המיצוב החדש של מנהל התשתיות בארגון

העידן החדש מאפשר לאנשי תשתיות להתמודד על תפקידי ניהול בכירים, אבל רק אחרי שירכשו לעצמם השכלה אקדמית ומקצועית רלוונטית, שתכשיר אותם לדור הבא של ניהול המידע

נראה שמנהלי התשתיות עומדים לקבל את המקום המגיע להם בשולחן ההנהלה. אילוסטרציה: BigStock

תחום ניהול תשתיות המידע בארגונים עובר בשנים האחרונות מהפכה שקטה יחסית, אבל דרמטית. כחלק מההתמודדות עם המעבר לדיגיטל, משתנה גם מעמדו של מנהל תשתיות המידע בארגון והוא משתדרג, מבחינת האחריות, למעמד מקביל לזה של המנמ"ר. באופן טבעי, זה מקדם אותו בכמה צעדים אל קומת ההנהלה.

מה שמתחיל לקרות הוא שהמנמ"ר מחזק את מעמדו כמנהל שמקבל החלטות אסטרטגיות ומנהל התשתיות מבצע בפועל את המעבר לעידן החדש, תוך שימוש בטכנולוגיות החדשות.

כאשר מנסים לתרגם את המהפך הזה לפסים מעשיים, בהיבטים פנים ארגוניים, ניתן להגיע לתקרת זכוכית, שתעצור את הקידום של חלק גדול ממנהלי תשתיות המידע. הסיבה קשורה בהשכלה ובהכשרות המקצועית והאקדמית שלהם.

עד לפני מהפיכת הדיגיטל, הדרישות לקבלת עובדים לאגף התשתיות בארגונים התמקדו בידע הטכני הספציפי שלהם – אם זה בתחום החומרה, התקשורת והטלקום או הטלפוניה. גם מנהל התשתיות התקדם בסולם התפקידים על בסיס הידע הטכני שלו, שהוא חשוב לכשעצמו אבל לא מספיק לעתיד. מנהל תשתיות המידע העתידי יצטרך לסגל לעצמו כישורי ניהול, כמו גם יכולת לתכנן אינטגרציה חכמה ולבצע התאמה בין הדור החדש של היישומים הארגוניים למערכות ה-Legacy. זאת, לצד מיומנויות של חדשנות ואינטראקציה עם מנהלי עסקים ובכירים אחרים בארגון, שהם לקוחותיהם.

מסלול חדש באקדמיה

מעבר לזה, השאיפה להתקדם לתפקידי ניהול תיחסם בפני מנהלי תשתיות שאין להם השכלה אקדמית בסיסית – תואר ראשון במוסד אקדמי מוכר. גם העולם האקדמי מתחיל להפנים שכדי שבעוד מספר שנים ניתן יהיה להציב בארגון מנהל תשתיות מידע עם הכישורים המתאימים, יש להתחיל כבר עכשיו בהתאמת מסלולי לימוד רלוונטיים. המסלולים הנוכחיים להכשרת מנמ"רים, מדעי המחשב וכיוצא בזה כמעט שלא עוסקים בתחומים אלה, משום שכאמור, עד כה לא היה צורך בהשכלה אקדמית כדי לעסוק בתחום תשתיות המידע.

זו אחת הסיבות שהמועצה הלאומית להשכלה גבוהה וה-ות"ת קיבלו בברכה את היוזמה של בית הספר למקצועות המחשב דן, שפועל במסגרת המרכז ללימודים אקדמיים (מל"א) באור יהודה, להתחיל ללמד החל משנת הלימודים האקדמית הבאה תואר ראשון בניהול תשתיות מידע. את הלימודים מובילים יוזמי הרעיון, פרופ' ניב אחיטוב, דיקן בית הספר דן ללימודי היי-טק, ד"ר אלון הסגל, ראש התוכנית לתשתיות מידע, ואלי פרנק, מרצה ומנחה לתוכניות תשתיות מידע.

ד"ר הסגל הופיע השבוע במפגש ההשקה של פורום מנהלי תשתיות מידע ודטה סנטר מבית אנשים ומחשבים, בראשותו של גיל זיסו, מנהל תשתיות ואבטחת מידע בדואר ישראל. "ניהול תשתיות המידע הוא מקצוע העתיד ולכן מומלץ ואף כדאי ללמוד אותו באופן מובנה ואקדמי, כי הוא פותח אופק קידום לתפקידי ניהול", אמר ד"ר הסגל.

תוכנית הלימודים שמתגבשת בימים אלה, בשיתוף הות"ת, עוסקת ברבדים הטכני, האינטגרטיבי והמערכתי. מגוון רחב זה של תחומים פותח את התוכנית בפני קהלי יעד שונים שיכולים לבוא בשערי המוסד האקדמי.

קהל יעד אחד הוא צעירים שסיימו צבא, חזרו מטיול שלאחר השחרור ורוצים להשתלב באחד ממקצועות ההיי-טק. ההכשרה האקדמית שהם יקבלו תאפשר להם להיכנס למסלולי קידום מהירים בארגונים ובנוסף, לקבל הסכמות באחד התחומים שהתואר מאפשר, כאשר כל הסמכה היא מקצוע בפני עצמו.

עוד קהל יעד הוא אנשי תשתיות ומערכות מידע שכבר עובדים בתעשייה. הם התקבלו לפני כמה שנים על סמך ידע או הכשרה מקצועית, אבל כעת, כאשר מסלולי הקידום באגף המחשוב נפתחו גם בפניהם, הם לא יוכלו להתמודד על תפקידים אלה ללא תואר ראשון.

תוכנית הלימודים של ניהול תשתיות המידע, כמו תוכניות הלימודים בבית הספר דן כולו, וכמו במכללות אחרות, מתוכננות כך שהן מאפשרות לסטודנטים להמשיך לעבוד וללמוד. זהו שינוי חשוב בעמדת ה-ות"ת, שדרש עד כה שמי שלומד לתואר ראשון לא יוכל לעבוד במשרה מלאה.

מה אומרים בתעשייה?

יוסי שנק, סמנכ"ל התקשוב של חברת החשמל, הגיב על מסלול הלימודים החדש באמרו כי "אין ספק שבסיס אקדמי הכרחי לפיתוח מיומנויות של מנהלי התשתיות".

יקי זנו, מנהל התשתיות של בזק, ציין כי "אין ספק שאתן עדיפות לבוגר תואר ראשון בניהול תשתיות המידע, כי זה עולם מרכזי כיום".

השורה התחתונה: מהפכת הדיגיטל בארגונים משפיעה על תחום ניהול תשתיות המידע. העידן החדש מאפשר לאנשי תשתיות להתמודד על תפקידי ניהול בכירים, אבל רק אחרי שירכשו לעצמם השכלה אקדמית ומקצועית רלוונטית, שתכשיר אותם לדור הבא של ניהול המידע.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים