מארק צוקרברג חשף: פייסבוק עובדת על כפתור Dislike… בערך

במהלך אירוע שאלות ותשובות בלייב סטרימינג סיפר צוקרברג על הכפתור החדש ואמר כי "לא כל רגע הוא רגע חיובי" ● אלא שנראה שהכפתור החדש לא ייקרא במפורש Dislike, ואולי אף יהיה חלק מסדרת כפתורים

החיים והמוות בידה של פייסבוק

שנים של חיפוש, ניסוי וטעייה חולפות על פייסבוק (Facebook) מאז היווסדה. החברה הענקית, שלא שוקטת על שמריה ומפרסמת עדכונים תכופים, ממשיכה לנסות לענות לטעמו של הגולש ולספק למשתמשיה חוויה כמה שיותר מספקת. במסגרת הניסיונות להתעדכן ולדייק את פייסבוק, הודיע מארק צוקרברג, עובדת החברה כעת על כלי חדש שיפעל במקביל לכפתור ה-Like האיקוני.

צוקרברג, כך מסתמן, ריכך את עמדותיו לאחר שבמשך שנים לא שיתף פעולה עם דרישת המשתמשים שטענו כי כפתור ה-Like המפורסם לא עונה לפעמים לצורך בהבעת רגשות מגוונת, למשל במקרים של מוות במשפחה או משבר אחר. "חשוב לתת לאנשים יותר אפשרויות להביע אמפתיה או סימפתיה, לא כל רגע הוא רגע חיובי", הכיר צוקרברג באופן מפתיע במציאות וסיפר שבקרוב ייחשף הכפתור החדש, ואולי אף מספר כפתורים חדשים.

האם יהיה זה באמת כפתור שיאפשר להתנגד או לסלוד מפוסטים, תמונות, שיתופים ועוד באמצעות לחיצה פשוטה על בוהן כלפי מטה והבעת Dislike? אצל פייסבוק זה לא עומד להיות כל כך פשוט, וכבר כרגע מתבהר שאף לא אחד מהכפתורים ייקרא בפשטות Dislike. יש להניח כי בפועל יתווסף לפייסבוק כפתור שמטרתו הבעת סולידריות (Sympathize) או מקבץ כפתורים שיאפשרו הצגת מנעד רגשות מזדהים, מאחר שהרשת החברתית העצומה מכוונת בעיקר לעידוד אינטראקציות בינאישיות מעודנות במהותן בין 1.5 מיליארד משתמשיה.

זה לא טוב

האפשרות לבריאתו של כפתור Dislike הוזכרה בדצמבר האחרון במהלך אירוע שאלות-תשובות אחר שקיימה החברה, כשבתגובה לשאלה בנושא ענה צוקרברג את התשובה המבטיחה: "אנחנו חושבים על זה". אולם, הוא הדגיש אז כי "אין לנו כוונה להיענות לצורך של משתמשים שמעוניינים להביע מחשבות שליליות ולבטא סלידה בנוסח 'זה לא טוב'."

הנושא, מסתבר, נדון כבר שנים בחברה, ומהדהד בין קירותיה בעוצמה מאז 2012. ב-2013 כבר תכנתו מהנדסי החברה כפתור "מזדהה" במהלך האקתון קריאטיבי. הסיבה לעיכובים בהוספת הכלי היא העובדה שפייסבוק מנסה במיוחד להימנע מלאפשר לטון פחות לבבי וחיובי, כמו זה המובע ב-Reddit, להפוך לבון-טון ברשת החברתית שלה. בנוסף לא מעוניינת פייסבוק לחבל בפעילויות השיתוף או הלייק של המשתמשים, כפי שהן באות לידי ביטוי כיום.

הסירוב להוספת כפתור Dislike פשוט הוא התנגדות מובהקת לצורך שהביעו בעבר המשתמשים בכפתור שיאפשר גם הבעת רגשות שליליים. "משתמשים גם רוצים מוזיקה שמתנגנת אוטומטית בדף שלהם, וסרטוני אנימציה ברקע הפרופיל, אבל ברור שאף אחד מהם לא ישמח לקבל Dislike על התכנים שלו", כתבו מתכנתי החברה בעבר.

ברחבי הרשת מביעים מבקרים והוגי דעות סברה שכפתור Dislike יהיה דווקא תוספת מבורכת לפייסבוק. "ייתכן שגולשים ישתמשו בכפתור על-מנת להביע רגשות שליליים כמו תסכול בנוגע למודעות קופצות, אבל אני בספק רב אם הדבר יביא משתמשים להעניק לא-אוהב בזדון לתמונות התינוקות, הכלבים, החתולים והבישול של חבריהם", אמר ד"ר אנדרה פורטה מרצה למדיה חברתית מאוניברסיטת דרקסל. הוא סיכם באופטימיות: "אני מניח שהכפתור ישמש בעיקר להבעת אי הסכמות קלות, או להבעת סולידריות במקרים שהפרסום מבשר על מוות או אובדן כלשהו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים