"השלב הבא: תשלום באשראי בתחבורה הציבורית דרך הזדהות מהסמארטפון"

כך אמר ראלף גמבטה, המזכיר הכללי של עמותת Calypso Network Assosiation ● לדבריו, "החזון הוא שהמובייל ישמש רק כאמצעי זיהוי של הנוסע, והתשלום יתבצע בדיעבד"

ראלף גמבטה, המזכיר הכללי של עמותת Calypso Network Assosiation. צילום: ניב קנטור

"השלב הבא בתחבורה הציבורית, יהיה תשלום באשראי כשהטלפון החכם הופך לאמצעי הזדהות", כך אמר ראלף גמבטה, המזכיר הכללי של עמותת Calypso Network Assosiation.

גמבטה דיבר במסגרת מסלול התחבורה הציבורית שנערך בכנס e-GOV בהפקת אנשים ומחשבים, שהתקיים באחרונה בראשון לציון.

לדבריו, "הטכנולוגיה של Calypso תאפשר לממש את חזון ה-account based של משרד התחבורה – לנסוע עם המובייל ללא צורך לטעון שום דבר עליו, אלא כשהמובייל משמש רק כאמצעי זיהוי של הנוסע, והתשלום מתבצע בדיעבד (postpaid) במערכת המרכזית, בהתאם לנסיעות שבוצעו בפועל באותה התקופה".

"ניתן לממש יוזמה זאת עם המערכת הקיימת – כרטיס הרב-קו כמו שהוא היום, אבל כדאי יהיה לעשות זאת באמצעות הטלפון הנייד בטכנולוגית Surpass של Calypso". לדברי גמבטה מדובר בבשורה של ממש, שתקצר זמן ותצמצם את הצורך בהשקעות.

האם יש מקום לשיתוף פעולה?

יתרה מכך, אמר גמבטה, "ייתכן שניתן יהיה לעקוף את הצורך בקופה אצל הנהג בכלל. באמצעות מעבר מכרטיס רב-קו לחשבון רב קו -חיוב בשרת מרוחק דרך אמצעי מפעיל, השרת המרוחק יבצע את החיוב בחוזה על סמך קוד זיהוי הכרטיס. במקרה של כרטיס חכם, יכול להיות מועבר גם מידע נוסף הרלוונטי לחיוב.

"האפשרות לשלב כרטיסי אשראי בתחבורה הציבורית תלויה בקצב החדירה של כרטיסים ללא מגע", אמר גמבטה. "תעשיית כרטיסי האשראי יצאה עם תקן המאפשר זאת, ואנו מתכוונים לבחון האם יש מקום לשיתוף פעולה".

"יהיה לנו אתגר לא פשוט של סגירת התהליכים העסקיים, ניהול הסיכונים, התחשבנות, הוצאות, זיהוי הנסיעה, חשש מהונאות ומה עושים במקרה של נפילות תקשורת – האם נותנים לנוסע לעבור ומה המשמעות של זה אחר כך. סוגיה אחרת היא האפשרות לבנות רשימות שחורות של נוסעים בעייתיים".

להפוך חלקים רבים של ענף התחבורה לדיגיטלי

לדבריו, "90% מהטלפונים הסלולריים הם בעלי תאימות ל-NFC, ומיליוני לקוחות עושים שימוש בטלפון החכם בדרך זו מדי יום. ב-Calypso מפתחים אפליקציה לטלפונים סלולריים המכונה HCE, שתאפשר להאיץ את תהליך התשלום באמצעות הטלפון הנייד תוך שמירה על אבטחת המידע. השימוש באפליקציה מתוכנן להתחיל ברבעון השני של שנת 2017".

פרדריק לוי, מנכ"ל ספירטק, חברה המטמיעה את יישום הקוד הפתוח של Calypso, אמר באותו מסלול כי "במקסיקו יש אנשים רבים שאין להם חשבון בנק, אבל יש להם טלפון סלולרי. דבר זה מאפשר להקל את השימוש בתחבורה ציבורית ומאפשר להפוך חלקים רבים של ענף התחבורה לדיגיטלי".

לדבריו, "תקן Surpass תוכנן על פתרון SCE – בלי צורך בחוזה עם מפעיל רשת, אלא רק באמצעות אפליקציה שמורדת לטלפון ומשמשת לתיקוף. הדבר מאפשר הפצה פשוטה באמצעות חנויות האפליקציות והרשמה קצרה כמו שנעשה באפליקציה של אובר (Uber)".

"הטלפון החכם המכיל בתוכו את הרב-קו הופך גם לכרטיס תושב", אמר לוי. "נכון יהיה אם משרד התחבורה יוסיף ליתרונות המעבר לטלפון גם קישורים לשירותים נוספים. גם העיריות והמפעילים צריכים לבחון את ההתפתחות הזו".

"מבחינת התקשוב – Calypso זו קודם כל מערכת אבטחה  שהוכיחה את עצמה. ראוי לנכון לנצל את התשתית הקיימת כדי ליישם רעיונות חדשים וחדישים לתחבורה ולעיר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים