ביל גייטס רוצה לאפשר לנו לצפות בזמן אמת בכל מקום בעולם

הסטארט-אפ EarthNow, שגייטס הוא הדמות הדומיננטית מאחוריו, שואף לספק לנו לא רק תמונות סטילס של כדור הארץ, אלא גם תיעוד בזמן אמת בווידיאו של כל מקום שנרצה ● האם כדאי להפסיק להשתזף בעירום על הגג?

כל מקום ואתר. אילוסטרציה: BigStock

רוצים לראות את העולם "בזמן אמת, כל הזמן?" מיזם חדש מבטיח לאפשר לכם לעשות את זה.

הסטארט-אפ EarthNow דיווח כי הוא מתכנן להשיק לווייני הדמיה רבים, במאמץ לספק שירות וידיאו תדיר ובזמן אמת של "כמעט כל מקום על פני כדור הארץ". החברה סיימה באחרונה את סבב הגיוס הראשון שלה ובין המשקיעים בה נכללות חברות כמו איירבוס (Airbus) וסופטבנק (SoftBank), ויזמים פרטיים כמו גרג ויילר, מייסד OneWeb. אולם, הדמות המפורסמת והדומיננטית שעומדת מאחורי EarthNow היא ביל גייטס.

ראסל האניגן, מייסד ומנכ"ל החברה, כינה את הפרויקט "שאפתני וחסר תקדים", וציין כי EarthNow מאמינה ש-"היכולת לראות ולהבין את כדור הארץ בשידור חי וללא פילטרים תעזור לכולנו להעריך טוב יותר, ולבסוף לדאוג יותר, לבית היחיד שלנו".

כבר יש בנמצא טכנולוגיות דומות, כמו זו של Google Earth, שמראה כיצד ניתן לשלב את המיפוי עם תמונות מהעולם האמיתי ועם מודלים תלת ממדיים. אבל EarthNow מתכננת לקחת את העניין צעד אחד קדימה. "עם המערכות הקיימות, משתמשים יכולים לראות רק את מה שקרה בעבר", הסביר האניגן. "עם מערך הלוויינים שלנו, נראה אירועים שמתפתחים כפי שהם קורים בזמן אמת".

הפרטים אודות הפרויקט עדיין מעטים מאוד, אבל בהודעתה הבטיחה החברה כי "כל לוויין מצויד בכמות חסרת תקדים של כוח עיבוד, כולל יותר ליבות מעבד ממה שיש לכל שאר הלוויינים המסחריים יחד". ההערכות הן שהפרויקט יישען גם על יכולות מתקדמות של לימודי מכונה וניתוח.

ההשלכות השליליות: פוטנציאל למעקב אחרי אזרחים

באתר של EarthNow מפורטים שימושים רבים לטכנולוגיה החדשנית, כמו "לסייע לערים חכמות להפוך ליעילות יותר", "להעריך את בריאותם של גידולים לפי דרישה" ו-"ללכוד ספינות דיג בלתי חוקיות בפעולה".

אלא שמה שלא מצוין באתר, מן הסתם, הן ההשלכות השליליות של הפרויקט, כמו הפוטנציאל לנצל אותו לצורך בילוש או שיטור יתר אחרי בני אדם בכל רחבי העולם.

"הצילום החי של כל מקום בעולם בפלטפורמה אחת מקל על כל אחד לגשת לקטעים כאלה", אמר איגנסיו קופון, עמית מחקר מאוניברסיטת ניו-יורק, שחקר את חוק הפרטיות ואת הכלכלה ההתנהגותית, בראיון ל-MIC. לטענתו, "ל-EarthNow תהיה השפעה עצומה על הפרטיות של אנשים".

קופון הוסיף וסיפר בראיון שמה ש-EarthNow מציעה הוא דבר שממשלות מסוגלות לו כבר כיום, כולל הממשל האמריקני, אבל שומרות עליו בסוד. לעומת זאת, לדבריו, מעקב ציבורי, כמו זה של EarthNow, יכול להיות משותף עם אף כל אחד. עוד הוא ציין שהמודל העסקי של החברה לא ידוע, ולא ניתן לדעת האם היא תספק נתונים לחברות אחרות והאם היא תשמור על הפרטיות של המשתמשים.

ב-EarthNow טוענים שהפרטיות תהיה בעדיפות הראשונה של החברה. "מבחינתנו, הגנת הפרטיות היא חובה מוחלטת, והיא מתוכננת לתוך המערכת מלכתחילה", אמר האניגן. "אנחנו מעסיקים ראש אגף פרטיות, שיעזור לנו לבנות הגנות על הפרטיות בטכנולוגיה שלנו, ונפעל עם ארגונים בתחום".

לא ברור בינתיים גם איך וממה עומדת EarthNow להשיג רווח. אם היא תפעל על בסיס מודל הרווחים של פייסבוק (Facebook) ותספק שירות חינמי שאת הכסף הגדול שלו הוא משיג באמצעות הנתונים שהוא אוסף, יש כאן בהחלט מקום גדול לדאגה.

אפשר בינתיים להתנחם בעובדה שהחברה והפרויקט שלה נמצאים בשלבים התחלתיים ביותר. הדברים כל כך מוקדמים עד כדי כך שעדיין אין הערכה מתי אב הטיפוס ישוחרר או מתי יתחיל הפיילוט לבחינת הפרויקט של EarthNow.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים