עובד לשעבר תובע את גוגל: "חוזי הסודיות שלה – דרקוניים"

האם משרדיה הכה מפורגנים של ענקית הטכנולוגיה מתחילים להתגלות ככלוב זהב? מנהל מוצר לשעבר בחברה מתאר מסכת של סתימת פיות, הטלת מרות והשתקה שמתרחשת מאחורי הקלעים של החברה שכולנו מאמינים שהיא כל כך מגניבה

לא להוציא מילה. אילוסטרציה: BigStock

מנהל מוצר בגוגל (Google) תבע את החברה בגין הסכמי סודיות בלתי חוקיים שלה, לכאורה, וכן בגלל מדיניות ופרקטיקות שבין היתר אוסרים על עובדים מלדבר, אפילו באופן פנימי, על התנהלות בלתי חוקית ופגמים מסוכנים במוצרי הענקית.

הסיבה לאיסור שמטילה גוגל על צוותיה היא החשש שאמירות כאלו עלולות לשמש לחשיפות בדיונים ממשפטיים במהלך התדיינות או חקירה ממשלתית.

אם תמצא אשמה בדין, עלולה גוגל להיות מחויבת בתשלום קנס לכל עובד בחברה. הסכום המקסימלי שאותו עלולה להידרש החברה לשלם הוא כ-14,600 דולר פר עובד, שמסתכם בהפסד ניכר של כארבעה מיליארד דולר.

אסור לדבר עם איש על מגרעות של הבוס

המדיניות של הענקית, אשר מהווה ככל הנראה עבירה על החוק בקליפורניה, מגבילה את זכותם של העובדים לדבר, לעבוד או להפיץ מידע כלשהו אודות החברה, וכוללת מגבלות מיוחדות אודות דיבור על עוולות בגוגל עם הממשלה, עם עורכי דין (אפילו עם אלו של גוגל עצמה) או עם העיתונות.

אפילו "לדבר עם בן הזוג או עם חברים בנוגע לדעתם על כך שהבוס שלהם יכול לעשות עבודה טובה יותר", נאסר על העובדים, כך על פי התלונה השלישית שהוגשה לבית המשפט העליון של קליפורניה האמון על העיר והמחוז סן פרנסיסקו.

לפי כתב התביעה, לא רק שענקית החיפוש אוסרת על העובדים למתוח עליה כל ביקורת, אלא שהיא אף מרגלת אחרי עובדיה ומעודדת אותם להלשין על עמיתיהם. התביעה מתארת בפרוטרוט את תכנית הריגול של החברה, שהתובע טוען כי מטרתה העיקרית היא איתור גורמים המדליפים לתקשורת מידע אודות מוצרים ושירותים חדשים של החברה.

מחפשים "מתנדבים" שידווחו על עובדים אחרים

על פי התלונה "המדיניות אוסרת על גוגלרים מלהשתמש או לגלות את כל הכישורים, הידע, המכרים והחוויה הכוללת שעברו בגוגל, כאשר הם עובדים בעבור מעסיק חדש". עוד טוענת התלונה כי מדיניות הסודיות של החברה היא בניגוד לקוד העבודה בקליפורניה (California Labor Code), למדיניות הציבורית ולאינטרסים של המדינה.

צוות החקירה העולמית (Global Investigation Team) של גוגל גם "מסתמך על 'מתנדבים' שידווחו על עובדים אחרים שאולי חשפו מידע" על החברה, כך נטען בתלונה אשר מציירת תמונה שהיא ניגוד חריף לדימוי הזוהר הנפוץ של תנאי, הטבות ותרבות העבודה בגוגל.

אסור לכתוב ספר דמיוני על רומן עם עובדת היי-טק מעמק הסיליקון

מהדברים ניתן ללמוד כי במסגרת תכנית המכונה Stopleaks מבקשת ענקית הטכנולוגיה מעובדיה לדווח על "דברים מוזרים" שזיהו בסביבם, כמו למשל אם מישהו שואל שאלות מפורטות לגבי פרויקט או עבודה מסוימת.

לפי הטענות, על העובדים נאסרה גם כתיבת טקסטים דמיוניים ויצירתיים שעוסקים אפילו בעקיפין בעבודה בגוגל, למשל לספר סיפור על רומן עם עובדת היי-טק מעמק הסיליקון, וזאת מבלי שיזכו באישור מיוחד לרעיון שעומד מאחורי הספר ושהחברה תעבור ותאשר את הטיוטה הסופית של הטקסט.

את התביעה, שעליה דיווח לראשונה The Information, הגיש העובד בעילום שם ותחת הכינוי המקובל במקרים אלו, John Doe. בין יתר ההאשמות שמפורטות בה טוען העובד כי בריאן כץ, מנהל החקירות הגלובליות, המודיעין ושירותי המגן של גוגל, הודיע באופן שקרי ל-65 אלף עובדי החברה כי עבודתו של התובע הופסקה בגלל שהדליף מידע לעיתונות, וזאת מבלי לנקוב בשמו.

כץ וגוגל השתמשו בתובע כשעיר לעזאזל בכדי להבטיח שעובדים אחרים ימשיכו לציית לתקנון הסודיות של החברה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים