובר לספק הסברים בנוגע לתהייה איך יתכן שההתנהגות של ג'ונס בפלטפורמות שלהן – הכוללת לטענת הדיווחים מונולוגים גזענים וטענות שמקרי ירי ההמונים בפיגועים האחרונים שהתרחשו בעולם בכלל ובארצות הברית בפרט היו מזויפים ומבויימים – אינה נחשבת כהפרה של תנאי השימוש בשירותיהן.

יוטיוב, שנמצאת כידוע בבעלות גוגל, היא שהחליטה להרים את הכפפה ולעשות מעשה וחסמה את ערוצו של ג'ונס. לפי דיווח של The Verge, החברה נתנה לג'ונס "סטרייק" (strike) – חסימה לפרק זמן קצוב – השבוע, בגין הפרת תקני השידור שלה.

המדיניות של יוטיוב קובעת כי ערוץ שמפעילו מקבל שלוש התרעות (סטרייקים) בתוך שלושה חודשים יוסר. "יש לנו מדיניות מתמשכת נגד סיכון ילדים ודיבור שנאה", אמרה דוברת יוטיוב בהצהרה. "אנו מיישמים את המדיניות שלנו באופן עקבי בהתאם לתוכן שבסרטונים, ללא קשר לדובר או לערוץ. יש לנו גם מדיניות ברורה לשלושה-סטרייקים, ואנחנו מחסלים ערוצים כשהם מקבלים שלושה סטרייקים בשלושה חודשים", הסבירה הדוברת.

ג'ונס, שהוא לטענת Cnet איש הימין הקיצוני בארצות הברית, מביא אל צופיו ושומעיו מידע ורעיונות בנוגע לנושאים שהוא מעוניין לעורר עליהם מחלוקת ומודעות כמו חוקים ביומטריים, גלובליזציה, דילול אוכלוסייה ועוד, ומייצר סביבו עניין רב אבל גם כעס וסלידה.

השפעתו על קהל נרחב של סקרנים מטרידה אף היא רבים. כל זה לגיטימי. אלא שהפעם מדובר, לדברי The Verge, על זעם בגין דברי שנאה והסתה ברורים שפרסם ג'ונס.

לפי הדיווח, שני סרטוני וידיאו של ג'ונס שנמחקו הכילו דברי שטנה נגד מוסלמים, שלישי הכיל תוכן טרנספובי והרביעי הראה ילד שנדחף על הקרקע על ידי אדם מבוגר, וכלל את הכותרת "איך למנוע ליברליזם".

הבטיחה שינוי – השאירה תכנים קונטרוברסליים

העובדה כי ארבעת הסרטונים שנמחקו הסתכמו רק בסטרייק אחד נגד הערוץ של ג'ונס הציתה ספקנות בנוגע להתייעלות מדיניות מיון התכנים שעליה הכריזה יוטיוב לא פעם בחודשים האחרונים.

מבקרי יוטיוב טוענים שכל סרטון שמפר את כללי הפלטפורמה צריך להיכלל במניין לצורך הענקת סטרייק, במיוחד אם מדובר על "עבריינים" חוזרים.

כבר בדצמבר בשנה שעברה התחייבה יוטיוב להגביר את הפיקוח האנושי על התכנים שמופיעים בה. באפריל השנה מצא מתחקיר שערכה רשת CNN כי פרסומות למותגים של 300 חברות, בהן מהמובילות בעולם בתחומים כמו טכנולוגיה, הלבשה ותקשורת, שימשו "ללא ידיעתם לסיוע במימון" של ערוצים קיצוניים ביוטיוב.

על פי ממצאי התחקיר, הסרטונים שאליהם הוצמדו הפרסומות קידמו תכנים של לאומנים לבנים, נאצים, תכני פדופיליה, תיאוריות קונספירציה ותעמולה צפון קוריאנית.

בעקבות הפרסום מסרה החברה כי "יצרנו שותפות עם המפרסמים שלנו כדי לערוך שינויים משמעותיים בדרך שבה אנחנו מתקרבים למונטיזציה ביוטיוב עם מדיניות מחמירה יותר, בקרות טובות יותר ושקיפות רבה יותר". אלא שבינתיים, ערוצים משמעותיים כמו זה של ג'ונס המשיכו לפרסם בה ללא שהיא תעצור זאת במובהק. ואולי הסיבה נעוצה בפופולריות של התכנים.

לערוץ של ג'ונס הוצא בחודש פברואר סטרייק בעבור וידאו שקידם תיאוריית קונספירציה שטענה שניצולי תקרית הירי החמורה בפארקלנד, פלורידה, בה נהרגו 17 בני אדם, היו למעשה "שחקני משבר" (crisis actors) – אנשים שלטענת מפיצי התיאוריה שבים וצצים בזירות של פיגועים או אירועי ירי ומציגים את עצמם כעדים, כקרובי משפחה של קורבנות או כניצולים. אבל הסטרייקים פגו בתוך שלושה חודשים, כך שכעת יש לערוץ של ג'ונס רק חסימה פעילה אחת.

התכנית של ג'ונס, InfoWars, עדיין לא פרסמה תגובה פומבית לחסימה.

הדברים מגיעים על רקע מחלוקות שעוררה פייסבוק באחרונה, כשסירבה להסיר תוכן שהעלה אליה ג'ונס, שבו הוא מאיים, לכאורה, לרצוח את רוברט מילר, תוך שהוא מאשים את עורך הדין האמריקני – שכיהן כראש ה-FBI בין השנים 2001-2013 ושמכהן ממאי 2017 כתובע מיוחד לחקירת התערבות רוסיה בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016 – בהתעלמות מאונס ילדים בפייסבוק.

לאורך השנים, ג'ונס התעקש שהוא למעשה בדרן, לפחות כשהיה לו נוח מבחינה משפטית למתג עצמו כך, אבל ברור שבפועל הוא מנסה לשנות אידיאולוגיות של אנשים ומשתמש במבחר דרכים לא ממש לגיטימיות בכדי לעשות זאת. כעת נותר לגלות האם גם פלטפורמות מדיה חברתית אחרות ינהגו כמו יוטיוב ויחרימו אותו משימוש בשירותיהן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים