הכנסת אישרה את הצעת חוק נתוני אשראי

ההצעה, שאושרה ברוב גדול, כוללת הקמת מאגר מידע מרכזי, כאשר הנתונים יסופקו על ידי הגופים הפיננסיים וגופים ציבוריים ● לדברי שר האוצר, משה כחלון, מטרת החוק היא להגביר את התחרותיות בשוק

חוק כלכלי חדש. צילום: BigStock

מליאת הכנסת אישרה אתמול (ג') בקריאות שנייה ושלישית את הצעת חוק נתוני אשראי, שמורה על הקמת מאגר מידע מרכזי לנתוני אשראי, תחת אחריותו של בנק ישראל. 53 ח"כים תמכו בהצעה ושישה התנגדו לה. מטרת החוק היא להגביר את התחרותיות בשוק ולפתוח אותו לגורמים נוספים.

בהצעת החוק, פרי יוזמתם של שר האוצר, משה כחלון, ושל שרת המשפטים, איילת שקד, נכתב כי הנפגעים העיקריים מהעדרה של מערכת אפקטיבית לשיתוף בנתוני אשראי הם משקי בית ועסקים קטנים. כמו כן, היא באה לנסות ולשנות את המצב בו עיקר המידע אודות הלקוחות מצוי בקרב הבנקים הגדולים במשק – דבר שמקנה להם, לטענת המציעים, יתרון תחרותי משמעותי ומעכב את התחרות בשוק האשראי הקמעוני. בהצעת החוק נטען כי הגברת השיתוף בנתוני אשראי בין נותני האשראי השונים צפויה לקדם תחרות בין מלווים על מתן אשראי, להגדיל את היקף האשראי המוצע ללקוחות ולשפר את תנאיו עבור צרכנים רבים.

כפועל יוצא מכך, נכללת בחוק הקמת המאגר, שיכיל נתונים על משקי בית ועסקים קטנים. הנתונים יסופקו על ידי הגופים הפיננסיים וגופים ציבוריים, כגון לשכת ההוצאה לפועל, כונס הנכסים הרשמי ומערכת בתי המשפט.

המאגר יהווה כלי לבחינת הסיכונים במתן אשראי ללקוחות ויסייע באיתור לקוחות פוטנציאליים להלוואה.

לא רק נתונים שליליים

כיום, המידע הנאסף על לקוחות בידי לשכות האשראי מספק בעיקר אינדיקציה שלילית על הלקוחות, ולכן מוביל המידע לסירוב של נותני האשראי להעניק אותו לרוב הלקוחות. הצעת החוק מציעה לשנות את ההסדר הקיים ולהרחיב את היקף המידע הנאסף לצורך הערכת הסיכוי שלקוח יעמוד בתשלומים.

מציעי החוק מבקשים לתת מענה גם לשאלת הפרטיות ולדבריהם, החוק מאזן בינה לבין מטרות החוק. כמו כן, היא כוללת תפקיד חדש – הממונה על הגנת הפרטיות בבנק ישראל.

יצוין כי הצעת החוק מהווה נדבך נוסף ומשלים לחוק אשראי הוגן, שעבר בקריאה ראשונה בכנסת, במטרה לפתוח את שוק האשראי הריכוזי ולצמצם פנייתם של לווים לשוק האפור.

"נלמד את הגופים המלווים לחשוב חיובי"

כחלון אמר כי "אישור החוק הוא צעד חיוני ליצירת תחרות אמיתית בענף הבנקאות, מהענפים הריכוזיים במשק. חוק נתוני אשראי הוא צעד חיוני ליישום הרפורמה בבנקים והפרדת כרטיסי האשראי מהבנקים. מדובר בצעד משלים להפרדת חברות האשראי מהבנקים ומתן אשראי חוץ בנקאי. חוסר התחרות גורם נזק לצרכנים, שמשלמים יותר ומקבלים פחות".

לדברי שקד, "רפורמת נתוני האשראי פועלת על פי עקרון 'כל המרבה הרי זה משובח'. בעזרת הקמת מאגר נתוני אשראי מרכזי, באחריותו של בנק ישראל, שיכיל נתונים על משקי בית ועסקים קטנים, יותר גופים מלווים יוכלו להיכנס לשוק, מה שיוביל למתן הלוואות רבות יותר ליותר אזרחים. במקום לחשוב מדוע לא לתת, נלמד את הגופים המלווים לחשוב חיובי- מדוע כן".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים