כך פייסבוק משפיעה על תוצאות הבחירות בארצות הברית

מודעה בת 17 מילים שפרסמה הרשת החברתית עלולה להביא להשלכות דרמטיות במרוץ לבית הלבן

פייסבוק עושה Like לבחירות בארצות הברית. אילוסטרציה: BigStock

ההשפעה העצומה שיש לפייסבוק (Facebook) על אורחות חיינו היא דבר ידוע. מן המפורסמות כי הרשת החברתית לא טומנת את ידה גם בצלחת הפוליטית. ואולם, מודעה בת 17 מילים שפרסמה פייסבוק למיליוני משתמשים מאירה זרקור נוסף, מטריד, על התופעה בעלת ההשלכות הרות הגורל.

בסוף החודש שעבר פרסמה פייסבוק מודעה ובה תזכורת להירשם לפנקס הבוחרים. "האם אתה רשום להצבעה?", נכתב בכותרת המודעה, שפורסמה במשך ארבעה ימים, לעתים בקידום אגרסיבי. "הירשם עכשיו כדי להבטיח את קולך בבחירות".

המודעה שפורסמה בפייסבוק. צילום מסך

המודעה שפורסמה בפייסבוק. צילום מסך

לפחות תשעה ראשי מדינות בארצות הברית הודיעו בימים האחרונים כי המודעה השפיעה דרמטית על שיעור הנרשמים. מדובר במושלים של קליפורניה, קולרדו, קונטיקט, ג'ורגיה, אינדיאנה, קנטקי, מיניסוטה, נברסקה ו-וירג'יניה המערבית.

כך, למשל, בקליפורניה, 123,279 איש נרשמו להצבעה או עדכנו את פרטיהם ב-23 בספטמבר, היום הראשון לתזכורת של פייסבוק. זה היה היום בעל רישום ההצבעה האינטרנטי הרביעי בגודלו בהיסטוריה של המדינה. "פייסבוק שינתה את היוצרות באופן משמעותי", אמר מזכיר מדינת קליפורניה, אלכס פדילה.

גם במדינות נוספות נשברו שיאים. באינדיאינה נרשם השיא השלישי בטיבו בהיסטוריה ובמינסוטה נשבר השיא השבועי לרישום באינטרנט.

האם המצביעים מושפעים מהחברים שלהם בפייסבוק?

לא ברור כמה מהגולשים נרשמו להצבעה לאחר שראו את המודעה של פייסבוק בעצמם וכמה עשו זאת לאחר שנתקלו בה בעמוד של אחד החברים שלהם. תוצאות של מחקר שערכה פייסבוק, שפורסמו באחרונה, מראות שפוסטים ותגובות שמפרסמים חברים משפיעים על הדעות והגישה של משתמשים רבים לאותו העניין.

החברה ערכה במשך שבוע מניפולציות בפוסטים של יותר מ-689 אלף משתמשים וראתה כיצד הן השפיעו על החברים שלהם. החוקרים מצאו כי פוסטים שליליים זוכים לתגובות של עידוד, וירידה במינון של הפוסטים החיוביים מובילה לכמות מפתיעה של תגובות שליליות.

יצוין כי פייסבוק אינה החברה היחידה שלפי הטענות משפיעה, בין אם היא רוצה בכך ובין אם לאו, על תוצאות הבחירות בארצות הברית. כך, למשל, פורסם באחרונה שגוגל (Google) מסתירה תוצאות לא מחמיאות על הילרי קלינטון (אף כי החברה הכחישה זאת) – מה שעשוי להקטין את מספר התחושות השליליות של המגגלים המצביעים הפוטנציאליים כלפי המועמדת הדמוקרטית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים