הורים, התעוררו: על אונס ממוחשב כבר שמעתם?

משמעות הדבר היא שבעת המשחק, הילד חווה את המתרחש על המסך בצורה אקטיבית, כאילו הדברים באמת קורים לו

תהליך התפתחותי שגוי? אילוסטרציה: VLADIMIRVK/BigStock

הילדים משחקים במחשב בחדרם, הדלת סגורה, הכל נראה תמים, למה צריך לדאוג? הרי הילדים בבית ורק משחקים. האם עלה על דעתכם שממש ברגעים אלה הילד הפרטי שלכם משתתף, אמנם באופן וירטואלי, באונס קבוצתי, או באלימות מינית קשה?

אם הייתם יודעים במה הילד שלכם עסוק – האם לא הייתם מתערבים מיידית? חשבתם פעם מה ההשלכות על המיניות הבריאה של הילד שלכם? כיצד ישפיע על חייו הערבוב בין המיניות המגיעה לפורקן במחשב ולהתמכרות קשה לבין המיניות בחיים האמיתיים?

רונית ארגמן, מומחית למיניות בריאה בישראל, חלוצה ומייסדת תכניות התערבות לטיפול במיניות בריאה ובהשלכות של פגיעות ועיוות בתפיסת המיניות על חיינו וחיי ילדינו מסבירה כי "בעשור האחרון צצות חברות ומותגים המפתחים משחקי וידיאו ומשלבים בתוך המשחקים גם תכנים מיניים בעייתיים, בנוסף לתכנים האלימים. שילוב של מין ואלימות הוא הרסני לילדים".

"חלק ממשחקים אלה מוגבל אמנם לגילאי +18, אולם בפועל משחקים בהם ילדים רבים כבר החל מגיל גן, באמצעות המחשב, טלפון, Xbox ,PS".

"ההורים, הרוכשים משחקים אלו עבור ילדיהם, לעיתים אינם מכירים את המשחקים ואת תוכנם או מעלימים עין. ניקח לדוגמה את משחק ה-Grand Theft Auto, אחד המשחקים הוותיקים והפופולריים ביותר בעולם, שאף זכה לפרסים. במדינות שונות בעולם, עלו התנגדויות למכירת משחקי אלימות מינית, באוסטרליה שתי רשתות גדולות הסירו מהמדפים את המשחק בשל עצומה של נשים ותלונות על אלימות כלפי נשים. לצערנו, לא כך הדבר בישראל".

לחיות את המשחק

משחק זה, מסבירה ארגמן, "כמו משחקי וידיאו חדשניים – הוא משחק 'גוף ראשון'. משמעות הדבר שבעת המשחק הילד חווה את המתרחש על המסך בצורה אקטיבית, כאילו הדברים באמת קורים לו. הוא מזדהה עם הדמויות הקיימות או אלו שהוא בונה, וקיימת חוויית ריגוש גופני בזמן המשחק והטבעה במוח כחלק מחוויות החיים שלהם. במיוחד כאשר מדובר בילדים ומתבגרים הנמצאים בעיצומו של תהליך התפתחות וביסוס עמדות ביחס לעצמם, לחיים ולמיניות".

"משחקים אלה, כוללים אלימות מרובה, ומכוונים בעיקר לבנים – מייצרים ומחזקים תפיסות סטריאוטיפיות של גברים כבעלי כוח, החפצה של נשים, ואלימות מינית כלפי נשים. הנשים מוצגות כאובייקט לכיבוש מיני ולסיפוק צרכי הגבר, מוכנות לכל המבוצע בהן, ואף מחפשות זאת, ללא אישיות משלהן. גם בחלק מהמשחקים המציגים דמויות של נשים לוחמות, הן מוצגות כאובייקט מיני. הנשים מוצגות לרוב כצעירות, עם חזה גדול מובלט קדימה, מותניים צרים, רגליים ארוכות".

"במשחקים שונים קיימת האפשרות לצרוך שירותי מין קנוי במועדוני חשפנות או דרך נשים העוסקות בזנות, לכפות מגע מיני, לקיים יחסי מין לא מובחנים, ומגע מיני למשתתפים רבים. התיאורים המיניים גרפיים (גם כשלא רואים את הפעילות המינית עצמה) ומלווים בקולות ושפה מינית וולגרית. בנוסף לשימוש באישה לסיפוק מיני, ישנה אפשרות לרצוח את האישה להנאה (לקבל על כך עוד נקודות) במגוון אפשרויות ברוטליות כגון שימוש במכונת ירייה, סכין, דריסה".

המשחק כמעודד ביצוע התנהגות מינית פוגענית?

האם משחקים המעודדים הרג, השפלות, סבל, החפצה ואלימות מינית ידחפו קטינים לביצוע התנהגות מינית פוגענית? האם משחקים אלו עלולים להשפיע על התפתחות עמדות מדיניות סטריאוטיפיות כלפי גברים ונשים, ועמדות פוגעניות כלפי נשים?  האם משחקים אלו מורידים את הרגישות לאלימות ולסבל של האחר? האם ילד או מתבגר יכולים באמת לעשות את האבחנה בין הווירטואלי והאמיתי, בין מה שמקובל ומה אסור?

לדברי ארגמן, "משחק כזה מייצר בלבול רב לגבי ערכים חברתיים ומיניות האדם, ועלול להשפיע אצל חלק מהילדים עד מוצפות מינית שעלולה להביא גם להתנהגות מינית בעייתית. חשוב לזכור כי כאשר גופו ומוחו של הקטין המשחק מגיב בעוררות לתכנים המיניים והאלימות המינית במשחק הווירטואלי-האקטיבי שלו, זהו למעשה לעיתים הניסיון המיני הראשון שלו. גם אם אינו מבצע זאת בפועל – המוח רושם זאת כחוויה מינית".

מה ההמלצות להורים?

● חובה על ההורים לבחון את המשחקים (תכנים, השלכות) טרם רכישה עבור הילד, תוך בירור עם הילד מדוע מעוניין במשחק זה, מה מעניין אותו ומה החלופות הקיימות.
● הגבלת המשחקים לזמן קצוב.
● תיווך של התכנים אותם הילד משחק עם ההורים כדי לחזק ערכים חברתיים חיוביים ושאינם פוגעניים.
● אם הילד משחק בחדר סגור, חשוב מדי פעם להיכנס ולראות במה הוא משחק.
● העלאת נושא המיניות ומשחקי מיניות בשיחות עם הילדים.
● חשוב להפנות את תשומת ליבם של המחנכת ובתי הספר לסכנות במשחקים אלה.
● חובה לשתף הורים נוספים בקבוצת הגיל של ילדכם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים