טעות חשפה: ה-FBI אכן עקב ב-Lavabit אחר אדוארד סנואודן

בסוף השבוע עלה כי הדיווחים מלפני שנתיים, על השימוש של סנואודן ב-Lavabit לטובת תקשורת מאובטחת שלו - היו נכונים וכי, כפי ששוער, הסיבה שהבולשת לחצה על מייסד השירות - נבעה מהרצון לעקוב ולרגל אחר סנואודן

מי יגן על לוחמי הצדק? אדוארד סנואודן. צילום: לורה פרויטאס, Praxis Films

שגיאת עריכה שנעשתה על ידי פקידי ממשל בארצות הברית, אישרה סוף סוף את מה שהיה ידוע לכאורה: החקירה של ה-FBI אחר שירות הדואר האלקטרוני המאובטח Lavabit – נועדה במיוחד לעקוב אחר אדוארד סנואודן.

סנואודן היה עובד קבלן של ה-NSA, הסוכנות לביטחון לאומי, אשר התפרסם בהדלפת מידע סודי על תוכניות המעקב של הסוכנות. לאדר לווינסון היה המייסד של Lavabit. שירות האימייל המוצפן שלו שימש, בין השאר, את סנואודן.

השירות נסגר על ידי לווינסון, לאחר שהממשל האמריקני – ככל הנראה בעקבות פרשת סנואודן, ניסה לכפות מתן גישה למידע על משתמשי השירות, תחת המטריה של "נסיבות מיוחדות". לשירות היו 410 אלף משתמשים, וללווינסון הוגש באוגוסט 2013 צו חתום על ידי בית משפט, המאלץ אותו לסייע ל-FBI במעקב אחר אחד מהחשבונות, שככל הנראה היה – על פי ההערכות – זה של סנואודן. עוד כלל הצו, הוראה שלא לספר לצד שלישי את פרטי הצו.

הוא אויים בקנסות יומיים, עד שימסור את העותקים האלקטרוניים של המפתחות. לווינסון הודיע שהוא סוגר את השירות, בלא התראה מוקדמת, תוך שהוא מפרסם הצהרה באתר האינטרנט שלו, לפיה הוא לא "הופך לשותף לפשעים נגד העם האמריקני".

שגיאת עריכה במסמכים אישרה את הספק

לווינסון השעה את פעילות השירות, לאחר שנדרש למסור את המידע האמור. הוא סירב למסור את הנתונים וטען כי מסירת מפתחות ההצפנה האלה ל-FBI, תפגע בפרטיות ובאבטחת המידע של יותר מ-400 אלף בעלי החשבונות, שהאמינו שהתקשורת שלהם פרטית ומוצפנת. לבסוף, לאחר 38 ימי מאבק משפטי, בהם הואשם, בין השאר בביזיון בית המשפט – הוא מילא את הדרישה למסירת מפתחות ההצפנה של השירות – כאשר מסר תדפיס של 11 עמודים, בהם מופיע רישום הספרות באותיות זעירות ובלתי קריאות.

בסוף השבוע עלה כי הדיווחים מלפני שנתיים, על השימוש של סנואודן ב-Lavabit לטובת תקשורת מאובטחת שלו – היו נכונים וכי, כפי ששוער, הסיבה שה-FBI לחץ על מייסד Lavabit – נבעה מהרצון לעקוב ולרגל אחר סנואודן.

המסמכים, שהגיעו מבית המשפט הפדרלי, ואשר פורסמו על ידי Cryptome, ארגון הפועל למען שקיפות, העלו כי "[email protected]" היה היעד של הפעולה נגד Lavabit.

המסמכים פורסמו לאחר תביעה משפטית של לווינסון, אשר נלחם לחשוף מה באמת קרה ולהפסיק את האיסור שהוטל עליו לדון בפרשה. בבקשה שהוגשה בחודש דצמבר האחרון, בית המשפט התבקש להורות על שחרור של קבצים בתוך התיק, במיוחד אלה הדנים בזהות של המנוי האנונימי לכאורה. אלא שזה לא קרה: כתובת הדוא"ל של סנואודן נותרה חסויה, והאיסור שהוטל על לווינסון שלא לחשוף אחר מי עקב ה-FBI – נותר בתוקף. אלא ששגיאת העריכה במסמכים ששוחרו אישרה – סנואודן אכן היה היעד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים