מחקר: 71% מהגולשים ברשת עוסקים בענייני חברה ורווחה

כך על פי מחקר שערכה עמותת אשנב ● למקום השני הגיעה הפוליטיקה ורק במקום השלישי נמצא נושא הביטחון, אשר ככל הנראה לא מטריד במיוחד את הגולשים

זירת התגוששות ומקום לסגירת חשבונות. מה קורה ברשת? אילוסטרציה: BigStock

לקראת כנס הקיץ של עמותת אשנב – אנשים למען שימוש נבון ברשת האינטרנט, שיתקיים ב-11 בספטמבר בקמפוס גוגל (Google) בתל אביב, ויעסוק בתרבות השיח ברשת, ערכנו סקר קצר במטרה לבדוק על קצה המזלג כיצד אנחנו משוחחים ברשת.

את הסקר ערכה, ד"ר שגית יעקובוביץ זילברברג, יו"ר עמותת אשנב ומרצה באוניברסיטה הפתוחה. ממצאי המחקר מעניינים ומפתיעים.

ראשית, כאשר שאלנו את הגולשים מהם הנושאים הפופולריים שעליהם הם נוהגים להביע את דעתם, ציפינו כי מרביתם יטענו כי העניינים הפוליטיים ו/או הביטחוניים הם אשר יעסיקו אותם במיוחד ברשת.

בפועל מסתבר כי הנושאים החמים ביותר עליהם אנשים מביעים את דעתם, הם ענייני חברה ורווחה (71% לעומת 54% פוליטיקה ו-25% ביטחון – מסתבר שענייני ביטחון לא כל כך מטרידים אותנו כמו שאנחנו נוטים לחשוב, או שמא אנו מאמינים שבענייני ביטחון אין ערך רב לדעתנו ), מה שמצביע במידה רבה על מה באמת מעניין אותנו, וזה מה שבאמת קרוב לחיי היומיום שלנו.

מרבים הגולשים טענו כי הם נוטים להגיב לסטטוסים של אחרים (76%) לעומת (54%) שנוהגים להעלות אותם בעצמם. רק 7% מצייצים בטוויטר (Twitter), 18% משתתפים בפורומים שונים ו-10% נוהגים להעלות סרטונים ליוטיוב (YouTube).

הנתון המעניין ביותר שעלה בסקר הוא שמרבית הגולשים מעידים על עצמם כי הם נוהגים לעשות שימוש בשפה נקייה ומכובדת (56%), לעומת אלה שהעידו על עצמם כי הם נוטים להעליב ולפגוע (8%). לעומת זאת, כאשר שאלנו כיצד היו מגדירים את אופיין של הדעות בהן הם נתקלים ברשת, מרביתם ציינו כי התגובות הן מעליבות ופוגעניות (60%), לעומת תגובות מכבדות ושומרות על שפה נקיה (25%).

לסיום ביקשנו מהגולשים להשלים את המשפט: "האינטרנט מהווה….." – מרבית הגולשים טענו כי האינטרנט מהווה במה מרכזית להבעת דעה בעבור מי שאין לו נגישות לתקשורת המסורתית (32%), ומקור ידע חשוב (32%). 11% רואים באינטרנט כזירת התגוששות ומקום לסגירת חשבונות.

מרבית העונים היו נשים 61% לעומת 39% גברים. כמו כן, 45% מהגולשים הם בין הגילאים 36-50 ו-33% מעל 50.

בין המשתתפים הנוספים בכנס: ח"כ רויטל סויד, יו"ר השדולה למיגור השיח האלים ברשת; עו"ד יורם הכהן, יו"ר איגוד האינטרנט; ד"ר רוני דיין, משרד החינוך; ד"ר כרמל ויסמן, חוקרת תרבות השיח באינטרנט; ד"ר אורלי מלמד; עו"ד רון לוינטל, מומחה לדיני לשון הרע; ודוד רגב, נציב פניות הציבור ברשות השניה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים