נאס"א וניסאן מפתחות טכנולוגיות נהיגה אוטונומית לנסיעה על המאדים

לדברי ליאם פדרסן, מנהל המעבדה של ניסאן, "הבעיה עם המכוניות האוטונומיות היא שבעתיד הנראה לעין, הן לא יוכלו לפעול לגמרי לבד ויצטרכו מפעילים כמו בנאס"א"

ליאם פדרסן, מנהל המעבדה של ניסאן בעמק הסיליקון. צילום: אבי בליזובסקי

בתקופה האחרונה עובד מרכז המחקר של נאס"א (NASA) ביחד עם יצרנית הרכב ניסאן (Nissan) על פיתוח טכנולוגיות נהיגה אוטונומית שיוכלו בעתיד לשמש מכוניות נוסעים כמו גם רובוטים על מאדים.

טרם תערוכת 2017 CES בלאס וגאס, הודיעה קבוצת בכירים מברית רנו-ניסאן ובהם יו"ר ומנכ"ל ניסן קרלוס גוסן ויו"ר ניסאן צפון אמריקה, חוזה מונוז, אודות השותפות הטכנולוגית בין נאס"א לניסן צפון אמריקה.

השותפות מאפשרת לחוקרים לפתח ולנסות אלגוריתמים אוטונומיים, שבבים ואבי-טיפוס למגוון יישומי תחבורה – מרובוטים הנוסעים על מאדים ועד למכוניות, וכן סקרו האורחים את המכונית החשמלית LEAF שנסעה באופן אוטונומי במרחבי מרכז איימס.

המכונית מצוידת במצלמות, חיישנים ורשתות סלולריות והיא משתמשת בתוכנת רובוטיקה שפותחה במקור באיימס לרובוטים שסיירו במאדים, שהאחרון בהם עד כה הוא קיוריוסיטי. בנאס"א אומרים כי תוצאות המחקר ישמשו אותה בחזרה לפיתוח רכבי שטח אוטונומיים למאדים.

להתמודד מול מצבים לא שגרתיים

לדברי ליאם פדרסן, מנהל המעבדה של ניסאן בעמק הסיליקון, "התחלנו לעבוד עם נאס"א לפני כשנתיים. כמה מאיתנו, כולל אנוכי, הם עובדים לשעבר של נאס"א. אני לדוגמה ניהלתי מעבדה של רובוטיקה. ניסאן פתחה את המעבדה בעמק הסיליקון כי חיפשה מהנדסי תוכנה ומומחים לרובוטיקה. זה התחיל מקשרים אישיים".

"נאס"א וניסאן מתמודדות עם אותה בעיה", אמר פדרסן. "הן מתכננות מכוניות אוטונומיות – אבל בעתיד הנראה לעין, מכוניות אלה לא יוכלו לפעול לגמרי לבד ויצטרכו מפעילים כמו בנאס"א. יש להם רכב על מאדים, שאם הוא נכשל אי אפשר להגיע לשם ולתקן אותו. הרובוט עצמו יודע לשמור על עצמו. הוא רואה מכשולים ועוקף אותם אבל הוא לא יכול לדעת מה חשוב ומה לא. הוא לא יכול לעשות את המדע בעצמו ואינו יודע להתמודד מול מצבים לא שגרתיים".

"נאס"א פותרת את הבעיה בזכות צוות מפעילים שעובדים מול הרובוט בשיהוי עצום. לוקח לאותות להגיע הלוך וחזור למאדים כ-40 דקות. לפיכך הם נותנים לו הוראות להגיע מנקודה אחת לנקודה שניה ולבצע בדרך את המשימות שתוכננו לו.  הרובוט צריך לטפל בבעיות בעצמו ולהגיב לאירועים פתאומיים".

פדרסן הסביר כי "אותה בעייה קיימת גם עם מכוניות אוטונומיות. אנחנו יכולים כבר היום לספק לרכב כזה את הבטיחות הבסיסית, להימנע מהתנגשויות ולעקוף מכשולים, אבל מה שקשה למכונה הוא לקיים אינטראקציה עם בני אדם. אם מישהו עושה סימן עם היד (לדוגמה מבקש לפתוח את החלון) זה לא דבר שמכונה תוכל לפרש. במיוחד אם התנועות אל היו ממש ברורות. גם איזורי עבודות מערימים קשיים על מכוניות אוטונומיות".

תידרש יכולת השיפוט האנושית

"הרעיון הוא לנהל ציים של מכוניות רובוטיות", אמר פדרסן. "כל מכונית שומרת על בטיחותה, ונוסעת בעצמה 98-99% מהזמן. אולי אפילו 99.9999% מהזמן בלי לערב אדם. אבל יהיו תמיד מקרים שבהם תידרש יכולת השיפוט האנושית".

כדוגמה אמר פדרסן כי "אדם מכוון את התנועה בצומת – הרמזור אומר לעצור, ואילו שוטר התנועה אומר להמשיך. עכשיו תדמינו צי של מיליון מכוניות. גם אם הן אוטונומיות לחלוטין, במוקדם או במאוחר הן עלולות להיתקע. ולכן אנחנו ביחד עם נאס"א מפתחים מערכת של הפעלה מרחוק לניהול ציים".

פדרסן מבהיר כי "ברור שייעשה שימוש בתבונה מלאכותית כדי שהמכונית תדע להסתדר בעצמה ככל האפשר. זה גם כדאי כלכלית כי רצוי שאדם אחד יוכל לפקח על כמה שיותר מכוניות, ואם המכוניות לא יהיו לגמרי אוטנומיות ויצטרכו עזרה לעיתים תכופות, זה לא כדאי".

"אנחנו רוצים לדאוג למקרי הקצה", אמר. "כל אחד שמבין בלימוד מכונה יגיד לך שקל מאוד לפתח מכונה שתדע להסתדר לבד ב-99% מהמקרים, אבל כאשר נוצרים מקרי קצה הדבר מאוד קשה, כי יש אלפי בעיות וכל אחת דורשת פתרון ייחודי משלה".

תוך כמה זמן ניתן יהיה לראות ציים חכמים ומה תהיה ההשפעה של המעבר הזה על החברה, בפרט בתחום התעסוקה?

"זו שאלה עסקית", אמר פדרסן. "מבחינה טכנולוגית נגיע לכך בעוד שלוש שנים. אבל מתי בדיוק הם יהיו על הכביש – על זה ניסאן תצטרך להחליט עם לקוחותיה".

"אני גר בסן פרנסיסקו, המשרד שלי נמצא בסאניוויל. אני מבלה כל יום שעה בכל כיוון במכונית. הייתי שמח אם הייתי יכול לנצל את הזמן הזה, למשל לשינה, לעבור על האימיילים, ולבצע משימות. היום זה זמן שהולך לאיבוד. מכונית אוטונומית תיתן לי שעתיים נוספות בכל יום. מלבד נושא הזמן, בטיחות תהיה סוגיה חשובה בפרט בכלי רכב פרטיים".

לסיכום אמר פדרסן כי "חברות רבות בוחנות את תחום הנהיגה האוטונומית, כי חסרים נהגים – בפרט בתחום הליגיסטיקה. אני מניח שבשלב ראשון היכולת האוטונומית תעזור למלא את הביקוש, אבל כשהן תהיינה נפוצות יותר – אני חוזה שינוי משמעותי בחברה שלנו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים