סנואודן קורא להגנה מלאה לחושפי שחיתויות

אדוארד סנואודן מבקש כי תסופק מגננת "שריון ברזל" בארצות הברית, אחרי שמקור חדש מתוך הפנטגון חשף פרטים מדהימים אודות הדרך שבה המערכת הפכה למלכודת עבור אלה שמבקשים לחשוף עוולות וכשלים בפעולתה

מי יגן על לוחמי הצדק? אדוארד סנואודן. צילום: לורה פרויטאס, Praxis Films

הדברים שהציג ג'ון קריין, חוקר בכיר לשעבר בפנטגון, מערערים את עמדתם של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, של המועמדת המובילה לנשיאות מטעם הדמוקרטים, הילארי קלינטון, ושל אנשי ממסד מרכזיים אחרים, שטענו עד כה כי היו מסלולים שהוקמו במיוחד בתוך ה-NSA (ר"ת National Security Agency) בעבור חשיפותיו של אדוארד סנואודן, שאפשרו לו שלא להדליף את החומרים והממצאים שלו לתקשורת.

קריין, עוזר גנרל מפקח בפנטגון בעברו, האשים את מקום עבודתו הקודם בכך שנקם בחושף השחיתויות תומאס דרייק, במהלך שעוזר להבין את גילוייו של סנואודן מ-2013 בנוגע ל-NSA. לפי סיפורו של קריין לגרדיאן (Guardian), לא רק שבכירים בפנטגון סיפקו את שמו של דרייק לחוקרים פליליים, אלא שהם אף השמידו מסמכים רלוונטיים, ולמעשה ה-FBI הרס לחלוטין את כל הראיות שיכלו לעמוד להגנתו של דרייק.

הסיפור החל בשנת 2002, עת יצר משרדו של קריין קשר עם דרייק, שהיה מודאג מתכנית מעקב המונים של הממשלה שלדעתו הייתה יקרה, לא יעילה ואולי בלתי חוקית.

לעבוד מחוץ למערכת

דרייק סיפק למחלקה "כרכים של מידע" כדי לעזור בהגשת דו"ח נגד האמצעי ששימש בתכנית, שכונה "Trailblazer". לפי חשדותיו של קריין, אחד מעמיתיו כנראה בגד בחשאיותו של דרייק, מאחר שבסופו של דבר דרייק נעצר. "דוגמה כזו שלילית תגרום לחושפי שחיתויות בעתיד במקום לעבוד בתוך המערכת, שזה מה שדרייק עשה, לעבוד מחוץ למערכת, ולהסגיר מידע מסווג", אמר קריין בראיון.

בתגובה לדברי קריין אמר סנואודן לגרדיאן שבזמנו ניסה להעלות את חששותיו מול עמיתים, מפקחים ועורכי דין ונענה על ידי כולם: "אתה משחק באש". כעת קורא סנואודן לבצע שיפוץ מלא לחוק להגנת חושפי שחיתויות בארצות הברית, ולספק מגננת "שריון ברזל" (iron-clad) לכל חושפי העוולות של הסוכנות לביטחון לאומי של ארצות הברית, וזאת לאחר שלדברי גילוייו של קריין – המחישו עד כמה מסוכן מצבו של מי שמוכן לשים את עצמו בפוזיציה של חושף אמת.

בשיחה עם הגרדיאן אמר סנואודן כי "אנחנו צריכים שריון והגנה מיוחדת לחושפי שחיתויות שתאכף על ידי רשויות החוק, ואנחנו צריכים שיא ציבורי של סיפורי הצלחה. להגן על האנשים שהולכים לחברי הקונגרס עם משימות פיקוח, ואם המאמצים שלהם מובילים לשינוי חיובי במדיניות – להכיר בהם על מאמציהם. אין כיום תמריצים שיעודדו אנשים לעמוד מול סוכנות בצד הלא נכון של החוק, וזה חייב להשתנות".

"המציאות העצובה של המדיניות של היום היא שפנייה למפקח הכללי עם עדויות למעשים פליליים רציניים באמת היא לעתים קרובות טעות. פנייה לעיתונות כרוכה בסיכונים רציניים, אבל לפחות יש לך סיכוי", הוסיף סנואודן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים