עשור לקינדל: הצלחה – אבל לא מהפכה

הקורא האלקטרוני של אמזון אמנם נחל הצלחה, אבל לא הביא לחיסול הספרים המודפסים, כפי שרבים חזו ● ועוד במדור: הפטיפון הראשון, צעצוע של סיפור ומקרה טראגי במיוחד

רבותיי, ההיסטוריה. צילומים: BigStock

2007
לפני 10 שנים, ב-19 בנובמבר 2007, נולד הקורא האלקטרוני קינדל (Kindle) של אמזון (Amazon). אף על פי שחברות אחרות ייצרו כבר לפניה קוראים אלקטרוניים, שלא זכו להצלחה גדולה, אמזון זכתה להצליח עם המכשיר בזכות החיבור למערכת הפצת הספרים המובילה בעולם שלה, שהזניקה את הקורא האלקטרוני שלה משימוש נישתי לשימוש המוני. לראייה, מלאי המכשירים הראשוני אזל חמש שעות וחצי לאחר תחילת המכירה, אם כי אמזון לא חשפה כמה יחידות ממנו נמכרו.

עשור לקורא האלקטרוני המפורסם בעולם, הקינדל. צילום: דניס פריחודוב, מתוך BigStock

עשור לקורא האלקטרוני המפורסם בעולם, הקינדל. צילום: דניס פריחודוב, מתוך BigStock

באשר למכשיר עצמו – הוא מאפשר למשתמשים לגלוש באינטרנט, ולקנות ולהוריד ספרים אלקטרוניים, עיתונים, מגזינים ומדיה אחרת באמצעות רשת אלחוטית וקישור ל-Kindle Store. החומרה שלו, שפותחה על ידי חברה בת של אמזון בשם Lab126, פותחה מאז לקו שלם של מכשירים, בהם קוראים עם מסך שנקראים נייר אלקטרוני ודיו אלקטרונית, טאבלטים מבוססי אנדרואיד עם מסך LCD צבעוני ואפליקציות קינדל למגוון מכשירים ופלטפורמות (iOS ,Windows ,MacOS, אנדרואיד ועוד). כל מכשירי הקינדל מותאמים לתכנים ב-Kindle Store, שכוללת כיום כ-6.9 מיליון ספרים אלקטרוניים (בארצות הברית).

הקינדל אמנם נחשב, כאמור, הצלחה, אבל גם הוא לא הצליח להביא למהפכה שיש שחזו שהקוראים האלקטרוניים יעשו, עד כדי צמצום ניכר ואפילו היעלמות של הספרים המודפסים. הרבה מאוד קוראים עדיין מעדיפים את הנייר על פני המכשיר האלקטרוני ומיליוני כותרים מודפסים יוצאים ברחבי העולם מדי שנה. האם זה יקרה בהמשך? ייתכן, אבל יותר סביר שכמו המצאות אחרות, הקינדל יישאר לצד הספרים המודפסים במקום להחליף אותם. כך קרה, למשל, עם הטלוויזיה, שיש שניבאו שתעלים את הקולנוע ואת הרדיו. שניהם "חיים ונושמים" עד היום.

1889
היום מגיע מזל טוב לפטיפון האוטומטי (Jukebox) המסחרי הראשון, שהותקן ב-23 בנובמבר 1889 ב-Palais Royale Saloon בסן פרנסיסקו. מי שביצע את ההתקנה המכוננת הוא היזם לואיס גלאס, שבנה אותו על בסיס הפונוגרף שהמציא תומאס אלווה אדיסון. המכשיר נקרא אז Nickel in the Slot (בתרגום חופשי – מטבע בחריץ) ונבנה על ידי חברת Pacific Phonograph.

למכשיר חוברו ארבעה צינורות דמויי סטטוסקופ והוא הוכנס לתוך שידה מעץ אלון. הצינורות תפקדו בנפרד, כשכל אחד הופעל באמצעות הכנסת מטבע, כלומר – ארבעה מאזינים יכולים היו להאזין לאותו השיר במקביל. הלקוחות קיבלו מגבות קטנות, שבאמצעותן ניגבו את קצות הגליל לאחר שסיימו להאזין.

פטיפון (או, בעברית, מקול) ישן. צילום: Dedmityay, BigStock

פטיפון (או, בעברית, מקול) ישן. צילום: Dedmityay, BigStock

השימוש במכשיר הנגינה, עודד אנשים לקנות אחד כזה לצורך בידור ביתי. הצלחת ה-Jukebox הביאה למותו של הפסנתר החשמלי, והוא הפך לדרך שבה הושמעה מוזיקה פופולרית בברים, בייחוד לאחר שגלילי השמע הראשונים הוחלפו ברמקול דמוי קרן יער.

עוד מאורע ראוי לציון מאותו התאריך, אבל ב-2004, מגיע מעולם הגיימינג: ב-23 בנובמבר באותה השנה הפיצה Blizzard Entertainment את המשחק מרובה השחקנים World of Warcraft, שעד היום הוא משחק האונליין הפופולרי ביותר בהיסטוריה.

1995
ב-22 בנובמבר 1995 יצא לאקרנים סרט האנימציה הממוחשבת באורך מלא הראשון בהיסטוריה שהופץ באופן מסחרי ונרחב – צעצוע של סיפור. אפשר לומר על הסרט הזה שהוא תרומתו של סטיב ג'ובס לתחום סרטי האנימציה. יצרה אותו Pixar Animation Studios – שהקים ג'ובס ב-1986, לאחר שנאלץ לעזוב את אפל (ואחר כך חזר – ובגדול) – עבור חברת דיסני (Walt Disney Pictures). ג'ובס קנה את החברה ב-10 מיליון דולר והיה בעליהן של 50.1% ממניותיה.

בובה בדמות שריף וודי, הגיבור הראשי של צעצוע של סיפור. צילום: Ninescene, BigStock

בובה בדמות שריף וודי, הגיבור הראשי של צעצוע של סיפור. צילום: Ninescene, BigStock

צעצוע של סיפור זכה לביקורות נלהבות וגרף יותר מ-361 מיליון דולר ברחבי העולם. הוא נחשב לסרט פורץ דרך, שסלל את התקנים לכל סרטי האנימציה הממוחשבים שבאו בעקבותיו, והזניק את פיקסאר, שנמכרה לדיסני ב-2006 תמורת שבעה מיליארד דולר בעסקת מניות. העסקה הפכה את ג'ובס לבעל המניות הפרטי הגדול ביותר בדיסני.

2008
ב-21 בנובמבר 2008 קרה אירוע עצוב: אייברהם ביגס, בחור מתוסבך בן 19 מפלורידה, התאבד בבליעת כדורים מול מצלמת רשת ששידרה זאת בשידור חי. זאת הייתה הפעם הראשונה שבה נעשה מעשה שכזה.

לפי הדיווחים, ביגס זכה לעידוד מצופים, שדרבנו אותו באמצעות משפטים כמו "קדימה, תעשה את זה!". היו כאלה שצפו בו באימה ואחרים שחשבו שזו בדיחה.

ביגס שידר את מותו בערוץ Justin.tv, לאחר שסיפר כי החליט לסיים את חייו. הוא בלע את הכדורים מול המצלמה ואחרי כמה דקות נשכב במיטה, בעוד חדר הצ'ט שבו השתתף המשיך כרגיל. כשניסו להציל אותו, כבר היה מאוחר מדי.

1985
שנתיים לאחר שהוכרזה רשמית, השיקה מיקרוסופט (Microsoft) ב-20 בנובמבר 1985 סוף סוף את Windows 1.0. מערכת ההפעלה החלוצית הייתה אמורה לצאת באפריל 1984 והאיחור הגדול גרם ללא מעט ספקנים לכנות אותה Vaporware – כלומר, משהו שהובטח אך לא עומד להתרחש.

בשל הדרישות הגבוהות מצד טכנולוגיית ה-PC שהשתמשו בה באותה העת, לאחר שהושקה נחשבה Windows 1.0 לאטית מדי בשימוש. רק כשהושקה גרסת Windows 3.0 זכתה מערכת ההפעלה להצלחה והחלה לייצר את זרם ההכנסות השופע של מיקרוסופט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים