"אם המדינה תעזור עם ההכשרה, אנו מוכנים להתחייב לקלוט מאות בני 45 פלוס"

כך אמר ארז צור, מנכ''ל EMC ישראל ויו"ר האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות, IATI, בכינוס השנתי של השדולה לקידום תעשיות ההיי-טק בכנסת

ארז צור, יו"ר משותף של IATI. צילום: ניב קנטור

משבר התעסוקה של מבוגרים בני 45 פלוס בתעשיית ההיי-טק, כמו גם הצורך בהכשרה ובחינוך אקדמי היו בין הנושאים העיקריים שבהם דנה השדולה לקידום תעשיות ההיי-טק בכנסת בכינוסה השנתי, השביעי במספר מאז היווסדה בשנת 2009. בראש השדולה עומדים היו"ר ח"כ רוברט אילטוב, והיו"ר הנוסף ח"כ אראל מרגלית.

ח"כ אילטוב קרא לממשלת ישראל להתייחס בכובד ראש לסוגיית שילוב בני 45 ויותר בתעשיות עתירות הידע ולפעול ולא רק להצהיר הצהרות. "לא ייתכן שגיל שיא הקריירה עבור רוב העובדים במקצועות החופשיים במשק הוא גיל שבו אחרים נשארים ללא עבודה בתעשיית ההיי-טק וללא יכולת לתרום למשק, כל זאת כשיש מחסור ממשי בכוח אדם, בהון אנושי איכותי", אמר אילטוב.

מרגלית אמר בנושא, כי "מגיל 45 פלוס הולך ונהיה קשה יותר להשתלב בשוק העבודה. בגילאים הללו מחפשים עבודה במשך 40 שבועות בממוצע, שהם 10 חודשים של התרחקות ממעגל העבודה, של דאגות כלכליות, תסכול, ירידת הערך העצמי וייאוש. הנתונים מצביעים על כך ש-81% מהמעסיקים מעדיפים עובדים צעירים מתחת לגיל 35, ואני שואל – למה? עובדים בני 45 פלוס הם ברוב המקרים עובדים מנוסים, מיושבים, מסורים, יציבים, הם הרבה פעמים בשיא היצירתיות שלהם. חברה שלא תדע לשלב את המבוגרים זו חברה שתפשוט את הרגל מבחינה כלכלית ומוסרית".

נבנה מדינה, אחווה, קולגיאליות

אלישע ינאי, יו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה, אמר, כי כל ההיי-טק הישראלי הוא קצת פחות מ-0.5% מההיי-טק העולמי. ההיי-טק העולמי הוא 5,000 מיליארד ואנחנו 30. גדלנו במקרה. אנחנו חייבים תוספת של שניים-שלושה מיליארד שקלים תקציבים כדי לטפל בדרוזים, בערבים, בחרדים, בבני 45, בהגדלת חברות, במדען. אם אנחנו לא נגדל, המדינה לא תגדל".

ח"כ עודד פורר קרא "לשדולת ההיי-טק לדרוש מהממשלה לגייס תקציב של חצי מיליארד שקלים להבאת מהנדסים ולקידומם של מקצועות ההנדסה בארץ. התשואה על ההשקעה הזו תהיה משמעותית למשק ובוודאי גבוהה יותר מתקציבים אחרים שפיזרה הממשלה על תשלומי העברה".

גם נציגי מעסיקים שהשתתפו בכינוס תומכים ומעוניינים לקלוט עובדים בוגרים. ארז צור, מנכ"ל EMC ישראל ויו"ר האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות, IATI (ר"ת Israel Advanced Technology Industries), ציין, כי "אם המדינה תעזור עם ההכשרה, אנו מוכנים להתחייב לקלוט מאות בני 45 פלוס".

בלה אברהמס, סמנכ"לית ממשל, תקשורת ואחריות חברתית, אמרה, כי "הדיון היום הוא על שילוב בני 45 פלוס, ולטעמי על השדולה לקדם גם שילוב נשים בהיי-טק, כי שילוב מגזרים שונים הוא נכון עסקית ויקדם את התעשייה. לתעשיית ההיי-טק יש את צד המו"פ, ושם יש מחסור במהנדסים. לתעשייה יש גם חלק חשוב שהוא ייצורי, ואותו צריך להמשיך ולקדם כי הוא מייצר מקומות עבודה. בצד הזה יש מחסור בהנדסאים. עם שדרוג המפעל בקרית גת, אינטל (Intel) תצטרך מאות הנדסאים. יש לתאם עם משרדי הכלכלה והחינוך את הכשרתם".

רפי קסטן, מנכ"ל סיסקו (Cisco) ו-NDS לשעבר, התייחס לנושא שילוב מגזרים שאין להם די ייצוג בהיי-טק, ואמר, כי "הפתרונות הם לא לבנות איים של חרדים, אלא לשתף אותם בתעשייה. בואו לא נעשה את הנושא סקטוריאלי, אלא נבנה מדינה, אחווה, קולגיאליות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים