Waze והחברה להגנת הטבע מתגייסות להפחתת הפגיעה בבעלי החיים בכבישים

לקראת היום הבינלאומי לחיות הבר של האו"ם, הודיעו חלוצת הניווט החברתי והחברה להגנת הטבע על מיזם משותף שמטרתו מיפוי כבישים המסוכנים לבעלי החיים והסדרת מעברים בטוחים לחיות הבר ● הכל באמצעות חכמת המונים של קהילת הנהגים

אטלס הכבישים האדומים לחיות הבר. צילום: יח"צ

אלפי חיות בר נדרסות מדי שנה בכבישי ארצנו. ב-Waze ובחברה להגנת הטבע מעוניינים למפות את הכבישים המסוכנים לבעלי החיים ולפעול להסדרת מעברים בטוחים לחיות הבר, זאת בכדי למנוע את הפגיעה בהם ולהוריד את מספר הנדרסים. מיזם חדש שעליו התבשרנו היום (ב') בשיתוף שתי החברות ייעזר בדיווחים שיתקבלו מקהילת הנהגים של Waze, ועל פיהם תכין החברה להגנת הטבע את "אטלס הכבישים האדומים לחיות הבר".

כבר כיום מציעה Waze למשתמשים לדווח על מפגעים שונים בכבישים – כמו למשל על חפצים, בורות, כלי רכב העומדים בצורה מסוכנת, עבודות בכביש, תמרור חסר, הצפות, מצלמות תנועה וסגירת כבישים. כעת, ולקראת היום הבינלאומי לחיות הבר של האו"ם שחל ב-3 במרץ, תנסה החברה שמספקת את אפליקציית הניווט הקהילתית להשתמש בחכמת ההמונים הזו בכדי הציל אלפי חיות בר שנדרסות מדי שנה בכבישי הארץ.

אתגר וסכנה לאוכלוסיות רבות של חיות בר

"רשת הכבישים הענפה הקיימת בישראל ממשיכה להתפתח בקצב מהיר", אמר שמוליק ידוב, מנהל מרכז היונקים של החברה להגנת הטבע. "אלפי קילומטרים של כבישים מאפשרים לנו לנוע בנוחות ממקום למקום, אך מה לגבי חיות הבר? תשתיות התחבורה מהוות אתגר וסכנה לאוכלוסיות רבות של חיות בר".

"בעבור צבאים, דרבנים, גיריות, צבים, צבועים, לוטרות ומינים רבים אחרים, חציית כביש עלולה לעיתים קרובות להסתיים במוות", מבהיר ידוב. "קיטוע האוכלוסיות זו מזו יוצר בעיה דמוגרפית וגנטית לאוכלוסיות רבות של בעלי חיים, ולפגיעה בהישרדותם ארוכת הטווח. המודעות הגוברת לקושי ולסיכון הקיים לבעלי חיים כתוצאה מכבישים, הביאה את המתכננים להוסיף ולבנות מעברים מיוחדים עבור בעלי חיים בכבישים חדשים, או כאלו שעוברים הרחבה ושדרוג, אך עדיין לא ניתנו הפתרונות לעשרות כבישים קיימים ונדרשת הערכה ארוכת טווח לבדיקת יעילותם של מעברים חדשים".

מאז חודש נובמבר, עת החלו החברה להגנת הטבע ו-Waze בהפעלה ניסיונית של המיזם, התקבלו מדי חודש אלפי דיווחים על חיות בר דרוסות. בינואר, למשל, התקבלו באמצעות קהילת הנהגים של Waze דיווחים מצערים במיוחד על 1,416 דריסות, מכבישים בין עירוניים וכפריים.

אז כיצד יכול הציבור יכול לעזור?

הנהגים הישראלים מתבקשים פשוט רק לדווח על בעלי חיים שנפגעו בכבישים. אם נתקלתם בחיית בר דרוסה, מחוץ לשטח עירוני, היכנסו לאפליקציית Waze ולחצו: דיווח>>סכנה>>על כביש/בשולי הכביש>>בעל חיים.

בחברה להגנת הטבע וב-Waze מציינים כי בהתבסס על הדיווחים שיגיעו מהציבור, ולאחר יצירת "אטלס הכבישים האדומים לחיות הבר", יפעילו בחברה תצפיות ומצלמות מעקב וינסו להבין לעומק אלו בעלי חיים נדרסים, מהם הגורמים לכך ומה ניתן לעשות כדי להפחית את מספר הקרבנות המצער כל כך.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים