תחקיר של NBC על בלאק קיוב: "זרוע פרטית של המוסד"

התחקיר שהתחקה אחרי מהותה של חברת האבטחה הישראלית - המעורבת לכאורה בהכפשת אישים פוליטיים בארה"ב במטרה לחבל בהסכם הגרעין עם איראן - חשף כי חברת הביון הפרטית מנהלת חוזים ממשלתיים ומחלקה מיוחדת לפרויקטים המונעים מסיבות פוליטיות

זרוע של המוסד. בלאק קיוב. אילוסטרציה: Ichiro/BigStock

תחקיר של רשת NBC News האמריקנית חושף פרטים אודות בלאק קיוב (Black Cube) הישראלית – חברת מודיעין ואבטחה מקומית ששמה נקשר בניסיונותיו של הנשיא, דונלד טראמפ, לחסל את עסקת הגרעין שטווה קודמו, ברק אובמה, עם איראן.

לפי הממצאים טוענת הרשת כי החברה פועלת ומתייחסת אל עצמה כאל "זרוע פרטית של המוסד", ושנאמנותה וקשריה למדינת ישראל הם טוטליים ומוחלטים. "הם אף פעם לא יעבדו בניגוד לאינטרסים הישראליים", אמר מקור שמכיר את החברה ל-NBC.

בראשית מאי פרסם הגרדיאן (The Guardian) כי עוזריו של טראמפ שכרו את החברה הישראלית במטרה למצוא "לכלוך" על יועצים לשעבר של אובמה, שעבדו על הסכם הגרעין עם איראן, וכן על עיתונאים התומכים בעסקה. כל זאת בוצע בניסיון לערער את אמינות ההסכם ולהקל על טראמפ לסגת ממנו.

הניו יורקר (New Yorker) דיווח גם הוא במאי על שכירתה של חברה ישראלית למטרה זו, והגרדיאן היה זה שחשף את זהותה. מדובר באותה החברה ששכר, על פי הדיווחים, המפיק ההוליוודי הארווי וויינסטין, לסייע לו לנקות את שמו לאחר שהואשם על ידי נשים באלימות מינית.

יועצי אובמה ונשותיהן – על הכוונת

בין הגורמים שבהם התמקדה החברה במקרה היותר דומיננטי מבין השניים היו, לפי הדיווחים, בן רודס, לשעבר איש צוות בבית הלבן, ששירת כסגן ראש המועצה לביטחון לאומי לתקשורת אסטרטגית תחת שלטון אובמה, וששימש כיועץ בכיר בשיחות להסכם הגרעין של המעצמות עם איראן. עוד התמקדה החברה בקולין קאהל, מי שהיה יועץ לביטחון לאומי לסגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן.

למרות תכנית הפעולה המוכנה, שכיוונה לערער על הדמויות המרכזיות רודס וקאהל, לא ברור עד כמה התוצאה עלתה בקנה אחד עם הכוונות, או כמה ממצאים מתאימים נאספו בכלל, כולל "לכלוך" שנחפר על רודס וקאהל.

מהתחקיר של NBC עולה כי על מנת להצליח במשימתם יצרו אנשי בלאק קיוב, למשל, קשר עם נשותיהן של קאהל ודורס, וניסו לדלות מהן אנקדוטות אודות חייהן הפרטיים. התחקירן, שלא הזדהה מחשש לפעולת תגמול מצד בלאק קיוב, סיפר כי אין לדברים הוכחות פורמליות, אבל התעקש כי המשימות בוצעו בשליחות טראמפ ובמטרה לגרום להכשלת הסכם האיראני.

"בלתי אפשרי למצוא את שם הלקוח", הרחיב הדובר ואמר, "איני יכול להוכיח את זה מעבר למה שנאמר לי. אבל מדוע שמישהו יבזבז את זמנו וכספו בכדי להציג את ההסכם כעסקה רקובה, אלא אם כן הוא אובססיבי לגבי מורשתו של אובמה?"

קשרים חזקים עם השלטונות הישראלים

החברה נוסדה על ידי דן זורלא ואבי ינוס, קציני צבא לשעבר, בשנת 2011, והתחקיר טוען כי היא מקיימת גם כיום, כגוף פרטי ואזרחי, קשרים הדוקים עם קהילת המודיעין הישראלית. עוד גורסת NBC כי רבים מעובדיה של בלאק קיוב הם סוכני מוסד לשעבר.

בנוסף, החברה לא מהססת לייחס את הקישורים הללו כחלק מהרפרנס שהיא מציגה ללקוחות. "הרמיזה שלהם היא 'אנחנו כל כך חזקים, יש לנו קישורים כאלה, ואנחנו יכולים להיעזר בהם", כך תיאר החוקר הסמוי את הדברים.

"הם רוצים את התדמית של 'אנחנו עדיין המדינה, אבל אנחנו לא באמת המדינה'", הוא אמר.

לפי NBC למשרד שתי חטיבות: האחת מטפל בחברות ארגוניות והאחרת בממשלות ובשחקנים פוליטיים. באתר החברה נכתב שבלאק קיוב "מסייעת ללקוחותיה לגלות את נקודות התורפה של יריביהם ולמצוא הוכחות לאי-סדרים בפעילותם", והן נוספו פרטים על יכולותיה של החברה "לספק את המידע שלא ניתן היה להשיג".

תגובת בלאק קיוב לתקשורת אמרה כי "לחברה אין כל קשר לממשל טראמפ, לעוזרי טראמפ, לכל מי שהיה קרוב לממשל או לעסקת הגרעין האיראנית".

הבית הלבן לא נענה לבקשת תגובה לתחקיר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים