מארק צוקרברג מחק הודעות Messenger ישנות ששלח

לנו אין ממש אפשרות לעשות זאת, אבל המנכ"ל ומייסד החברה, כמו גם בכירים אחרים בה, מחקו הודעות עבר שלא רצו שיישארו בשטח, כך הודה דובר הרשת החברתית הדומיננטית ● הדובר תלה את הסיבה לדברים בפריצה להודעות האימייל של Sony Pictures מ-2014

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק. צילום: נשיאות מכסיקו, מתוך ויקיפדיה

מכירים את זה שאתם מתחרטים על דבר מה ששלחתם באמצעות כלי המסרים המידיים של ענקית הרשתות החברתיות, ה-Messenger? אין לכם שום סיכוי להעלים את ההודעות הישנות הללו, כי גם אם תמחקו אותן אצלכם, ואפילו אם תסירו את החשבון – ההודעות עדיין יופיעו אצל הנמען. אבל לא אם אתם בכירים בפייסבוק (Facebook), ובוודאי שלא אם אתם מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל החברה.

צוקרברג כנראה נהנה מהפריבילגיה המיוחדת להגיע בחשאי לתיבת הדואר הנכנס של כל אדם שהוא אי פעם התכתב איתו בפלטפורמה שלו, ולמחוק בשקט הודעות נבחרות שהוא שלח בעבר. ולא רק שהמייסד של פייסבוק מסוגל לכך, אלא שהוא גם מבצע זאת בפועל, ככל הנראה בכדי למחוק כל עקבות של דעותיו הקודמות, שעלול להתנגש עם המציאות הפוליטית הנוכחית.

ולא רק צוקרברג. יש עוד כמה בכירים שנהגו כך, כפי שניתן ללמוד מהודעתה הרשמת של החברה.

דובר של פייסבוק אישר את המחיקות, ואמר כי "לאחר שהודעות האימייל של סוני (Sony Pictures) נפרצו ב-2014, ערכנו מספר שינויים בכדי להגן על התקשורת של המנהלים שלנו. אלה כללו הגבלת תקופת ההחזקה בעבור ההודעות של מארק ב-Messenger. עשינו זאת תוך מילוי מלא של החובות המשפטיות שלנו לשמור על מסרים".

לפתע ניתן לקרוא רק את הצד של הנמען

ההתנהלות הזו נחשפה כשמשתמשי פייסבוק החלו לבחון את המידע המאוחסן על ידי חברת המדיה החברתית באמצעות הכלי "הורד את המידע שלך" (Download Your Information). לדברי TechCrunch, כמה אנשים שניהלו התכתבות פייסבוקית עם צוקרברג, שמו לב שההודעות הישנות שקיבלו ממנו פשוט נעלמו.

נכון, ל-Messenger יש תכונה המאפשרת למשתמשים לשלוח הודעות שיימחקו באופן אוטומטי, אבל התכונה הוצגה רק בשנת 2016 ולא רבים מודעים לה. הדיווחים האחרונים, עם זאת, כוללים טענות של משתמשים על כך שהודעות שקיבלו מצוקרברג בעבר הרחוק – רחוק אפילו עד שנת 2010 – פשוט נמחקו מרחוק בלי ידיעתם, והשאירו "שיחה" שבה ניתן לקרוא רק את הצד של הנמען.

מחד, ניתן לא להתרגש ממחיקת הודעות העבר מטעם צוקרברג ולטעון כי בסך הכל מדובר במנהל המבצע את חובתו לנקות הצהרות עבר שעלולות לפגוע בחברה שלו. אלא שמאידך, הדברים מעידים על הכוח האדיר שיש למייסד של הרשת הדומיננטית, ועל יכולותיהם הפוטנציאליות של פייסבוק ושלו לסלק בשקט כל דבר מהעבר שעלול להציג אותם באור שלילי, ובעיקר מעורר תהיות – מה עוד נעשה מאחורי הקלעים בלי ידיעתנו?!

הדיווחים הללו אודות עוד אלמנט מטריד בהתנהלותה של פייסבוק מגיעים בזמנים שבהם מופנית ביקורת עצומה כנגד ענקית הרשתות החברתיות, הן מהציבור והן מממשלות ברחבי העולם, על אודות הדרך הלכאורה כושלת שבה היא מתנהלת עם נתוני המשתמשים שלה. כל זאת לנוכח חשיפת פרשיית קייימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica), חברה שהשתמשה במידע של המשתמשים של פייסבוק כדי לפרסם תוכן ממוקד במהלך הבחירות לנשיאות ב-2016, במטרה לסייע לבחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות.

"לא חשבנו מספיק על מקרי ניצול"

פייסבוק הודתה מאז כי המידע שדלף לידיים הלא נכונות הוא כנראה של יותר אנשים משחשבו – למעשה מאומדן של 50 מיליון לקוחותיה עברה החברה לדבר על מספר אסטרונומי של כ-87 מיליון אנשים, והודתה כי סביר להניח שהמידע המופיע בפרופיל הציבורי של כל משתמש בפלטפורמה עבר בשלב כזה או אחר לידיים אחרות ללא אישור.

צוקרברג אמור להעיד בפני שתי ועדות של הקונגרס האמריקני השבוע, בימים ג' ו-ד'. המנכ"ל של פייסבוק סירב להתייצב בפני בית הנבחרים הבריטי, למרות בקשות חוזרות ונשנות שיגיע ללונדון לתת עדות על הנושא גם שם.

שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק, והדמות השנייה בחשיבותה בחברה, התייחסה בראיונות שהעניקה ל-NBC News ול-NPR לפרשת קיימברידג' אנליטיקה, וטענה כי כישלונותיה של החברה להגן על פרטיות המשתמשים שלה נבעו מאידאליזם ומרצונה של פייסבוק להעניק שירות חינמי לכולם.

"האמנו באמת בחוויות חברתיות. האמנו באמת בהגנה על הפרטיות. אבל היינו הרבה יותר מדי אידאליסטים. לא חשבנו מספיק על מקרי ניצול", אמרה סנדברג ל-NPR.

במסגרת הראיון ב-NBC שאלה המראיינת את סנדברג האם פייסבוק תוכל לפתח כלי שיאפשר למשתמשים לציין שהם לא רוצים שהחברה תשתמש בנתוני הפרופיל האישי שלהם, בכדי למקד להם פרסום, וזו ענתה: "יש לנו צורות שונות של ביטול הצטרפות. אין לנו ביטול הצטרפות ברמה הגבוהה ביותר. זה יהיה מוצר שישלמו עבורו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים