מחקר: הסמארטפון הופך לחברו הטוב ביותר של האדם

על אף שהסמארטפון חשוב למשתמשים רבים יותר מחבריהם, הוריהם או בני זוגם, 93% מהם מוכנים למסור את קוד הגישה אליו כאשר יתבקשו

את מי אנחנו אוהבים יותר - את הסמארטפון או את החברים הכי טובים שלנו? צילום אילוסטרציה: BigStock

זה עומד לקרות בקרוב: הסמארטפונים יהיו חשובים יותר למשתמשים מאשר חבריהם – כך עולה ממחקר שנערך עבור קספרסקי (Kaspersky) על ידי אוניברסיטת וורצבורג ונוטינגהאם טרנט. 37.4% מהנשאלים דירגו את הטלפון החכם שלהם כחשוב יותר או כחשוב באותה מידה כמו חבריהם הקרובים, כשהתבקשו לדרג אנשים ואובייקטים שונים בחייהם לפי סדר חשיבותם.

לפי הממצאים, 29.4% מהנשאלים ציינו שהסמארטפון שלהם חשוב באותה מידה או חשוב יותר מאשר הוריהם, 21.2% ציינו שהוא שווה או עולה בחשיבותו על השותפים שלהם לחיים ו-16.7% דירגו אותו בקטגוריית החשיבות הגבוהה ביותר. עם זאת, רק 1.1% ציינו שהסמארטפון חשוב להם יותר מכל דבר אחר בחיים.

על אף הערך שניתן למכשירים כמקור לבידור, מידע ואחסון נתונים, משתתפים בניסוי משלים לא היססו כאשר התבקשו לשתף את הקוד הסודי של הסמארטפון שלהם, כשהם מייצרים חשיפה מסוכנת לכל המידע האישי והרגיש שלהם. במהלך הניסוי, 93% מהמשתתפים מסרו את הקוד שלהם כאשר התבקשו.

"רמת חיבור גבוהה מאוד עם הסמארטפונים"

אסטריד קרלוס, פסיכולוגית מדיה באוניברסיטת וורצברג, שהובילה את המחקר, אמרה כי "הטלפונים שלנו הם חלק בלתי נפרד מחיינו, והמחקר מביא לכך הוכחה פסיכולוגית. רמת החיבור שלנו עם סמארטפונים, שמזכירה חברות קרובה, ורמת האמון בהם כה גבוהות, עד כדי כך שאנחנו רואים בהם חלק קרוב או חשוב יותר בחיינו מאשר אנשים רבים אחרים".

"בהינתן הנתונים הללו", אמרה קרלוס, "אנחנו מופתעים לראות שהיה לנו קל מאוד לקבל מהנסקרים את קוד הגישה הסודי שלהם לסמארטפון. ביקשנו מאנשים לשבת בחדר המתנה במשך זמן מסוים ואז ביקשנו לדעת את גובהם ואת הקוד הסודי. ללא היסוס רב, רוב האנשים מסרו לנו אותו. זה מדאיג, מכיוון שהדבר מצביע על כך שאנחנו מוכנים להציב את החברים הדיגיטליים שלנו – ואת המידע שאצור בהם – בסיכון".

הענקת מאפיינים אנושיים לחפצים דיגיטליים אינה דבר חדש. מחקרים משנות ה-90' מצאו שאנשים תיארו מחשבים בתכונות אנושיות כאשר עבדו איתם. דיוויד אם, חוקר אבטחה ראשי בקספרסקי, התייחס להשלכות האבטחה של חיבור רגשי עם מכשיר. הוא אמר ש-"בהמשך למחקר שנערך בשנה שעברה לגבי שכחה דיגיטלית – תופעה שמצביעה על כך שאנחנו שוכחים את המידע שאנחנו מפקידים במכשירים שלנו – הניסוי החדש מחזק את ההוכחה לחיבור הרגשי החזק שיש לנו עם מכשירי טלפון חכמים".

לדברי אם, "ממצא מעניין נוסף שעולה מהמחקר הוא שאנשים מדרגים את הסמארטפונים שלהם בחשיבות גבוהה יותר מאשר מחשבים ניידים או מכשירים אחרים שמחזיקים מידע דומה. הדבר מדגיש את התפקיד הסימבולי שיש לסמארטפונים כשותפים דיגיטליים, עם נוכחות תמידית בחיינו".

אם אמר ש-"יצירת קשר רגשי עם סמארטפון יכולה להשפיע על קבלת החלטות בכל הנוגע להגנה על המידע המאוחסן בו. אנחנו כבר יודעים שאנשים רבים שוכחים לאבטח את הסמארטפון שלהם מאחר והם רואים הרחבה של עצמם, והדבר מותיר אותם חשופים לעברייני הסייבר".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אוטומט סופי

    הפוך, פלי... הפוך! האדם הפך לחברו הטוב ביותר של הסמארטפון. לפרטים, ראה כיצד בייתה החיטה את האדם (ב"תקציר תולדות האנושות" של יובל נח הררי, למשל).

אירועים קרובים