גרטנר: 10 טכנולוגיות האינטרנט של הדברים שכל מנמ"ר צריך להכיר

מדובר בתחום שיאפשר הזדמנויות עסקיות דיגיטליות רבות וחדשניות ● אלא שכדי להרוויח אותן, יש להשלים עם הרבה טכנולוגיות חדשות וחצי אפויות - ועם הספקיות שלהן

האינטרנט של הקורונה. אילוסטרציה: BigStock

האינטרנט של הדברים יאפשר הזדמנויות עסקיות דיגיטליות רבות וחדשניות, אבל כדי להרוויח אותן, מנמ"רים חייבים להשלים עם הרבה טכנולוגיות חדשות וחצי-אפויות, ועם הספקיות שלהם. ניק ג'ונס, סגן נשיא ואנליסט בכיר בגרטנר (Gartner), מספק סקירה של עשר הטכנולוגיות שיהוו מפתח למיצוי הפוטנציאל המלא של האינטרנט של הדברים.

● אבטחה – סיכוני אבטחה רבים יאיימו על המכשירים הפועלים עם טכנולוגיית האינטרנט של הדברים, על הפלטפורמות שלהם ומערכות ההפעלה שלהם, על התקשורת שלהם, ואפילו על המערכות שאליהן הם מחוברים (באמצעות שימוש בהם כערוץ להתקפה). איומים חדשים, כגון התקפות "ערפד" שמטרתן לרוקן את הסוללה של מכשירים, צצים גם הם כל העת. אין טכנולוגיה יחידה או ספקית שיוכלו לאבטח לחלוטין את האינטרנט של הדברים, ומנמ"רים חייבים לשקול פורטפוליו רחב של מוצרים וטכניקות לשם כך.

● ניתוח – הנתונים הנאספים על-ידי מכשירי האינטרנט של הדברים יאפשרו לארגונים להבין ולנתח התנהגות לקוחות, לספק שירותים חדשים, לשפר את המוצרים שלהם וליירט ולנצל הזדמנויות עסקיות חולפות, כך שכלים לניתוח הם חיוניים.

● ניהול – חידושים בתחום ידרשו ניטור וניהול, למשל כדי לבדוק את הסטטוס שלהם, לנהל תעודות אבטחה, עמלות, לעדכן קושחה, לבצע אבחון ולאסוף מידע בכדי להעבירו לשירותי ענן. בענפים מסוימים, ניהול יהיה אתגר מרתיע המעורב באלפי, או אולי מיליוני, מכשירים.

● צריכת חשמל נמוכה, רשתות לטווח קצר – רוב ה"דברים" יהיו מחוברים באופן אלחוטי, ומקבץ חשוב של טכנולוגיות אלחוטיות מיועד יחסית לטווח קצר ולקישורים עם צריכת חשמל נמוכה, למשל בבית ובמשרד החכם. לפחות 10 טכנולוגיות רשת יתחרו במרחב הזה, ואלו יהיו נבדלות זו מזו בתכונות כגון טווח פעולה, חיי סוללה, רוחב פס, צפיפות חיבור, עלות וכן הלאה.

● מעבד – ה-IT אינו משתמש במעבדים קונבנציונליים, אבל נוטה לכיוון המיקרו-בקרים, והוא נשלט כיום על-ידי מכשירי שמונה סיבים פשוטים, אשר אותם יכולים לעקוף רק שבבי 32 ביט מתוחכמים יותר, שיהיו זמינים רק בסביבות שנת 2018. בחירת מעבד נכון לאינטרנט של הדברים מצריכה החלטת מפתח המגדירה תכונות עיקריות רבות של מוצר האינטרנט של הדברים הספציפי.

● מערכות הפעלה – מערכות ההפעלה המסורתיות אינן מותאמות היטב לצורכי טכנולוגיית האינטרנט של הדברים, הנזקקת למעבדים מתוחכמים ולכמויות זיכרון גדולות במיוחד, ושצורכת יותר מדי כוח. כתוצאה מכך, התפתח דור חדש של מערכות הפעלה. בקצה אחד של הרצף נמצאים וריאנטים של פלטפורמות המיינסטרים, כמו אנדרואיד, ובקצה השני פלטפורמות מינימליות כגון RIOT, Yottos ו-Contiki, בעלות הזיכרון הקטן במיוחד, אפילו רק 5 קילו-בייט בחלק מהמקרים.

● רשתות צריכת חשמל נמוכה על פני שטח נרחב (WANs) – יישומי האינטרנט של הדברים, כגון יישומי ערים חכמות, צריכים רשת שבה נקודות הקצה עולות רק כמה דולרים, ששירותיה זולים, שרוחב הפס שלה נמוך, שהכיסוי שלה הוא ארצי, ושסוללה יכולה להחזיק בה מעמד שנים רבות. לעת עתה יכולים מנמ"רים לקבל החלטות רשתות טקטיות מתכננות לעדכן את החומרה שלהם כאשר פתרונות מתאימים יותר מתפרסמים.

● תהליך עיבוד זרם האירועים – מיליארדי התקנים מחוברים יפיקו כמויות אדירות של נתונים, עשרות אלפי אירועים בכל שנייה נפוצים בכמה תעשיות, ומיליוני אירועים לשנייה נמצאים בתחומים כגון טלקומוניקציה. מערכות "store then process" קונבנציונליות לא יכולות להתמודד עם מצבים אלה, ומנמ"רים חייבים לקחת בחשבון את הטכנולוגיות המקבילות במיוחד והחדשניות מאוד, כגון פלטפורמות מחשוב מבוזרות בהזרמה .

● פלטפורמות – אחת הדרכים לספק פתרונות מהירים יותר לאינטרנט של הדברים היא לבנות אותם על פלטפורמת האינטרנט של הדברים – מוצר תוכנה המאגד יחד רבות מהפונקציות הדרושות במערכת האינטרנט של הדברים. פלטפורמות אלו מספקות מגוון תכונות, מניהול ושליטה במכשיר ברמה הנמוכה ועד רכישת נתונים לצורך אספק יישומים וניתוח וגשרים למערכות ארגוניות, כגון ERP.

● סטנדרטים לאינטרנט של הדברים ומערכות אקולוגיות – מערכות אקולוגיות ותקנים אינם טכנולוגיות בדיוק, אבל הם נכללים כאן, כי בסופו של דבר מרביתם מופיעים כ-APIs, שיאפשרו למכשירים ולמערכות תפעוליות לעבוד בשיתוף ביניהם ולתקשר אלו עם אלו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים