הושק מאגר מידע המחבר 20 ארכיונים באירופה לחקר השואה – בהם של יד ושם

במסגרת פרויקט של האיחוד האירופי נחשף פורטל רחב היקף ובו מידע על כ-1,900 מוסדות ברחבי אירופה שבהם קיים תיעוד על השואה ● יד ושם הוא שותף בכיר בפרויקט ● ההיקף הכספי: שבעה מיליון יורו

לזכור ולא לשכוח - ברשת. אילוסטרציה: BigStock

היום (ה') הושק פרויקט רחב היקף באירופה בתחום חקר השואה, שבמרכזו בניית תשתית טכנולוגית שתחבר את המידע על אוספי הארכיונים השונים על התקופה שקיימים ביבשת. בפרויקט השתתפו 20 מוסדות בולטים לתיעוד וחקר השואה מ-13 מדינות, ביניהם יד ושם מישראל. הוא החל לפני ארבע שנים והושקעו בו שבעה מיליון יורו.

הפורטל כולל, בין השאר, מסד מידע צומח, שמכיל כבר כיום מידע על כ-1,900 מוסדות ברחבי אירופה שבהם קיים תיעוד על השואה, וכן מידע על אוספי השואה שנמצאים בהם. המאגר המקוון מהווה מקור ידע מקיף לחוקרים ומחנכים מכל העולם ומעודד מחקר ארכיוני על ידי מימון הגעתם של חוקרים מחו"ל לארכיון יד ושם ולהפך. מטרה נוספת של הפרויקט היא בניית קהילת מומחים מתחומי דעת שונים: מנהלי ארכיונים, חוקרים, ומומחי טכנולוגיה, העוסקים בחקר השואה – ויצירת ערוצי תקשורת ביניהם, כמו הקמת פורומים לשיתוף פעולה בתחומים של איסוף שמות, שימור מסמכי נייר, זיהוי תצלומים מהשואה, שימוש באומנות שואה כמקור היסטורי ועוד.

פרויקט EHRI (ר"ת European Holocaust Research Infrastructure) ממומן על ידי תוכנית FP7 של רשות המחקר של האיחוד האירופי. יד ושם הוא מיוזמיו וממלא בו תפקיד מרכזי וחשוב.

מיכאל ליבר, מנמ"ר יד ושם. צילום: קובי קנטור

מיכאל ליבר, מנמ"ר יד ושם. צילום: קובי קנטור

אירוע ההשקה של הפרויקט התקיים בבניין המרכזי של האקדמיה למדעים של ברלין. הוא נועד לציין את סיום השלב הראשון של הפרויקט, להציג את החשיבות של ההנגשה של תיעוד השואה לחוקרים ולקהל הרחב ולהדגיש את ההיבטים המחקריים, הציבוריים, החינוכיים ואף הפוליטיים של הנגשה כזו. נטלו בו חלק ראש רשות המחקר האירופית, נציגים בכירים ממשרדי המדע של גרמניה, הולנד ופולין, מנהלי מכוני מחקר על השואה, חוקרים ומנהלי ארכיונים.

"נקודת ציון היסטורית בהתגייסות האירופית לחקר השואה"

אבנר שלו, יו"ר יד ושם, אמר כי "אני רואה בכך נקודת ציון היסטורית בהתגייסות האירופית. דווקא בתקופה של מאבק בין נרטיבים שונים של זיכרון, אירופה נותנת לשואת העם היהודי מעמד ייחודי בתוך הנרטיב ההיסטורי המשותף שלה. ההשתתפות של גוף מרכזי ממדינת ישראל בפרויקט דגל של האיחוד האירופי איננה מובנת מאליה בימים אלה. בשל כך, אנחנו מייחסים חשיבות רבה להשתתפות יד ושם במיזם זה".

ד"ר חיים גרטנר, מנהל אגף הארכיונים ביד ושם, שהשתתף באירוע היום בברלין, אמר כי "אחד ההישגים של הפרויקט הוא שראש רשות המחקר האירופית הכריז בברלין על אישור המשכו למשך ארבע שנים נוספות בהיקף של שמונה מיליון יורו ובתמיכת הרשות. בתוכנית ההמשך שותפים 22 ארגונים מ-15 מדינות, וגם בתוכנית זו יד ושם הוא שותף מוביל ומרכזי בהנהגת הפרויקט".

הגוף שעמד בראש הפרויקט הוא המוסד ההולנדי לחקר מלחמת העולם השנייה (NIOD). מחלקת ה-IT של אוניברסיטת קינגס קולג' (king's college) בלונדון הובילה את ההיבט המחשובי, יחד עם המנמ"רים של הארגונים השונים, בהם מיכאל ליבר, מנמ"ר יד ושם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים