בגלל המצב: עלייה בבריונות ברשת נגד ילדים

באיגוד האינטרנט הישראלי מדווחים על עלייה של 15% בפניות לקו החם שהוא מפעיל ● לכבוד יום הילד הבינלאומי פרסם האיגוד מספר נתונים המעידים על התופעה הרחבה

האלימות ברשת נגד ילדים ובני נוער גואה. צילום אילוסטרציה: BigStock

המצב הביטחוני המתוח מביא לעלייה בהסתה ובאלימות ברשת – זה דבר שניתן להיתקל בו בימים אלה בקלות. נתונים חדשים שמפרסם איגוד האינטרנט הישראלי מראים כי בין האוכלוסיות הסובלות מכך ביותר נמצאים הילדים.

על פי הנתונים, אותם פרסם האיגוד לקראת יום הילד הבינלאומי, שחל בסוף השבוע, נרשמה בחודש האחרון עלייה של כ-15% במספר הפניות לקו החם שהוא מפעיל המתייחסות לבריונות ברשת – נגד ילדים ובכלל. באיגוד מייחסים את העלייה לאירועי הטרור שאירעו באחרונה, כפי שהם באים לידי ביטוי באינטרנט.

"מסתבר שכאשר המצב הביטחוני אינו יציב, כך רמת האלימות ברשת עולה", אמרה אורנה היילינגר, מנהלת המרכז לאינטרנט בטוח של האיגוד.

היא ציינה כי "לאלימות ברשת, במיוחד של ילדים כלפי ילדים, יש השלכות הרות גורל. על מנת לצמצם את הסכנות, על ההורים לקחת אחריות לא רק במסדרונות בית הספר אלא גם ברשתות החברתיות".

"הדבר החשוב ביותר בכל הנוגע לאלימות ברשת הוא להציף את הבעיה, להתלונן ולפנות אלינו כדי שנפעל להסיר את התכנים הפוגעניים הללו", הוסיפה היילינגר. "ככל שגיל הילדים צעיר יותר, כך עולה החשיבות של המעורבות וההנחיה ההורית. אנחנו מוצאים שהורים בוחרים שלא להתעסק בנושא בגלל סיבות רבות, אך המרכזית בהן היא החשש מחוסר ידע. מנגד, הילדים זקוקים לליווי והנחיה".

עבודה שביצע האיגוד בשיתוף עם המרכז למשפט וטכנולוגיה באוניברסיטת חיפה עסק בבריונות ברשת במדינות שונות בעולם. העבודה ריכזה נתוני מחקרים ממדינות שונות. כך, למשל, הבריונות האינטרנטית מהווה גורם מרכזי באחוזי ההתאבדות הגבוהים של צעירים בגילאים 10-24 בניו-זילנד. על פי מחקר אחר, כ-15% מהילדים האוסטרליים דיווחו כי חוו בריונות ברשת.

העבודה סוקרת חוקים שונים שנחקקו במדינות ברחבי העולם ושעוסקות בנושא. כך, בקנדה נחקק חוק שאוסר על הפצה של תמונות אינטימיות ללא הסכמה – דבר שנעשה בארץ עוד ב-1998, בחוק למניעת הטרדה מינית. בניו-זילנד התקבל לא מכבר חוק האוסר על "תקשורת דיגיטלית פוגענית" ומטפל בהיבטים שונים של בריונות מקוונת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים