"טכנולוג טוב שרוצה להיות מנהל מצוין צריך לאהוב אנשים"

אילו כישורים ניהוליים דרושים לאיש הטכנולוגיה כדי שיהיה מנהל טוב? כמה עצות מועילות מאחד הוותיקים והמנוסים בתחום - ד"ר נחמן אורון, שמשמש מזה מספר עשורים כיועץ מחשוב בכיר למגזר הממשלתי

ד"ר נחמן אורון, יועץ מחשוב בכיר. צילום: קובי קנטור ז"ל (ד"ר אורון מקדיש את התמונה לזכרו)

שר החינוך, נפתלי בנט, הכריז על תוכנית להכפלת מספר הנבחנים במתמטיקה ברמת חמש יחידות. בנוסף, הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה החלה השנה ביישומה של התוכנית הרב שנתית החדשה, שבין יעדיה המרכזיים – הפיכת ישראל למעצמת ידע והגדלת מספר בוגרי מדעי המחשב ותחומי ההנדסה.

אלה הם שני סממנים למגמה הולכת וגוברת של נהירה למקצועות הטכנולוגיים בהיי-טק, שמבטיחים משכורת ותנאי העסקה מהגבוהים במשק.

מטכנולוג טוב למנהל מצוין

לצד הדרישה הגוברת לאנשי מקצוע בתעשיית ההיי-טק, אי אפשר להתעלם מכך שהפירמידה הולכת ונהיית צרה ככל שעולים בסולם הקידום. תפקידי הניהול מועטים יחסית והתחרות על כל תפקיד בכיר – עזה. לצורך כך, ביקשנו לשמוע מאחד מאנשי הניהול הטכנולוגי הבכירים במדינה מה דרוש כדי להפוך מטכנולוג טוב למנהל מצוין.

אין כמעט צורך להציג את ד"ר נחמן אורון בקרב אנשי התעשייה, כי שמו הולך לפניו. כבר מספר עשורים הוא משמש יועץ מחשוב בכיר למגזר הממשלתי, שבין היתר מלווה את המנמ"רים במשרדי הממשלה השונים. ד"ר אורון שימש כיועץ אסטרטגי לוועדת התקשוב המרכזית, כיועץ מקצועי בפרויקטים אסטרטגיים במשרדי הממשלה וכיועץ בפרויקטים רבים נוספים.

בין היתר, ד"ר אורון הוא נשיא ICA – הארגון הבינלאומי של מנמ"רים בממשלות; חבר הנהלת לשכת מנתחי מערכות מידע בישראל; ויו"ר הוועדה המקצועית של המועצה להגנת הפרטיות. הוא בעל תארים ראשון ושני במתמטיקה, פיזיקה וסטטיסטיקה, ובעל תואר PHD בפיזיקה ניסיונית. ד"ר אורון אף משמש מדי שנה כחבר בוועדת ההיגוי של כנס המחשוב הממשלתי eGov של אנשים ומחשבים.

הפגישה נערכה בסיועו של גיא סרוק, מנהל מחלקת שירותים מקצועיים בקבוצת קונסיסט. הקבוצה מעסיקה במיקור-חוץ כ-200 עובדים במגזרים הבנקאי והממשלתי, וכן בחברות היי-טק גדולות – רובם בתפקידים טכנולוגיים ומתוכם כשליש משמשים בתפקידים טכנולוגיים בכירים.

לאהוב אנשים

"יש אנשי מקצוע מצוינים שמסוגרים בתוך עצמם ואינם מקיימים תקשורת טובה עם אנשים הסובבים אותם", הסביר ד"ר אורון. "אדם כזה יכול להצליח מאוד בתפקיד טכני, אך הוא ייכשל בתפקיד ניהולי, שמחייב תקשורת טובה עם אנשים אחרים".

אדם ששואף לתפקיד ניהולי צריך להיות פתוח, כזה שיודע להקשיב לאחרים, לעודד אותם ולכוון אותם. אם הגרעין הזה קיים, כדאי לאדם להשקיע בהכשרה במיומנויות ניהוליות, כגון משא ומתן ואינטליגנציה רגשית – גם על חשבון עוד הכשרה טכנולוגית. תנאים מוקדמים נוספים להצלחה הם סקרנות, רצון ללמוד, והנכונות לצאת מאזור הנוחות ולשנות דרכי חשיבה והתנהלות.

העצה של ד"ר אורון: אם אתה אוהב בני אדם – פתח את מיומנויות הניהול הרכות.

לנסח את האתגר

מנהל טכנולוגי צריך להבין את הביזנס – בין אם מדובר במשרה במגזר הפרטי או במשרה ממשלתית. במשרד ממשלתי, יש להבין את האתגרים והבעיות שלפניהם ניצב המשרד כי "ברגע שהבנת את הבעיה, השאלה באיזו טכנולוגיה לפתור אותה פחות קריטית", אמר ד"ר אורון.

בנוסף לראייה מערכתית, חשוב שהמנהל יקיף את עצמו באנשי מקצוע טובים, שמבינים טוב ממנו כיצד ליישם ולפתור נושאים ובעיות טכניות. "עליך לדעת מספיק כדי להבין את 'השפה הטכנולוגית' של איש המקצוע ומספיק כדי לכוון אותו", הסביר. "אולם, עליך להתרכז בניסוח האתגר ובהנעת הצוות שלך לתת לו מענה. בניגוד לטבע של חלק מהטכנולוגים, עליך להימנע מהרצון לפתור את הבעיה לבד. זכור שמנהל טוב יודע לנהל אנשים שבחלק מהמקרים הם יותר טובים ממנו בהיבטים הטכנולוגים והתפעוליים".

העצה של ד"ר אורון: התמקד בהבנת האתגרים ברמת הרציונל העסקי-ארגוני. הכלים הטכנולוגיים יבואו אחר כך.

היכולת להחליט

"יש אנשים מצוינים שלא יכולים לקבל החלטה ולחתוך. הבעיה היא שאם אתה לא מחליט, ההחלטות מתקבלות במקומך", ציין ד"ר אורון.

מנהל טוב הוא אחד שמסוגל לקבל החלטה. ביכולת להחליט גלומה גם האפשרות של לקיחת החלטה שאינה אופטימלית, קבלת ביקורת והתמודדות מול התנגדויות. האתגרים האלה, הסביר, הם חלק בלתי נפרד מתפקידו של מנהל, ועליו להיות מוכן ומסוגל להתמודד איתם.

העצה של ד"ר אורון: חשוב להיות שקול, חשוב לא פחות להיות אמיץ.

לסיכום

האם כל מי שמצטיין בתחום הטכני מתאים גם לתפקידי ניהול? ד"ר אורון סבור שלא. "לפעמים אנשים שמעולים בתחום מסוים אף יכולים לעשות עוול לעצמם בכך שייקחו תפקיד שלא מתאים ליכולתם. אם אתה מצטיין בתפקידך בתחום הטכני, בדוק עם עצמך, ואולי גם בעזרת אנשים המכירים אותך והמוכנים לתת לך חוות דעת כנה, את התאמתך לתפקיד ניהולי", אמר.

לדבריו, "אם מצאת שאתה מתאים, פתח את המיומנויות שידרשו לך כמנהל – יחסי אנוש, משא ומתן, קבלת החלטות ועוד – מוקדם ככל האפשר, והחל להשתמש בהם כבר כיום. כך תקנה לך מיומנות בסיסית ביכולות שיידרשו ממך בהמשך דרכך המקצועית".

העצה של ד"ר אורון: הכר את עצמך, "דע מאין באת ולאן אתה הולך".

הכתבה – בשיתוף קונסיסט.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. Menachem landau.

    כתבה מצוינת ! תארת במדויק קרייות של עובדים מצוינים שאותם הדרכתי וקדמתי עפ"י הקונספט הזה שהיטבת לתאר במאמר זה.ישר כח.

אירועים קרובים