משרד החינוך: זינוק של 30% במספר תלמידי חמש יחידות במתמטיקה

יותר מ-16 אלף תלמידי י"ב לומדים השנה לבגרות במתמטיקה ברמה זו – כפול מאשר לפני חמש שנים ● בנט: "אחרי שנים של הידרדרות, שהיה בה כדי לסכן את היתרון היחסי של ישראל, הגענו לשיא של כל הזמנים"

לתשומת לב הקורא נפתלי בנט. צילום ארכיון: דוברות משרד החינוך

במשרד החינוך טוענים שהקמפיין שלהם להעלאת מספר התלמידים שלומדים חמש יחידות במתמטיקה מצליח – ומציגים הוכחות: על פי נתונים שפרסם המשרד הבוקר (ד') עלה בשנה האחרונה מספרם ב-30%. בחמש השנים האחרונות, מוסרים במשרד, כמעט הוכפל הנתון.

בשנת הלימודים האחרונה ניגשו לבגרות במתמטיקה ברמה של חמש יחידות 16,644 תלמידים. מדובר בגידול של כ-4,000 תלמידים לעומת השנה שלפניה, שבה עמד מספרם על 12,864 תלמידים. היעד שהציב לעצמו משרד החינוך היה גידול של 2,500 תלמידים בשנת הלימודים האחרונה. לשם השוואה, ב-2012 עמד מספר הניגשים לחמש יחידות במתמטיקה על 8,869 תלמידים.

שר החינוך, נפתלי בנט, אמר במסיבת עיתונאים שהתקיימה הבוקר כי "אחרי שנים של הידרדרות מתמדת בנתון זה, שהיה בה כדי לסכן את היתרון היחסי של ישראל, כמות בוגרי החמש יחידות במתמטיקה הגיעה לשיא של כל הזמנים".

הוא ציין ש-"באופקים, לומדים כיום פי שישה תלמידים חמש יחידות במתמטיקה בהשוואה ללפני שלוש שנים בלבד. אנחנו רואים מצב דומה במגזרים הערבי והבדואי. אני מדמיין את כמות הרופאים, המהנדסים והחוקרים שיהיו כאן בעוד שנים ספורות והלב מתחמם".

מה כוללת התוכנית של משרד החינוך?

עוד עולה מנתוני משרד החינוך כי בתוך שנתיים נפתחו כ-160 מגמות חדשות לחמש יחידות במתמטיקה, בבתי ספר שבהם כלל לא לימדו קודם מתמטיקה ברמה זו. לדבריהם, מדובר בתיכונים הפועלים בעיקר בפריפריה, בדגש על המגזרים הערבי, הבדואי והחרדי.

הנתונים הללו הם, לפחות בחלקם, תולדה של התוכנית של בנט לחיזוק לימודי המדעים, בדגש על המתמטיקה. התוכנית כוללת הכשרות מקצועיות למורים המלמדים חמש יחידות במתמטיקה וכן קליטה של מורים חדשים. לצד פעולות אלה, התוכנית כוללת מעטפת חינוכית בעבור התלמידים, ובכלל זה ליווי צמוד במטרה לאפשר להם להשקיע ולהתמיד במסלול המוגבר, ולא לנשור ממנו.

כחלק מהתוכנית, משרד החינוך העניק תקציב של כ-2,000 שעות לימוד לטובת תגבור ולמידה בקבוצות קטנות, ופתיחת קבוצות לימוד חדשות של חמש יחידות במתמטיקה. כמו כן, 53 בתי ספר, בדגש על הפריפריה, קיבלו השנה תוספות תקציביות ללמידה בקבוצות קטנות וחיזוק תלמידים מצטיינים של שלוש יחידות, במטרה להעבירם לארבע יחידות. משרד החינוך אף תקצב 3,000 שעות תגבור לתלמידי כיתות ט', על מנת לסייע לתלמידים להשתלב בשנה הבאה (בהיותם בכיתה י') בלימודי חמש יחידות במתמטיקה.

פעולות נוספות שעליהן דיווח המשרד הן: 268 סטודנטים החלו השנה את ההכשרה באוניברסיטאות להוראת מתמטיקה ברמה של חמש יחידות, לעומת 73 סטודנטים בלבד בשנת הלימודים הקודמת; מספר התלמידים הנעזרים בחונכות הווירטואלית בלימודי מתמטיקה גדל מ-1,830 ל-2,330; בתשע"ז הוענקו 200 מלגות לסטודנטים שלומדים מקצועות מדעיים. סטודנטים אלה יוכשרו להיות מורים בפריפריה. הפרויקט מתקיים בשיתוף עם מפעל הפיס; במסגרת מיזם של המשרד בוצעו 22,168 שיעורים פרטיים ברשת, מתוכם 17,617 במתמטיקה (שהם כ-80%).

כמו כן, בכ-90 בתי ספר מופעל המיזם "ניפגש בחמש", שבו תלמידי תיכון חונכים תלמידי חטיבת ביניים, במטרה לסייע להם ולעודד להשתלב בעתיד בלימודי חמש יחידות במתמטיקה; במהלך השנה הנוכחית יתקיימו כ-600 סדנאות והרצאות של מהנדסים מהתעשייה והיי-טק, שמגיעים לבתי הספר במטרה לעודד את התלמידים ללימודים מוגברים במתמטיקה; 384 תלמידים צפויים להיבחן השנה ברמה של חמש יחידות במתמטיקה במסגרת התיכון הווירטואלי.

התוכנית של משרד החינוך נולדה בעיקר לאור האזהרות שמגיעות מתעשיית ההיי-טק באשר למחסור הניכר בכוח האדם בתחום. בנט ציין בעבר כי העלאת מספר לומדי המתמטיקה ברמה מוגברת צפויה להביא להקטנת מחסור זה.

יניב גרטי, מנכ"ל אינטל (Intel) ישראל, אמר במסיבת העיתונאים כי "המדינה צריכה להיות גאה בהישגים הטכנולוגיים שלה. אנחנו נמצאים בחוד החנית של עולם ההיי-טק ויש ביקוש גבוה מאוד לאנשי טכנולוגיה ישראליים, אבל המדינות האחרות מצמצמות פערים במהירות. אם אנחנו רוצים להישאר בפסגה לאורך זמן – חייבים להשקיע בנושא הזה כבר בגילאים צעירים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים