כפרה וחשבון נפש דיגיטליים

חשבון נפש יכול להיעשות לא רק בין אדם למקום או לחברו, אלא גם בין המנהלים הטכנולוגיים לעובדים האחרים בארגון ולספקים ● וגם: יום כיפור הוא הזדמנות לשנות את דרך ההתבטאות ברשתות החברתיות

בקשת סליחה - אחת המעלות הגדולות ביותר של האדם. צילום אילוסטרציה: Ungvar, BigStock

השבוע הזה היה שבוע העבודה הראשון של השנה העברית החדשה והוא מסתיים לקראת יום הכיפורים, שהוא אחד הימים היותר משמעותיים ומיוחדים בהווי הישראלי. מעבר למשמעות הדתית שלו, היום הזה מסומן כיום של חשבון נפש – הן בין האדם לבורא עולם, כל אחד לפי אמונתו, והן, ומה שמרבים לדבר עליו, בין אדם לחברו.

במישור הזה נכללים לא רק היחסים האישיים בין בני אדם שמקורבים זה לזה, אלא גם יחסים בכלל בין אנשים בתוך קהילות. קהילת ההיי-טק, ובתוכה ה-IT, היא ללא ספק אחת הקהילות הפעילות ביותר, שבה מתקיימות מערכות יחסים בין שלוש הצלעות המרכיבות את המשולש: מנמ"רים ומנהלים טכנולוגיים במגזרי השוק השונים, נציגי חברות שיש להם פתרונות ושעובדים עם המנמ"רים, ולקוחות הקצה, שמקבלים את השירות או קונים מוצר מהארגון שבו מכהנים גם המנמ"רים.

כל אחד מהאנשים הפועלים באחת מהזירות האלה, מן הראוי שיעשה את חשבון הנפש הארגוני והאישי שלו. מנמ"רים שעומדים בראש יחידות מחשב ומערכות מידע צריכים לעשות חשבון במישור היחסים עם הכפופים להם. מנהל טוב הוא גם מנהיג, שסוחף אחריו את העובדים, מעמיד בפניהם אתגרים וביחד איתם עומד ביעדים. האם כל מנהל יודע לעשות זאת בדרך הנכונה – שמירה על כבוד האדם, מבלי לפגוע או להעליב? האם המנמ"ר, כמנהל-מנהיג, ניחן בתכונה הלא פחות חשובה – להתנצל, לבקש סליחה במקרה של טעות, כישלון או פגיעה בקרובים אליו בעבודה? ובצד שכנגד – האם התרבות של סובלנות כלפי תקלות ושגיאות שנובעות מטעויות (בתנאי שהן לא חוזרות על עצמן) מושרשת בארגון?

המישור השני שבו נדרש חשבון נפש הוא במערכת היחסים בין המנמ"ר לנציגי החברות שמוכרות לו את המוצרים שלהן – שגולשת לא אחת מקשרי עבודה לקשרים אישיים. אופי הפעילות בענף יצר סטנדרט לא כתוב, שבעת עסקה בין מנמ"ר הארגון לספק כלשהו, המשקל של היחסים האישיים גבוה מאוד. טבעי הוא שבמפגש בין ספק למנמ"ר, כל צד רוצה למקסם את האינטרסים שלו – האחד רוצה לקבל את הכי טוב במחיר הכי נמוך והשני מעוניין למכור במחיר הגבוה ביותר. הצלחה של מערכת יחסים בין ספק למנמ"ר היא פרי של שותפות, המבוססת כמובן על יחסי אנוש. ביום הכיפורים, במסגרת רשימות חשבון הנפש, כדאי גם לקחת בחשבון נקודה זו. מערכת יחסים בעולם העסקים דומה מאוד למערכת יחסים בינאישית, ויש תיאוריות מוכחות שקובעות שחיוך אחד במקום הנכון יכול להכריע לטובת עסקה מוצלחת, ולא כישלון.

הזמן לשנות את דרכי ההתבטאות האלימות ברשת

ויש גם חשבון נפש בעל רובד חדש יחסית, שקשור בפלטפורמות הדיגיטליות שחיינו נעשים תלויים בהן יותר ויותר. הכוונה היא לדרך שבה אנחנו מתבטאים במדיות אלה – בהודעות SMS, בטוקבקים ובפוסטים אלימים, גזעניים ומלאי שטנה. דומה שבשנה החולפת נשברו כמה שיאים בהיקף האלימות ברשת, שהיו מקרים שבהם היא הידרדרה לאלימות פיזית, עד כדי קיפוח חיי אדם.

במהלך השנה דנו הרבה בדרכים לסנן, לצנזר ולמנוע מגולשים למיניהם – הן מטעם עצמם והן שכירי מקלדת בשם גורמים אינטרסנטיים – להתבטא. הדבר בלט בין היתר בהקשר של פיגועי טרור, שפעמים רבות ניתן לראות סימנים מקדימים להם בפוסטים בפייסבוק (Facebook) – אבל לא רק בכך.

הרשויות דורשות בתקיפות מהחברות המנהלות את הרשתות החברתיות, ובעיקר מפייסבוק, לנקוט יד קשה ביותר בסילוק מגיבים אלימים. אבל, לפני כל זה, ביום הכיפורים צריך כל אחד מאתנו שמחובר ופועל במרחבים האלה לבדוק את עצמו, וכאשר הוא מגיב למשהו או כותב פוסט – לרסן את עצמו. די אם כל אחד יוותר פעם ביום או בשבוע על משפט אלים או פוסט פוגעני, ובסוף השנה הנוכחית נוכל להצביע על ירידה מסוימת בכמות האלימות הווירטואלית.

לצד חשבון הנפש הפרטי בהקשר זה, צריך הציבור לדרוש גם ממנהיגי הציבור לשמש דוגמה ומופת לשפה מאופקת, לא מסיתה, לא מפלגת ולא גזענית. למרבה הצער, השנה האחרונה חשפה את המנהיגים שלנו, וגם של ידידנו מעבר לים, בשיא ההידרדרות שלהם, כאשר הם מנצלים את טוויטר (Twitter) או פייסבוק לשחרר הצהרות רוויות שנאה ואימה. הם מאוהבים בפלטפורמות האלה, שכן הציוץ סובל הכול, ואין שום מנגנון שמתווך, מסנן ומזהיר.

ברמה הטכנולוגית, יש ציפייה מהמוחות המבריקים המהווים את התשתית האנושית של אומת הסטארט-אפ לפתח כלים וחסמים שיסייעו לצמצום האלימות במרחבים הדיגיטליים שלנו. אבל, למרות זאת ועל אף זאת, אין ולא יהיה תחליף לבקשת הסליחה והחרטה ולחשבון הנפש שכל אחד יבצע בעצמו ויבטא כלפי חברו. אין אפליקציה או תוכנה שיוכלו לממש את הרצון שלנו להודות שטעינו, שגרמנו עוול ושאנחנו מבקשים לתקן זאת בשנה הנוכחית.

וגם אנחנו, כאן, כמדיה מובילה של הענף, המתקשרת עם הקהילה יום יום בערוצים שונים, כבר כ-36 שנים, מבקשים לעשות כאן חשבון נפש כולל. אם טעינו, שגינו או פגענו במישהו או ברבים עקב פרסום או מהלכים אחרים – בקשת הסליחה שלוחה מכאן. אנחנו מבטיחים שבשנה הבאה נתאמץ יותר כדי להיות טובים יותר ולהמשיך לשרת אתכם.

גמר חתימה טובה לכולם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים