המנכ"ל לשעבר של מוזילה מפתח דפדפן שחוסם את כל המודעות כברירת מחדל

ברנדן אייך משיק סטארט-אפ חדש בשם Brave, שעומד לשלב בתוך הדפדפן עצמו כלי חסימת מודעות מובנה ● לטענתו, הפרסום חולה - הוא פולשני, עוקב אחר משתמשים ומאט את האינטרנט עד שלפעמים יש צורך באתחול ● כעת מגיע השינוי

דפדפן חדש. ברנדן אייך, המנכ"ל המתפטר של מוזילה. צילום: דארסי פדילה, ויקיפדיה

ברנדן אייך עושה קאמבק. אייך, אחר המייסדים ומנכ"לה לשעבר של מוזילה (Mozilla), הארגון שמאחורי דפדפן פיירפוקס – והיוצר של JavaScript, יודע דבר או שניים על האינטרנט. אבל בשנת 2014, לאחר שמונה למנכ"ל מוזילה, הוא מצא את עצמו בעין הסערה. אולי עכשיו עם היוזמה החדשה שלו הוא יצליח להתעסק בלי להתרסק?

מפתח גאון, שמרן בדמות חדשן או אולי כל אלו יחד?

ההסתבכות של אייך משנת 2014 עלתה לו במקום עבודתו היוקרתי. בזמנו תרם אייך ל-Proposition 8 – יוזמה קליפורנית שמטרתה הייתה להגדיר נישואים ככאלו שיכולים להתקיים רק בין גבר אחד לאישה אחת, או במלים אחרות ופחות מכובסות: לאסור נישואים גאים. כאשר החדשות של התרומה התפרסמו בציבור זכה אייך, ובצדק, לביקורת רבה מצד קהילת הלהט"ב העולמית, וסופו של דבר התפטר מתפקידו במוזילה.

כעת מארגן לעצמו אייך חזרה לזירה בדמות השקת סטארט-אפ חדש המכונה Brave (או בעברית "אמיץ", שם שנועד כנראה להעביר מסר מבטיח ללקוחות הפוטנציאליים). מטרתו של Brave "לתקן" בעיה נפוצה באינטרנט המודרני – פרסומות. לטענתו של אייך הפרסום חולה. הוא פולשני, עוקב אחר משתמשים עם "עוגיות, פיקסלים, טביעת אצבע, ועוד", וזהו דבר שמאט את האינטרנט עד שלפעמים יש צורך באתחול. כתוצאה מכך, סבור אייך, משתמשים פונים יותר ויותר לתוכנות חסימת מודעות בכדי לחסל את הפרסום לחלוטין. הפתרון של אייך בא בדמות דפדפן אינטרנט חדש שחוסם את כל הפרסומות כברירת מחדל – ולאחר מכן מחליף אותן באחרות.

איזה הוא אמיץ?

Brave עומד לשלב בתוך הדפדפן עצמו כלי חסימת מודעות מובנה. אייך, שהתראיין לביזנס אינסיידר (Business Insider), הסביר בריאיון כי לדפדפן שלו יש שני יתרונות בולטים – פרטיות ומהירות.

ראשית, פרטיות: פרסום מודרני הוא פולשני וכרוך בבניית פרופילים למיקוד המודעות הייעודיות בעבור המשתמשים. זו הסיבה לכך שהאנשים משתמשים יותר בתוספים כנגד מעקב. Brave, לטענתו של אייך, שומר על האנונימיות של בעלי הנתונים. בנוגע למהירות: הטכנולוגיה של המודעות והמעקב שכרוך בה יכולים להאט באופן משמעותי את הזמן שנדרש בכדי לטעון דפים. על ידי "הפשטת הזבל הנוסף הזה" מהדפדפן, הסביר אייך, המשתמש יכול לראות מיד שינויי מהירות מרשימים של פי שניים עד פי ארבעה מהר יותר, טען היזם בריאיון. לדבריו, בכדי שדפדפן אחר יתאים את המהירות שלו לזו של Brave, על המשתמשים בו להתקין לו את התוספים Ghostery, Disconnect.me, Adblock Plus, ולאחר ההתקנה יידרשו המשתמשים אפילו עוד לכוון אותם לפעולה אופטימלית.

לנקות ביסודיות את הבריכה עם הרבה כלור

"אנחנו צריכים לנקות את בריכת השחייה ולשפוך אליה הרבה כלור", אומר אייך בראיון. "רק על ידי ניקוי יסודי שכזה אנחנו יכולים לבנות מודל טוב יותר של מודעות בעבור האתרים המפרסמים כמו גם בשביל המשתמשים".

זה ההיבט הרדיקלי יותר של Brave – הכנסת פרסומות חדשות במקום אלו שנוקו. הדפדפן יזהה את המקומות שיועדו לפרסומות וימלא אותם בפרסום חדש, שתוכנת במיוחד לשם כך. אייך אומר כי על-ידי כך, ביכולת החברה להציע עסקה טובה יותר לאתרים מאשר זו שהם מקבלים כיום, וזאת על ידי הוצאתו מהמשוואה של מתווך המודעות.

לפי המודל החדש של אייך האתרים יקבלו כ-55% מההכנסות; 15% ילכו ל-Brave; עוד 15% אל השותף המספק את המודעות; ובאופן מעניין, 15%-10% הנותרים מהרווחים אמורים ללכת ישירות אל המשתמש. "לא מדובר על רווח עצום", אומר אייך, "אבל זה בהחלט סכום שיאפשר למשתמשים להעביר באופן אוטומטי מיקרו-תשלומים לאתרים שהם אוהבים, ואז Brave יחסום בעבורם את כל הפרסומות באתרים שבחרו לשלם בשבילם".

עד עתה גייסה היוזמה של רייך סכום של 2.5 מיליון דולר ממשקיעים, אבל בינתיים הגיוס נמשך. הדפדפן המהפכני יהיה זמין בכל הפלטפורמות העיקריות – Windows ו-OS X בשולחן העבודה, ואנדרואיד ו-iOS בניידים, וההשקה הציבורית שלו מתוכננת להמשך השנה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים