האינטרנט של הדברים – חזק בעולם התעופה

בין הפיתוחים שהוצגו בסלון האווירי ליד פריז היו רכיבים המבוססים על האינטרנט של הדברים, שמאפשרים לטפל במטוס מהקרקע ● הדברים הבולטים בלה בורז'ה

21/06/2015 15:15
מטוס חג מעל שמי הסלון האווירי בלה בורז'ה. צילום ארכיון: אבי פרי

האינטרנט של הדברים חודר במהירות לעולם התעופה – כך ניתן היה להבחין בבירור בסלון האווירי שנערך באחרונה בלה בורז'ה שליד פריז.

בסלון הוצגו, לצד המטוסים וכלי האווירונאוטיקה האחרים, שורה של פיתוחים טכנולוגיים המיועדים לכלים אלה. בין היתר, הוצגו פיתוחים של רכיבי האינטרנט של הדברים לכל החלקים המכניים במטוס, כך שתהיה שליטה ובקרה עליהם, במידת הצורך, מהמרכזים הטכניים על הקרקע. האינטרנט של הדברים אף מאפשר לטפל ברכיבים האלה מהקרקע.

שתי סוגיות בולטות בהקשר זה, שעדיין לא ניתן להן פתרון די הצורך, הן אבטחת המידע המועבר ורוחב הסרט של התקשורת אוויר-קרקע.

עוד הוצגו בסלון האווירי שירותים מתקדמים אותן נותנות חברות התעופה לטסים ממושבי הנוסעים, בעזרת טלפונים חכמים או טאבלטים. בין השירותים הללו ניתנים הזמנת דייל, מזון ומשקאות מהמושב, כיוון מערכות מיזוג ותאורה ושירותי IT מתקדמים. הפיתוחים הללו מחייבים הוזלה רבה של שירותי התקשורת במטוס, הגדלת ״רוחב הסרט״ של התקשורת בין המטוס לקרקע ואבטחת מידע ברמה גבוהה. השירותים החדשים, שבאופן טבעי מכוונים קודם כל למחלקות היקרות יותר במטוס, עשויים להביא לחלוקה של המטוס למחלקות ביניים נוספות.

הביתן של רפאל בסלון האווירי בלה בורז'ה. צילום: אבי פרי

הביתן של רפאל בסלון האווירי בלה בורז'ה. צילום: אבי פרי

יצוין כי היצרניות הישראליות היו בולטות בסלון האווירי ומשכו קהל רב לביתנים שלהן. מדובר בעיקר באלביט, התעשייה האווירית ורפאל. אלביט הציגה בין השאר את מערכות ההגנה החדשות על מטוסים אזרחיים ומסוקים מפני טילים מתבייתי חום, רפאל הציגה את יכולותיה בתחום הטילים והתעשייה האווירית שמה דגש על יכולותיה בתחום המל״טים. גם לאסטרונאוטיקס הייתה נוכחות מרשימה בתחום המל״טים.

עסקות במאות מיליארדים

עם כל הכבוד לטכנולוגיות ולמחשוב, את המקום הבולט ביותר בסלון האווירי בלה בורז'ה תפסו, כמובן, המטוסים. בלטו השנה מטוס הקרב החדש של מפעלי דאסו, RAFALE, שהוא מטוס הקרב הצרפתי הראשון שנמכר לחיילות אוויר זרים מאז המיראז׳ 2000. בין השאר, קנו את המטוס מצרים וערב הסעודית. הסינים הציגו את מטוס הקרב החדש שלהם, דמוי F16. עם זאת, לדעת מומחים, הוא נופל בביצועים ובמערכות שלו מה-F16. בתחום התעופה האזרחית בלטו הצרפתים, עם מטוס הנוסעים הגדול בעולם, ה-A380 של איירבאס (AirBus).

האמריקנים והרוסים, בשונה משנים קודמות, לא הטיסו השנה מטוסים בתצוגה האווירית. לעומתם, הצוות הצרפתי, שכלל שמונה מטוסים, ביצע הצגה אווירובטית מדויקת וכתמיד צייר בשמיים, בעשן כחול, לבן ואדום, את דגל המדינה המארחת – צרפת.

יצוין כי שלושת הימים הראשונים של התערוכה הוגבלו לשותפים עסקיים וללקוחות של החברות המשתתפות בה. עסקות רבות, בהיקף כולל של מאות מיליארדי דולרים, סוכמו בתערוכה. רק בתחומי מטוסי הנוסעים, בעיקר איירבאס ובואינג (Bowing), נחתמו עסקות בהיקף של יותר מ-200 מיליארד דולר. יצוין כי איירבאס גברה בתחום זה על מתחרתה.

הדיווחים על העסקות שנסגרו בתערוכה מעידים כי השווקים האסייתיים גדלים במהירות בתחום התעשייה האזרחית. הגידול יוצר בעיה לתת שירות למטוסים בשדות התעופה במזרח. חברות התעופה אמנם יאיצו את הרחבת התשתיות באיסה, אולם ייאלצו בינתיים להמשיך להסתמך על שירותים באירופה ובארצות הברית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים