פייסבוק משתמשת בבינה מלאכותית כדי למפות בתים

הרשת החברתית הגדולה בעולם עובדת על שיטת מיפוי חדשה שיכולה לתרום ליוזמות גלובליות חשובות

אנחנו לא בקנזס יותר. אילוסטרציה: BigStock

פייסבוק (Facebook) הודיעה כי היא עובדת על מפות מפורטות מאוד של מקומות שבהם היא סבורה שאנשים מתגוררים, ושאלו יהיו זמינות לרשות הציבור מאוחר יותר השנה. הרשת חברתית משתמשת כבר כעת בתוכנת בינה מלאכותית בכדי לסרוק תמונות לוויין ולזהות מבנים מעשה ידי-אדם, ומקווה להשתמש במידע בכדי לקבוע היכן הכי כדאי לפרוש רחפנים שמשדרים אינטרנט, כדי שהשדר יתקבל בצורה הטובה ביותר.

אבל הענקית טוענת כי גם אחרים יוכלו לעשות שימוש במפות. "אנו מאמינים שנתונים אלה יכולים לשמש לעוד הרבה השלכות רבות השפעה, כגון למחקר חברתי-כלכלי ולהערכת סיכוני אסונות טבע", נכתב בבלוג של החברה.

הדברים נשמעים כאפשרות לרתום את הקדמה לתועלת העולם, אלא שבינתיים יש כבר מומחית ראשונה שמעלה חששות – "אני קרועה בתגובתי בין התרגשות מהחידושים הטכניים לבין דאגה לגבי המדיניות הציבורית", אמרה אמילי טיילור, עמיתה בצוות החשיבה של Chatham House, המוכר גם כמכון המלכותי ליחסים הבינלאומיים (The Royal Institute of International Affairs) שפועל בלונדון. "צריך להכיר את הלקוחות בכדי להעריך כמה פוגעני יהיה הדבר", היא הבהירה. לעומתה, ארגון הצדקה של הצלב האדום הבריטי כבר הודיע כי היוזמה עשויה לעזור לאתר ולעזור לקהילות חלשות.

לזהות מבנים קטנים – אפילו אוהל

הפעם הראשונה שבה סיפקה פייסבוק פרטים אודות עבודתה על פרויקט המיפוי הייתה בשנה שעברה, בתדרוך אודות רחפני Aquila שלה. בזמנו אמר מפקד ההנדסה של הרשת החברתית, ג'יי פאריק, כי הטכנולוגיה יכולה לזהות מבנים קטנים, אפילו אוהל. לדבריו, מפות האוכלוסייה שהפיקה החברה מפורטות פי כמה וכמה מאלו של תכנית חלופית המתואמת על-ידי אוניברסיטת קולומביה – המכונה פרויקט GPW (ר"ת Gridded Population of the World) – שמבקשת לאסוף נתונים קיימים.

"אם מסתכלים על המזרח התיכון, לפתע רואים כתמים גדולים", הוא אמר על המפות של GPW. "האינטואיציה אומרת שזה כנראה לא איך שהאנשים מפוזרים במונחים של דרך-חיים. אנחנו יכולים להיות הרבה יותר ספציפיים עם רמת הדיוק המשובחת של המידע שבידינו".

בעדכון החדש – ששוחרר בתערוכת הסלולר העולמית בברצלונה, ה-MWC – הודיעה הענקית ממנלו פארק שעד כה ניתחה 14.6 מיליארד תמונות לווין, המכסות 20 מדינות, מה שהניב 350 טרה-בייט של נתונים. "מקבץ הנתונים הסופי שלנו הוא בעל רזולוציה מרחבית של 5m, שהם 16.4ft, ולכן הוא משופר מערכות נתונים ארציות קודמות", בישרה החברה, אך הוסיפה והבהירה כי עם זאת המשימה לא הייתה נטולת קשיים.

"בעוד שזיהוי מבנים בצילומי אוויר קודמים היא משימה מוכרת בעבור מערכות ממוחשבות קיימות, שינוי קנה המידה לרמה גלובלית מביא איתו קשיים חדשים. מלבד עיבוד מיליארדי תמונות, מציאת מבנים באופן אמין באזורים הכפריים היא באמת כמו איתור מחט בערימת שחת. בדרך כלל, יותר מ-99% ממסת האדמה שמנותחת אינה מכילה מבנה מעשה ידי-אדם, ועל כן הדבר מהווה אתגר בעבור אלגוריתמי הלמידה של המחשב שצריכים להסתגל למערך נתונים לא-מאוזן שכזה".

להגיב בצורה יעילה יותר לאנשים נזקקים

פייסבוק מתכוונת להשתמש במפות בכדי ליידע את יוזמת Internet.org שלה, שמטרתה לחבר יותר אנשים לאינטרנט. החברה מפתחת בימים אלו רחפנים שיאריכו את אותות האינטרנט אל מעבר לערים, באמצעות קרני לייזר שיועברו בין כלי הטייס. למרות שיחלפו כמה שנים לפני שהענקית מאמינה שהטכנולוגיה תהיה מוכנה, המפות יכלו לאפשר לה להבין איפה תהיה לרחפנים ההשפעה הגדולה ביותר.

בינתיים, גופים אחרים מקווים שהנתונים שיאספו יוכלו להיות שימושיים בעבור מאמצים משלהם. למשל, הצלב האדום – אשר מנהל כבר יוזמת מיפוי משלו בשם Missing Maps Project, שפותחה בשיתוף פעולה עם צוות OpenStreetMap ההומניטרי ועם ארגון "רופאים ללא גבולות" (Medecins Sans Frontieres) – אמר כי המידע הנוסף יכול לעזור לארגונים להגיב בצורה יעילה יותר לאנשים נזקקים. "ישנם תחומים רבים ברחבי העולם שעדיין נותרו מחוץ למפה הדיגיטלית", אמר מומחה מפות הצלב האדום הבריטי, אנדרו בריי. "אזורים אלה הם גם ביתן של קהילות פגיעות שנמצאות בסיכון, כמו למשל בסכנה מאסונות טבע. ארגונים שמשתפים נתונים פתוחים מאפשרים למגזר ההומניטרי להגיב במהירות רבה יותר ועקב כך המידע יכול להיות זמין לצוותי חירום ולסייע בקבלת החלטות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים