מהפכת החומרה יוצאת מישראל

עמי גל, יזם סדרתי ומנטור בתחום החומרה, ניסה במשך שנים רבות לפתור את הסוגיה של חיבור דטה בייסים על כרטיסי מסך ● הוא הקים את חברת Sqream ומעוניין להתחרות ביבמ ואורקל

מפגש שהוביל לחברה. מימין: קוסטיה ורקין, עמי גל

הפעם אני רוצה להתחיל מהשורה התחתונה: SQream Technologies היא חברה שאפשר לסמן אותה כדבר הבא בתחום החומרה.

עמי גל, יזם סדרתי ומנטור בתחום החומרה, ניסה במשך שנים רבות לפתור את הסוגיה של חיבור דטה בייסים על כרטיסי מסך. הבעיה מולה הוא ניצב הייתה שהפתרון שהגיע אליו לא היה מספיק טוב. זאת, עד לרגע שבו צפה בהרצאה שהעביר קוסטיה ורקין, בעל ניסיון עשיר בפיתוח חומרה.

המפגש בין השניים הוליד את Sqream, ששמה לעצמה חזון לבנות כרטיס מסך עם אפשרות לדטה בייס נרחב, של core 3,000-6,000, שיאפשר לשרתים רגילים לעשות בעלות של 50 אלף דולר את מה שכיום עושים שרתים בעלויות של מאות אלפי דולרים, ואף מיליונים.

עולם ה-Big Data מייצר לחברות רבות מידע רב, שמצריך ניתוח מיידי ומאפשר פתרון איכותי וכלכלי עבור תחומים רבים. בין התחומים ש-Sqream מטפלת בהם נמצאים האינטרנט של הדברים, מחקר הגנום, הסייבר והבריאות.

עולם ה-DBMS (ר"ת Database Management system) מאפשר למפתחים לבנות מאגרי נתונים בצורה מושכלת, על מנת שיניבו זמני תגובה טובים, אך גם שיאפשרו הוזלה בעלויות של חומרה שתתמוך בשרתים אלה.

מערכות דטה בייס, שלא צריך לשלם על התוכנה שלהן, מצריכות לעתים פתרונות חומרה יקרים מאוד על מנת להגיע ליכולות שהשוק של היום דורש. מערכות דטה בייס שמותקנות בכל מערכת פיתוחית נדרשות לזמני תגובה מהירים ואי עמידתן בתנאים נוקשים אלה יכולים להביא לסגירתן.

יצוין כי מערכות האינטרנט של הדברים מקבלות תשדורות בין אלפי סנסורים ומעבירות מידע מאחד לשני, דרך דטה בייס ומערכות שמחוברות לענן. הן חייבות להיות מסוגלות לקלוט כמות עצומה של מידע, לשדר כמות לא פחותה של מידע בין המערכות ולתת בסופו של דבר פלט שיניב פעולה שתאפשר את הקיום.

השירות של Sqream מיועד לחברות גדולות והפתרון הטכנולוגי המורכב שלה מצריך מהחברה צוות פיתוח גדול. לחברה, שהוקמה ב-2010, יש כבר לקוחות בתחומי הטלקום, הסייבר ומחקר הגנום. היא מונה 37 איש ומחפשת בימים אלה לגייס אנשים טכניים ואנשי מכירות. היעד שלה הוא פעילות נרחבת בצפון אמריקה.

לאחר גיוס ראשוני של כמה מיליוני דולרים, החברה בונה את עצמה לטווח הרחוק. החזון של Sqream הוא, לפי עמי גל, המשמש גם כמנכ"ל החברה, להקים חברת דטה בייס ענקית מישראל, לשלוט בשוק ה-SQL ולהיות מסוגלת לתת תחרות הולמת לענקים כמו יבמ (IBM) ואורקל (Oracle).

יש ל-Sqream מתחרים, אך לא כאלה שיכולים לייצר דטה בייס ב-SQL בגדלים של חצי טרה-בייט, כפי שנעשה בתחום מחקר הגנום, ומעל פטה-בייט במקומות אחרים.

חוות דעת אישית

אין בישראל הרבה חברות פיתוח בתחום החומרה שהצליחו לקפוץ גבוה ולהתבלט בעולם. בגלל המורכבות של פיתוח מערכות כאלה, שדורשות זמן פיתוח רב, יש קושי לגייס כספים משמעותיים ממשקיעים.

גיוסים רבים אחרים בישראל ובעולם בחברות מתחומים אחרים, שמאפשרים בניית חברה בעלויות נמוכות יותר באופן משמעותי, מרחיקים מ-Sqream משקיעים פוטנציאליים.

ההימור בהשקעה בחברות אלה הוא גדול, כיוון שהיזמים צריכים להשקיע זמן וכסף רב על מנת להגיע למצב שיגיעו לשוק והמוצר שלהם ייבחן על ידי משקיעים.

פתיחת חברת חומרה חדשה מראה על נועזות של מקימיה ועל נועזות לא פחותה של משקיעים. אם מדינת ישראל רוצה לבסס את עצמה עם מגוון חברות טכנולוגיות, שיהיו מסוגלות להצעיד את העולם הטכנולוגי ולספק מקומות עבודה, היא צריכה לתמוך באופן אקטיבי בפעילויות אלה, במיוחד בתחומים קשים ליישום כמו חומרה.

למרות כל זאת, יש ל-Sqream פוטנציאל רב ואני משוכנע שעוד נשמע עליה בשנים הקרובות.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מפוכח

    זה מסוג החברות של או הכל או כלום. או שיהפכו את העולם במה שחברות ענק לא הצליחו, או שיפשטו את הרגל או ימשיכו בקטן בתחומים שוליים.

אירועים קרובים