האם פייסבוק מצנזרת טיהור אתני?

לפי פרסומים - תכנים שמעלים אנשי המיעוט המוסלמי שחי במיאנמר, ושסופג טיהור אתני על ידי כוח הצבא והביטחון במדינה, מוסרים מהרשת החברתית וחשבונות של המדווחים נחסמים ● פייסבוק טוענת מנגד שהיא רק שומרת על רשת אחראית

טיהור אתני בפייסבוק? אילוסטרציה: BigStock

האם פייסבוק (Facebook) מסירה פוסטים המעידים על הטיהור האתני, כהגדרת האו"ם, שעוברים בני הרוהינגה במיאנמר? לטענת אנשי המיעוט במדינה ובעולם בכלל, הרשת החברתית הפופולרית מחקה הודעות על כך ואף השביתה חשבונות מהם שותפו, כך פורסם בדיילי ביסט (Dailybeast).

בני הרוהינגה הם מיעוט מוסלמי במיאנמר (בורמה). לפי הגדרת האו"ם, כוחות הביטחון במדינה נוקטים באמצעים ברוטליים המגיעים אף לטיהור אתני – לרבות גירוש, אונס ורצח שיטתי הכולל שרפת כפרים – כנגד המיעוט במערב המדינה. עד כה נמלטו יותר מ-300 אלף איש לבנגלדש, וישנם עוד פליטים רבים שעזבו את בתיהם מחשש לשלומם. לפי השלטונות, מדובר במבצע צבאי נגד אנשי טרור, שאחראים למתקפות רבות.

במצב הנוכחי, בני הרוהינגה מנסים להציף את המתרחש גם ברשתות החברתיות. ואולם, מהטענות שהגיעו לדיילי ביסט נראה כי בפייסבוק משתיקים את סיפוריהם. כך, למשל, נמחק פוסט המתייג את בני הרוהינגה, מיאנמר ושם המחוז שבו בוצעה ההתקפה, ואשר בו נכתב כי בתיהם של בני המיעוט הועלו באש על ידי הצבא.

בשאיפה לשיתוף באופן אחראי

נציגי הרשת החברתית מסרו לדיילי ביסט כי יבדקו את הטענות לצנזורה. "אנחנו רוצים שפייסבוק יהיה מקום שבו אנשים יוכלו לשתף באופן אחראי, ואנחנו עובדים קשה כדי למצוא את האיזון בין חופש הביטוי לחוויה בטוחה ומכבדת", אמר דובר הרשת החברתית בהודעה.

פייסבוק היא רשת חברתית חיונית במיאנמר – מדינה עם תשתיות ירודות. המקומיים, נטען בכתבה, מסתמכים על פייסבוק כפי שמערביים מסתמכים על אי-מיליים. זאת ועוד, בהיעדר טוויטר (Twitter), שפחות פופולרית במדינה, עולה חשיבותה של החברה במדינה האסייתית המשוסעת.

לפי הגדרות הרשת החברתית, פייסבוק מורידה פוסטים ונועלת חשבונות במקרים מסוימים. כך, אם המשתמשים מפרסמים איומים מפורשים; מעודדים התאבדות או פגיעה עצמית; וכן במקרים של פעילות טרור או פעילות שנאה.

פייסבוק והתנהלותה נמצאות כל העת באור הזרקורים. רק לפני מספר ימים נשמעה ביקורת ציבורית על ענקית הרשתות החברתיות בנוגע לפילוח אנטישמי שזו אפשרה לצורך פרסום מודעות. על הדברים דיווח אתר Propublica שניסה – והצליח – לטרגט קהל שהביע תמיכה מפורשת בנושאים כגון "שונא יהודים" ו-"איך לשרוף יהודים". עקב הפרסום והביקורת הסירה פייסבוק את המודעות והבטיחה שתפעל על מנת שהמקרה לא יחזור על עצמו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים