דיווח: כך מגדירה פייסבוק מהו תוכן פוגעני

איך פייסבוק קובעת איזה תוכן הוא "פוגעני" ומיועד להסרה, ואיזה לא? אם תכתבו פוסט שפוגע במישהו על רקע המין, הגזע או הנטייה המינית שלו, האם היא תמחק אותו?

כלי חדש של פייסבוק נגד תכני שנאה, לדבריה.

אחד הסודות השמורים ביותר בעולם התוכן הדיגיטלי הוא מהם הכללים שלפיהם קובעים אנשי פייסבוק (Facebook) איזה תוכן יש למחוק מהרשת החברתית. באופן עקרוני, ידוע שתוכן פוגעני, לכאורה, יכול להוביל למחיקת פוסטים ואף לנעילת חשבון – לתקופה מסוימת או לתמיד. עם זאת, לא ברור בדיוק היכן עובר הקו, מתי הוא משפיע יותר ומתי פחות, ומה בדיוק פייסבוק מגדירה כתוכן פוגעני ומה לא. רק באחרונה רעשה הביצה הפייסבוקית הישראלית בגין סגירות של חשבונות משתמש, לאחר שלא ניתנו אזהרות.

מסמך שחושף המגזין הגרמני Süddeutsche Zeitung שופך קצת אור על מה שמוגדר כקווים מנחים של הנהלת פייסבוק לקביעה מתי תוכן הוא פוגעני ומיועד להורדה, ומתי לא. המגזין נותן לא מעט דוגמאות. מדובר אמנם בחוקים שמשתנים לעתים די תכופות, אבל הבסיס מובן.

קודם כל, מסביר האתר מדוע בכלל נוצר הצורך בטיפול בתוכן פוגעני: "כשהוא יוצר סביבה מאיימת בה אנשים לא רוצים לשתף דברים. זאת, כמובן בניגוד למדיניות של פייסבוק, שרוצה כמה שיותר שיתופים כמעט בכל נושא אפשרי. ביטויי שנאה, לדוגמה, הם בדיוק מה שבפייסבוק לא רוצים למצוא על הקיר של אף אחד".

אבל מה זה ביטוי שנאה? לכאורה, קל מאוד להגדיר אותו, אבל בפועל מדובר בביטוי מתקיף שקשור לאחת מהקטגוריות ה-"מוגנות". אילו ביטויים, למשל, כלולים בהגנה? הכוונה היא לתוכן שעוסק במתקפות על רקע מין, גזע, נטייה מינית, זהות מגדר, גיל, מצב תעסוקה וכדומה. כמו כן, יש התייחסות לאמונה פוליטית ולדת, איך לא. בנוסף, ובגדול, אין להתייחס בפייסבוק "לא יפה" לאדם בגלל אמונתו, הלאום שלו או המדינה שבה הוא חי, אבל מותר לתקוף דתות ומדינות באופן כללי.

מחובר – ומוגן?

חיבור של נושא מוגן אחד לאחר תמיד ייצור נושא מוגן חדש, אבל חיבור של נושא מוגן עם נושא שאיננו כזה יהפוך את הביטוי ללא מוגן. כך, לדוגמה, מי שיכתוב "הגברים הישראלים הם הכי טיפשים בעולם" צפוי לראות את תגובתו נמחקת, כי יש התייחסות במשפט גם למין וגם ללאום. לעומת זאת, הביטוי בני נוער אינו מוגן, ולכן החלפת המילה "גברים" באותו המשפט ב-"בבני נוער" תוביל למשפט שלא יימחק.

בהמשך מסביר המגזין אילו תמונות אפשר להעלות ואילו לא. כך, לדוגמה, אפשר להעלות תמונה על אדם שפוגע בעצמו כל עוד לא מוסיפים לו כיתוב ו/או מנסים לעודד התנהגות כזו בפוסט עצמו. יש גם התייחסות לתמונות של פעילויות גופניות שאינן מותרות להעלאה, או שיש למחוק את התמונות כשמזהים אותן ככאלה. מצד שני, אם מדובר בדמויות מפורסמות, מותר להעלות את התמונות הללו, כי מדובר בדמויות ציבוריות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים