קבוצה אקטיביסטית מנסה להדיח את מארק צוקרברג מתפקיד יו"ר פייסבוק

צוקרברג צריך לוותר על חלק משליטתו ברשת החברתית ולסיים את תפקידו כיו"ר מועצת המנהלים שלה, כך על פי הצעה חדשה של הסוכנות האמריקנית להגנת הצרכן ומספר מצומצם של בעלי המניות

מארק צוקרברג. צילום: גוילום פאומיר, מתוך ויקיפדיה

הצעה חדשה, המובלת על ידי ארגון SumOfUs – קהילה של אנשים מכל רחבי העולם המחויבת לבלום את כוחם המתעצם והולך של תאגידים – טוענת כי ההצלחה העתידית של פייסבוק (Facebook) דורשת "איזון כוחות בין המנכ"ל לבין מועצת המנהלים", וכי בהיעדר יו"ר בלתי תלוי בחברה – פייסבוק יכולה לפעול ללא השלכות כנגד האינטרסים של משקיעים.

"מינוי יו"ר עצמאי למועצת המנהלים הוא צעד ראשון הכרחי בכדי להציב את פייסבוק בדרך לייצוג יעיל של האינטרסים של כל בעלי המניות", נכתב בהצעה, אשר ממשיכה להדגיש את הצורך בלקיחת אחריות רבה יותר על נושאים כמו החדשות המזויפות, טרדה ברשת ודברי שנאה.

SumOfUs טוענים כי ההצעה התקבלה על ידי פייסבוק ביום ו', אבל ענקית הרשת החברתית סירבה להגיב או לאשר את הדברים.

ארבעה משקיעים מצטרפים לדרישה

כ-1,500 בעלי מניות חתמו על העתירות הקודמות של SumOfUs בדבר הנהגת פייסבוק וההחלטות שמתקבלות על ידיה, אמרה ליסה לינדזלי, יועצת בשוקי ההון בעבור קבוצת המחאה הנאבקת על התנהלות תקינה של התאגיד. SumOfUs יצר קשר עם 1,300 מתוך 1,500 בעלי מניות אלה, על-מנת לקבוע את התעניינותם בהגשת ההצעה לבעלי המניות. ארבעה מבין המשקיעים הסכימו להתגייס ולעזור בהגשה.

בשנה שעברה התריע SumOfUs בדבר ההחלטה החשובה של פייסבוק להנפיק מלאי חדש של מניות ללא זכות הצבעה בנושא, כדוגמה לסוג התנהגות שמגולם בו פוטנציאל בעייתי בשל היותו מונע על ידי בעלים יחיד, שהוא גם יו"ר וגם מנכ"ל.

לדברי לינדזלי, התפקיד הכפול של צוקרברג כמנהל וכיו"ר תורם בעקיפין לתרבות ארגונית קלוקלת שעומדת לרועץ לבעלי המניות, כמו גם לחברה כולה. לינדזי מתארת סימפטומים שנצפו בהתנהלות פייסבוק שאופייניים ל"מועצת מנהלים שנכנעה למנכ"ל".

יו"ר בלתי תלוי – הכרח המציאות

חמישה מבין שמונת חברי מועצת המנהלים של פייסבוק אינם תלויים בחברה. מינוי דירקטור מוביל נתפש בעסקים כחלופה לפיצול התפקידים של יו"ר ומנכ"ל. התופעה גדלה יותר ויותר ונפוצה בקרב חברות בארצות הברית, כך על פי דו"ח של ארגון PricewaterhouseCoopers שיצא בשנת 2010.

רוב הדירקטורים המובילים ממונים על ידי חברי ההנהלה אחרים, שהם עצמם אינם חלק מהחברה. ובכל זאת, ל-67% מהחברות שהופיעו בדו"ח זה יש דירקטורים מובילים שעדיין מהווים שילוב של יו"ר ומנכ"ל שמגלם אדם אחד.

ארצות הברית בולטת בהקשר זה, כך על פי מומחים לנושא שליטת תאגידים. במדינות מפותחות אחרות, כולל אוסטרליה, קנדה, ניו זילנד ועוד מדינות רבות באירופה, משתמש מנכ"ל חברה לעתים רחוקות כיו"ר מועצת המנהלים בו-זמנית. אבל מאידך לא הוכח באופן חד-משמעי עדיין כי מודל אחד הוא בהכרח טוב יותר מאשר מודלי ניהול אחרים.

שועל השומר על לול תרנגולות

בשנת 2005, ראיינו חוקרים מבית הספר לעסקים של הרווארד (Harvard Business School) ומאוניברסיטת Wharton School of Business שבפנסילבניה את חברי מועצות המנהלים של חברות גדולות בארצות הברית ובבריטניה. מה שהם מצאו עשוי להפתיע – פיצול התפקידים של יו"ר ומנכ"ל לא בהכרח הביא ל"הנהגה טובה יותר" או גרם ל"ניהול מוצלח יותר".

"אותו האדם המתפקד כיו"ר וכמנכ"ל נראה באופן חשוד כמו המשל על השועל השומר על לול התרנגולות", כתבו החוקרים בדו"ח המכונה MIT Sloan Management Review. אולם הם הוסיפו וטענו כי "לפיצול שתי העמדות יש בעיות אופייניות משלו, והסדר זה אינו בהכרח שיפור מובהק על המודל האמריקני". בפרט הם כתבו כי חוסר בהירות בנוגע לאחריות ולתפקידים של היו"ר יכול להוביל לנאמנויות מעורבות או למאבקי כוח המערערים ניהול תקין של החברה.

על אף שההחלטה על מינוי יו"ר עשויה להיות קלה על הנייר, הדבר יכול להצמיח עכירות בעשייה בפועל, כתבו ג'יי לורש ואנדי זלקי מהרווארד.

עבור בעלי המניות של פייסבוק, ההתחבטות בשיקול האם להפריד את צוקרברג משני תפקידיו ולבטל את מינויו ליו"ר חבר המנהלים עדיין רחוקה. החברה צפויה לכלול את הצעת בעלי המניות (יחד עם עוד הצעות דומות שהחברה מקבלת) בהגשת ה-proxy שלה לקראת מפגש בעלי המניות השנתי שיתקיים בעוד מספר חודשים.

זוהי לא הפעם הראשונה ש-SumOfUs הגיש הצעה של בעלי מניות לניהול מפוצל; בשנת 2015 ו-2016 דחף הארגון להצבעה דומה את קונצרן החקלאות מונסנטו (Monsanto), אך לא הצליח להחיל את הפיצול על התאגיד כי רק כ-20% מבעלי המניות תמכו בהצעה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים