בעלי אתרים – יש לכם 50 אלף שקלים מיותרים? אם לא, כדאי שתנגישו

לאחר ארכה של שנה, עומדת להיכנס החמרה בחוק הנגישות הקובעת כי כל אתר- חדש או ישן - חייב להיות נגיש, או שיהיה חשוף לתביעה ● כך תימנעו

זוהר סטולר, מייסד ו-CIO ב-Linnovate

חוק הנגישות לאתרי אינטרנט נכנס לתוקפו כבר לפני 10 חודשים. אבל בקרוב מאוד תיכנס הרחבה לחוק שצריכה לעניין את כל מי שמחזיק אתר אינטרנט.

אם עד עכשיו רק אתרים חדשים חייבים היו להיות נגישים, מיד בתום הקיץ יצטרכו כולם לעמוד בדרישות AA של איגוד האינטרנט העולמי. ואם לא- אתם חשופים לתביעה של עד 50 אלף שקלים, ללא הוכחת נזק.

איך עושים את זה?

כדי להנגיש אתרים לנכים ולמוגבלים, קבע איגוד האינטרנט העולמי מספר תקנות שכל אתר חייב לעמוד בהן. אגב, אין סיבה להיכנס לפאניקה, משום שרוב האתרים המודרניים, במיוחד אלו המשתמשים ב-WordPress ,Drupal ודומיהם, כבר מכילים אפשרויות ההופכות את ההנגשה לקלה במיוחד. עם זאת, באתרים ישנים יותר יש צורך בבדיקה וטיפול.

למה צריך לשים לב?

הדבר הראשון שחשוב לזכור, הוא שיש לתת אלטרנטיבה טקסטואלית לכל מדיה שאינה טקסטואלית – בין אם היא קול או וידיאו – אלטרנטיבה טקסטואלית ברורה, שתעביר את אותה אינפורמציה. ישנם כמובן יוצאי דופן, כמו למשל מבחני CAPTCHA.

בנוסף לכך, כל טקסט המוצג באתר חייב להיות בגודל ובפונט סביר ובר-קריאה. מעבר לכך, יש לשים לב כי האתר תומך בלחיצות מקלדת ועכבר עבור כל קליק. הרעיון הוא שיש נכים המשתמשים במקלדת בלבד ולכן צריך לאפשר לה ללחוץ, גם אם אין ברשותם עכבר.

קריטריון נוסף הוא זמן. בתוכן מוגבל בזמן, יש לתת למשתמש מספיק זמן כדי לקרוא ולהבין את החומר המוצג להם, כולל התראה של 20 שניות לפני שנגמר הזמן, ואפשרות לבטל את מגבלת הזמן לפני שהיא מתחילה "לתקתק". כמו כן, חשוב להקפיד ששום תוכן המוצג באתר עלול לגרום להתקפים של מחלות כגון אפילפסיה, ולכן יש לוודא שאין שום הבזקים מהירים או תאורה חזקה ופתאומית.

תאימות עם תוכנות הנגשה של המשתמשים

עוד קריטריון שיש להתחשב בו הוא התמצאות באתר. בכל עמוד באתר, אמורה להיות אינדיקציה להיכן נמצאים באתר וכיצד ניתן לעבור לעמודים אחרים בו. המעבר עצמו בין העמודים צריך להיות דרך כפתורים נגישים וברורים, בצורה שלא תשאיר מקום לספקות או בלבול.

מעבר לכך, יש צורך במתן אפשרות לתיקון טעויות. כשמשתמש מזין חומר מסוג כלשהו לאתר (משוב, מענה על שאלות, בחירה בין אפשרויות) יש לתת אפשרות לתקן טעות לפני הזנת המידע הסופית.

הקריטריון האחרון, ואולי החשוב ביותר, הוא תאימות עם תוכנות הנגשה של המשתמשים. בין אם מדובר על תוכנה להגדלת טקסט או הקראה שלו, האתר שלכם צריך להיות מותאם לשימוש בתוכנות האלה.

ואיך בודקים אם הצלחנו להנגיש?

ישנם מספר רב של כלים חינמיים היכולים לבדוק את אתר האינטרנט שלכם. כך, למשל, Stacksight.io, הנותן מידע רב על נגישות האתר והטעויות הדורשות תיקון; Wave, המראה את העמוד אליו אתם גולשים ואת הטעויות באופן גרפי; ו-Achecker, המתאר אותן טקסטואלית.

כל אלה יכולים להיות כלים מתריעים שיאפשרו לכם לתקן את התקלות, לפני שבית המשפט יכריח אתכם לעשות כן.

הכותב הינו מייסד ו-CIO ב-Linnovate, המספקת לארגונים פתרונות קוד פתוח בתחום ה-Web.

תגובות

(5)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אורלי

    תחת ניהולי, אתר עזרה ובצרון הונגש על ידי קבוצת סיון ברמת הנגישות המקסימאלית. לאחר שנבדק על ידי גולשים בעלי מוגבלויות, האתר משמש מודל לאיך הנגשה צריכה לפעול. קבוצת סיון הקפידה לכסות את כל האלמנטים הנדרשים להנגשה תוך יעוץ לפני הקמת האתר וליווי תוך כדי הקמתו. בנוסף, כל מידע שעולה לאתר מונגש באמצעות קבוצת סיון. עזרה ובצרון הפועלת בעולם של הנגשת פרויקטי בינוי חרטה על דגלה לבצע את הנגשת אתר האינטרנט על הצד הטוב ביותר ולא רק לצאת ידי חובה ולשם כך שכרה את שרותי קבוצת סיון המתמחה בנושא. http://www.e-b.co.il/ ממליצה בחום!

  2. מור

    ממליצה בחום על תוסף נגישות SENSE FORCE היחיד שמתאים במובייל: goo.gl/nZOLXn

  3. אדי כהן

    מאחורי ההנגשה עומד רעיון חברתי חיובי ולצערי מתפתח שוק של ״הנגשה בכאילו״ לקוח לא מבין ולא יודע איך לבדוק. יש בשוק די תוספים אשר חלקם רק קוסמטיים ועושים רק חלק קטן מהאתרים נגישים. הגיע הזמן שספק שמטמיע הנגשה יהיה מחוייב ואחראי וטיב העבודה ולא יסתתר מאחורי 40 עמודים של חוזים ושהמחירים יהיו סבירים ובהישג יד גם לעסקים קטנים ובינוניים. קיימים פתרונות רבים שמאפשרים להטמיע שורת קוד ולבצע את הטמעת הנגישות ללא התערבות בקוד הקיים של האתר תכתבו בגוגל תוסף נגישות ויעלו לכם אפשרויות רבות.

  4. בת-שבע אנגלברג-בר

    לא מדויק: 1. החוק הקיים מחייב הנגשת אתרים קיימים 2. התיקון המוצע מקל ולא מחמיר מציעה לקשר למידע המעודכן הנמצא באתר איגוד האינטרנט http://www.isoc.org.il/freedom-of-internet/accessibility/legal-aspects-accessibility

  5. אוהד

    אני, ממליץ על פתרון לנושא בשם User1st שזה הפתרון הכי מפותח בתחום בארץ, ולא דורש לתקן את קוד המקור של האתר.

אירועים קרובים