פונטגייט: מה לגופן של מיקרוסופט ולהפלת ראש ממשלת פקיסטן?

ממשלת פקיסטן סוערת סביב שערורייה מתמשכת של שחיתות, שהשתלטה על אחת המשפחות העשירות והחזקות ביותר במדינה ● באופן משונה הדברים קשורים גם בגופן של Microsoft Word שעשוי להוות את אחד המפתחות לגילוי האמת

האם מיקרוסופט תעמוד במילתה ולא תספק יותר עדכוני אבטחה ל-Windows 7? צילום: BigStock

פרשת פונטגייט (Fontgate#) מאיימת להפיל את ראש ממשלת פקיסטן, נוואז שריף.

התעשיין המיליארדר וראש הממשלה מזה שלוש קדנציות (לא רציפות) לומד בימים אלו שיעור לא פשוט בכל הקשור בעיצוב גרפי, כשמקרה של שחיתות והלבנת כספים כנגדו תלוי בשימוש מקורי שנעשה או לא נעשה בגופן Calibri של Microsoft Office.

שריף, אשר כבר פוטר בעבר מכהונתו בגין שחיתות, נמצא תחת בחקירה חדשה, לאחר שחשבונות offshore בשם המשפחה שלו התגלו במסמכי פנמה (Panama Papers) שדלפו באפריל הקודם, וכללו מיליוני קבצים, של אנשים וארגונים המחזיקים חשבונות בנקאיים בפנמה, לרוב לטובת בניית מקלטי מס והימנעות מתשלום מסים בארצות מגוריהם.

להגנתו של ראש הממשלה הגישה בתו, מרים נוואז, "העתקים מקוריים" של שני מסמכים מאושרים מחודש פברואר 2006, המתייחסים לסוגיית הבעלות על כמה נכסים מפוארים בלונדון. אלא שהמסמכים עוצבו בגופן Calibri, פונט שלא היה זמין לציבור באותם ימים שבהם נכתבו המסמכים לכאורה, אלא רק כשנה לאחר מכן.

כפי שציין הניוזוויק (Newsweek), הגופן Calibri החליף את ה-Times New Roman כגופן ברירת המחדל של Microsoft Office בינואר 2007. סוג הכתב sans serif, המקובל בעיקר בדפוס המודרני, היה זמין לראשונה בגרסת הבטא של Microsoft Office למפתחים ביוני 2006, זאת אומרת – ארבעה חודשים לאחר שהבת מרים חתמה לכאורה על המסמכים.

טיפוגרפיה ו-ויקיפדיה יקבעו את גורל ראש הממשלה?

על פלח החקירה המשמעותי ביותר בפרשית פונטגייט אמון רוברט ראדלי, שמשמש כחוקר הבכיר לבחינת המסמכים בפרשה. ראדלי, שעובד עם מעבדת Radley’s lab השוכנת ברדינג בבריטניה, הגיע יחד עם צוות החקירה המשותף מפקיסטן למסקנה כי המסמכים זויפו בכדי להטעות את בית המשפט "מעבר לכל ספק".

כעת, כשגורלה של פקיסטן תלוי במקור ובמראהו המדויק של הגופן, שנוצר על ידי המעצב ההולנדי לוקאס דה גרוט, מסתבר כי אלפי עורכים וכותבים התייחסו לדף של Calibri בוויקיפדיה (Wikipedia).

עורך האנציקלופדיה המקוונת מבוססת חכמת המונים, סקיב קאיום, סיפר כי 150 אלף כניסות לדף נספרו בין התאריכים 11-12 ביולי. מדובר בשיא מרשים בהתחשב בכך שבמצב רגיל נרשמים כ-500 ביקורים בדפי גופן בכל יום.

מאז שהקשר בין הגופן לפרשה נחשף בתחילת השבוע שעבר בוצעו 40 תיקונים לדף הוויקיפדיה של הפונט Calibri, כולל התייחסות למקרה השחיתות. מנהלי המערכת נעלו כעת את הדף בכדי למנוע שינויים נוספים בו, אשר עלולים להשפיע על החקירה ועל החלטת בית המשפט בנדון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים