ארדואן והטכנולוגיה: הצביעות והציניות שוברות שיאים

הנשיא הטורקי נוקט בדו פרצופיות ביחסו לטכנולוגיה: קורא להמונים לדכא את ההפיכה נגדו באמצעותה, אבל מצד שני חוסם אותה וקורא לה "איום על החברה" ● אלא שלא יעזור לו ולשכמותו - האמצעים הטכנולוגיים והרצון של ההמונים במידע ינצחו אותם

כשהוא רוצה, רג'פ טייפ ארדואן, נשיא טורקיה, יודע להשתמש בטכנולוגיה. צילום: BigStock

רג'פ טייפ ארדואן, נשיא טורקיה, הוא אדם חכם – ושליט חכם. לא לחינם הוא ידע לפרוט לאזרחים על המיתרים הנכונים ולהוציא אותם לרחובות, על מנת לדכא את ניסיון ההפיכה נגדו, שאירע בסוף השבוע. ולא לחינם הוא ידע להשתמש היטב בטכנולוגיה על מנת לעשות זאת.

לצד היותו אדם חכם, ואולי כחלק מכך, ארדואן הוא פוליטיקאי מהסוג הציני ביותר, שיודע לכופף דברים לטובתו. כך הוא עשה הפעם עם הטכנולוגיה: הנשיא הטורקי נאם להמונים בשידור טלוויזיה אמנם, אבל עשה זאת דרך FaceTime, אפליקציית שיחות הווידיאו של אפל (Apple). הוא הבין שהטלוויזיה עדיין מנצחת ברייטינג את האינטרנט, אולם כנראה שמאחר שלא יכול היה להעביר שידור טלוויזיה ממקום מחבואו (שעם הזמן התברר כמקום חופשתו במרמריס), נאם לאומה והתראיין באמצעות ה-iPhone.

כך היה גם כאשר לא ניסה לשתק בזמן ההפיכה (ואולי לא הצליח) את הרשתות החברתיות. נראה שהוא הבין שהן אלה שיעזרו לו להפיץ הלאה את הקריאה שלו להמונים להציף את הרחובות, גם לאלה שלא ראו את השידור הטלוויזיוני-פייסטיימי. תומכיו עשו זאת אחר כך, כשכבר היה ברור שההפיכה כשלה, וחסמו את הרשתות החברתיות בשעות הבוקר של יום שבת – אולם לשעתיים בלבד.

היחס הדואלי של ארדואן לטכנולוגיה

הדבר מנוגד למדיניות של ארדואן לדכא ולצנזר את התקשורת – חדשה וישנה, ולנסות להשבית את הרשתות החברתיות בטורקיה כשזה לא נוח לו, או כשהוא חושב שיש מי שייצא נגדו. ושליטים רודנים, או בדרך להיות רודנים, הם פרנואידים לא קטנים.

ראו, למשל, את המחאה שאירעה ברחבי טורקיה במאי-יוני 2013. טורקים רבים יצאו להפגין במחאה על שלטונו של ארדואן ועל ה-"רפורמות" הלא ממש דמוקרטיות שניסה להעביר אז. לא מעט אנשים יצאו לרחובות, בעיקר באנקרה, הבירה, ובאיסטנבול. המפגינים השתמשו ברשתות החברתיות על מנת לקרוא לאחרים להצטרף אליהם ולהתעדכן בנעשה, לנוכח הצנזורה על התקשורת הממוסדת והדיווחים הדלים בה. הדבר גרם לשליט הטורקי למצוא את ה-"אשמות" במחאה: פייסבוק (Facebook), טוויטר (Twitter) וחברותיהן. הוא קרא להן "איום על החברה" וטען כי הן מפיצות "שקרים".

כמה חודשים לאחר מכן, במרץ 2014, התפרסמו ברשתות החברתיות בטורקיה פוסטים רבים על מעשי שחיתות של ארדואן, ששוב – מיעטו להגיע לתקשורת הממוסדת במדינה. בעקבות כך הורה נשיא טורקיה, שוב, לחסום את הרשתות החברתיות במדינה – אולם הפעם קם בית המשפט על רגליו והורה לבטל את החסימה. ההחלטה, יחד עם עקיפת החסימה שביצעו הגולשים המתוחכמים, הביאה את ארדואן לחסום את שירות ה-DNS של גוגל (Google) במדינה.

דיקטטורים – הטכנולוגיה תנצח אתכם

ובכן, עינינו הרואות, ארדואן הוא שליט פוליטי ציני וצבוע, שכשנוח לו הוא משתמש בטכנולוגיה – וכאמור, בחוכמה – וכשלא נוח לו, הוא רואה בה אויב וחוסם אותה. הוא מבין את יתרונותיה אבל גם את חסרונותיה – מבחינתו.

אלא שזה לא יעזור לארדואן. לא לו ולא לשליטים האחרים שחוסמים את הרשתות החברתיות ואת האמצעים הטכנולוגיים שהם רואים בהם איום – למשל, בסין ובצפון קוריאה. האמצעים הטכנולוגיים כבר הביאו להפגנות ואף, בסופו של דבר, לשינויי משטר – לא רק בטורקיה, אלא גם במדינות לא ממש דמוקרטיות נוספות, כמו מצרים ואיראן. האביב הערבי, לדוגמה, התחיל בעיקר באמצעים האלה. והמגמה הזאת, של עקיפת התקשורת המסורתית המצונזרת במדינות הללו ושימוש בטכנולוגיה באירועים אקטואליים לא רק בארצות המערב, כמו שנעשה הפעם בטורקיה עם Facebook Live ועם אותה שיחה של ארדואן ב-FaceTime, תלך ותתרחב.

אנשים רוצים לקבל מידע, אנשים צמאים לקבל מידע. המגמה הזאת תימשך והניסיונות לחסום אותה לא יעלו יפה. על ארדואן ודומיו להבין זאת ולחדול מהניסיונות הללו, שגם אם נקודתית הם מצליחים לפעמים, הם ייכשלו, בסופו של דבר.

בינתיים, חלק מהניסיונות האלה מצליחים בסיוע החברות הטכנולוגיות עצמן, שמשיקולים עסקיים ואחרים לא מתעקשות להסיר חסימות שלהם במדינות מסוימות, ולעתים אף מסייעות בכך. אלא שלא לעולם חוסן וגם החברות האלה יבינו שהרצון של הגולשים במידע חופשי ונטול צנזורה, והפן הכלכלי שנובע מכך, יתגברו ויגברו על השיקולים בעד המשך החסימה.

הרצון והיכולת של המנהיגים לא יעמדו לעד מול הרצון הזה של העם – וטוב שכך. הבקיעים כבר צצו והחלו לגדול, והם ימשיכו כך בשנים הקרובות. החסימה על המידע אולי לא תיפרץ לחלוטין, ופה ושם עוד יצליחו מנהיגים לשמור, פחות או יותר, את השליטה על המידע בקרבם, אבל אנחנו הולכים לחוות בשנים הקרובות את המשך שינוי המגמה. אולי לא לטובת השליטים, ואף ייתכן שהטכנולוגיה תביא לחילופי עוד משטרים, אבל בהחלט לטובת האנשים הפשוטים – אנחנו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים