חלל תקשורת: "נחליט על בניית לוויינים מחליפים לעמוס 5 ו-6 בתוך שבועות"

"לאור אובדן שני הלוויינים, יש צורך דחוף להכניס משקיע חדש לחברה", אמר יצחק שינברג, משנה למנכ"ל החברה ● שר המדע הבטיח "לבחון מתן סיוע ראשוני שיאפשר את רכישת הרכיבים הדרושים לבניית הלוויין"

בדרך ללוויין חדש. אילוסטרציה: BigStock

חלל תקשורת תצטרך לקבל החלטה בשבועות הקרובים על בניית שני לוויינים במקום עמוס 5, שהפסיק לפעול לפני כעשרה חודשים, ועמוס 6, שהתפוצץ ב-1 בספטמבר כתוצאה מתקלה בעת תדלוק המשגר של SpaceX.

יצחק שינברג, משנה למנכ"ל חלל תקשורת, הודיע על כך בישיבה של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, שעסקה בהשלכות התפוצצות עמוס 6 על עתיד תעשיית התקשורת והחלל בישראל.

"עד היום הזמינה חלל תקשורת ארבעה לווייני תקשורת והשקיעה 2.5 מיליארד דולר בתעשייה הישראלית. מימון הפרויקטים נוצר באמצעות גיוס הון מהציבור ומתזרים המזומנים של החברה. לאור אובדן שני הלוויינים, יש צורך דחוף להכניס משקיע חדש לחברה", אמר שינברג.

הוא ציין כי "באחרונה עשינו פעולות בעניין הזה (הסכם מכירה לחברה סינית – א"ב). אם תתקבל, כפי שמציע משרד המדע, ערבות מדינה להזמנת רכיבים קריטיים, עשויה הבנייה שלהם להישאר בישראל, אבל כחברה ציבורית מוטלת עלינו אחריות ואני חייב להתבטא בזהירות. נתכלל את הכול בבואנו לשקול את השיקולים".

"אובדן הלוויינים לא פוגע ביכולות החלל של ישראל"

אופיר אקוניס, שר המדע, הטכנולוגיה והחלל, אמר כי החל לפעול בעניין. "בעקבות שיחותיי עם ראשי תעשיית החלל, שיגרתי היום מכתב לראש הממשלה, שר הביטחון ושר האוצר, כדי שנבחן מתן סיוע ראשוני כבר בימים הקרובים, שיאפשר את רכישת הרכיבים הדרושים לבניית הלוויין. הצוותים המקצועיים במשרדי המדע והאוצר יחלו בסיוע לרכש זה במתן ערבות מדינה או כל דרך אחרת", אמר אקוניס.

הוא חזר על החלטתו להקים ועדה מקצועית שמטרתה לקדם המלצות לתוכנית חלל אזרחית של ישראל לשנים הקרובות. "נכון שבשלהי 2012 אישרה הממשלה תוכנית כזו, אבל היא לא תוקצבה. התוכנית תהיה חייבת להיות מגובה בתקציבים. ראשי המדינה חושבים שאנחנו צריכים להעמיק את העוצמות שיש לנו בתחום החלל, והיכולות קיימות. אובדן עמוס 5 ו-6 לא פוגע ביכולות של ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בתחום", ציין.

עופר דורון, מנכ"ל מבת חלל של התעשייה האווירית, אמר כי "אובדן הלוויין הוא מכה קשה למי שעסק בזה, אבל אנחנו מסתכלים קדימה. טרם התקבלה החלטה על חשיבות אסטרטגית של לווייניות התקשורת במדינת ישראל".

"כיום, רבים מבינים שהחשיבות הזו קיימת, ברמה הלאומית", הוסיף. "חשוב מאוד שיהיו לישראל לווייני תקשורת, שייוצרו כאן ויישאו טכנולוגיה ישראלית, על בסיס ידע ישראלי. חשוב שהם יופעלו בישראל על ידי חברה ישראלית. בכל המדינות המייצרות לווייני תקשורת, הממשלה משקיעה כסף גם ביצרני ובמפעילי הלוויינים".

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב, ציטט ביטוי שמקורו ביידיש: "'אחרי שריפה נהיים תמיד עשירים', הן משום שאין ברירה וצריך לקנות ריהוט חדש אבל גם כי הרבה חברים באים לעזור בכסף".

הוא ציין שהוועדה הקימה ועדת משנה לנושא החלל, בראשות ח"כ יואב קיש. לדבריו, "אנחנו נמצאים על פרשת דרכים שבה הממשלה צריכה לקבוע ולהביט לאן פנינו. אנחנו צריכים לדעת מה היעדים שלנו בתעשיית תקשורת החלל. הגיע הזמן שתהיה ודאות בנושא הזה, ועכשיו זה זמן קריטי. אם נקבע מדיניות ברורה, הדברים יתכנסו לכיוון חיזוק תחום התקשורת הלוויינית, שאין ספק בחשיבות הלאומית, הכלכלית, הביטחונית ובוודאי המדינית שלה. אנחנו צריכים להחליט לאן פנינו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים