מחקר: מורכבות ה-IT והיעדר אינטגרציה – מקשים על אימוץ הענן בארגונים

על פי מחקר של אורקל, עסקים רבים נוקטים גישה שגויה בקשר לענן, בגלל פער הולך וגדל בין ה-IT להתנהלות העסקית

שרי צוק, מנהלת אגף מערכות באורקל ישראל

בזמן שארגונים רבים מאמצים את המעבר לענן, כמעט מחצית מהם נאבקים עם הגידול בעלויות האינטגרציה של הענן, ועם ריבוי איי-מידע (Data silos), כך על פי מחקר חדש של אורקל (Oracle).

המחקר נערך על ידי Coleman Parkes בקרב 600 מנמ"רים וסמנכ"לים בארגונים המונים בין אלף ל-5,000 עובדים או יותר, במגוון מגזרי תעשייה. המחקר נערך בבריטניה, גרמניה, צרפת, טורקיה, מדינות המפרץ וארצות במזרח התיכון.

מהמחקר עולה כי הסיבה המרכזית לקושי שבאימוץ הענן בארגונים, היא העובדה שיותר מ-60% מכלל הוצאות ה-IT של הארגון, מקורן  ביחידות עסקיות בודדות – ולא במחלקות ה-IT המסורתיות. כך, מצב זה מקשה על הארגון להפיק את מלוא היתרונות שבשירותי ענן.

מונעים חדשנות טכנולוגית

עוד עולה כי חלק גדול נוסף מהבעיה, הוא שרוב הארגונים ממשיכים לממן את השקעותיהם ב-IT, מבלי להתאים אותן לפוטנציאל ההכנסות ולפרויקטים של חדשנות: שניים מכל שלושה ממקבלי ההחלטות העסקיים, אמרו שמימון ה-IT מסורתי מדי ומקשה על החדשנות. לעומתם, אחד מכל שלושה מקבלי החלטות בתחום ה-IT אמר כי המודלים למימון IT בארגון שלו מונעים חדשנות טכנולוגית.

על מנת להפיק את המיטב מהיתרונות שבמחשוב הענן, קובעים החוקרים כי "ארגונים צריכים לתכנן מחדש את המודלים של מימון IT, וכן לעבור טרנספורמציה תרבותית". שליש מהמשיבים דיווחו כי מודל מימון IT שאינו מתאים – מעכב ובולם עסקים. שליש נוסף מאמינים שתרבות ה-IT בארגוניהם אינה מתאימה לעידן המחשוב בענן.

72% מהמשיבים ציינו כי מודל חדש למימון הענן יאפשר למחלקות ה-IT לספק יותר שירותי ענן לעסק, ואילו 70% צופים שיסייע לחברות להפחית עלויות.

IT-צללים

המחקר מצא כי העלייה בהוצאות IT מחוץ לצוות ה-IT, המכונה IT-צללים, מהווה מכשול לעסקים. יותר משליש (35%) מהמשיבים בתחום הטכנולוגיה סבורים כי שיטות עבודה שמבוססות על IT-צללים מונעות ומעכבות את היכולת של ה-IT לסייע בהשגת יעדים עסקיים. ואמנם, 46% אמרו שהגישה שנקטו עד עתה כלפי הענן הביאה לגידול בעלויות האינטגרציה, ואחוז דומה דיווח שהיא הובילה ליצירת איים של מידע (data silos).

בנוסף, רובם המכריע של המשיבים , 95% מהם, סבור כי IT-צללים הוא סיבה מרכזית למורכבות הבעיה. כשליש אומרים שמתן האפשרות לתחומים עסקיים לנהל את הוצאות ה-IT שלהם באופן עצמאי, מביא להגברת החששות בנושא אבטחה, מקשה על ניהול המימון ומחליש את שליטת החברה במערכות המידע שלה.

עוד עולה מהמחקר, כי בחברות רבות לא ניתן למצוא אדם בתפקיד שמקנה לו מבט מקיף על כלל ההשקעות בטכנולוגיה. עובדה זו מקשה על ארגונים לפתח וליישם אסטרטגיית ענן אחידה. "המנמ"רים אינם יכולים להמשיך לפעול בשוליים", נכתב, "והם חייבים להפוך לגורם אינטגרלי בהובלת הארגון במסעו לענן".

כך, החוקרים מציינים כ"מדאיגה" את העובדה שלמרות שהאינטגרציה וניהול הנתונים עדיין קריטיים לארגונים, בקרב 66% מהעסקים נמצא שהמנמ"ר שולט על פחות ממחצית מתקציב ה-IT.

תקועים בעבר

יוהן דרויטר, סמנכ"ל בכיר למערכות באורקל לאזור EMEA (אירופה, מזה"ת ואפריקה), אמר כי "הסוגיות שעומדות בפני ארגונים בנושא משאבי הענן שלהם, פחות נוגעות לטכנולוגיה עצמה, ויותר להיעדר הסנכרון בין כלל תחומי העסק".

"בשל קלות הרכישה, מקבלי ההחלטות בכל מחלקה רוכשים שירותי ענן מבלי לערב את המנמ"ר. אבל אם אין אדם אחד שיהיה ממונה מטעם ה-IT לאחד את אסטרטגיית ההשקעה בענן – ארגונים ימשיכו להתמודד מול מחלקות שונות בארגון, המושכות את הזמן והמשאבים בכיוונים מנוגדים".

לדברי שרי צוק, מנהלת אגף מערכות (Systems) באורקל ישראל, "ארגונים מצליחים לעמוד בציפיות שלהם מהענן במובנים רבים, אבל הגישה שלהם להשקעה ב-IT נותרה תקועה בעבר".

"כל הרעיון של הענן הוא בחיבור חלק ורציף של נתונים ועומסי עבודה בכלל הארגון. למרות זאת, אנו ממשיכים לראות תחומים עסקיים נפרדים מיישמים מערכות IT באיי מידע ענניים, מה שרק מעודד מורכבות-יתר ומוביל לבעיות אינטגרציה – שניתן היה למנוע בקלות באמצעות גישה משולבת יותר".

צוק סיימה באומרה כי "מנמ"רים חייבים לעבוד צמוד יותר עם מנהלי התחומים העסקיים השונים, כדי לשמש כ'נווטי ענן', ולשתף פעולה עם כל אחת מהמחלקות העסקיות – לשם טיפול מאוחד ברכש, עלויות וסיכונים. עליהם להבטיח שכל תחומי העסק יפעלו ביחד כחלק מאסטרטגיית ענן משותפת. על המנמ"ר מוטל גם לדאוג שהמנכ"ל וסמנכ"ל הכספים יאכפו גישה אחידה לענן לכל רוחב הארגון".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים