תוכן שיווקי

רשתות ה-IoT המתקדמות בעולם – כבר בפלאפון: Cat-M / NB-IoT

14/06/2018 13:24
פלאפון

הגאווה הלאומית הישראלית עולה קצת יותר כשאנחנו שומעים על פיתוח חדש או על הישג טכנולוגי מרשים בזירה העולמית. אחד כזה סיפקה באחרונה פלאפון, שהודיעה על כניסתה לעולם האינטרנט של הדברים, תוך הטמעתן של שתי רשתות ייעודיות: LTE Cat-M, LTE NB-IoT. בכך הפכה פלאפון לחברה הראשונה בישראל שמציעה ללקוחותיה פתרון IoT שלם, מקצה לקצה.

ארגון GSMA פרסם בחודש שעבר נתונים המראים כי רק אחוז קטן מחברות הסלולר בעולם מפעילות את שתי הרשתות הייעודיות. נתון זה מכניס את פלאפון לרשימת מפעילות הסלולר המתקדמות בעולם בתחום, בהן חברות הפועלות ב: אוסטרליה (Telstra ,Vodafone), סין (China Mobile), הולנד (KPN, Vodafone, Deutsche Telecom), סינגפור (Singtel), טורקיה (Turkcell) ובלגיה (Orange).

הפעלת שתי רשתות אלה היא קפיצת דרך משמעותית בעולם האינטרנט של הדברים. רק לפני חמש שנים, השוק של שירותי ה-IoT היה עדיין קטן ולא מפותח, ונשלט בעיקר על ידי טכנולוגיות תקשורת אישית (Personal Access Network – PAN), כגון Bluetooth וטכנולוגיות תקשורת מקומית אלחוטית (WLAN – Wireless Local Area Network), דוגמת Wi-Fi.

רשת תקשורת ליישומי אינטרנט של הדברים נדרשת לספק ארבעה מאפיינים עיקריים, המכונים בקיצור C.C.C.C:
Current – צריכת חשמל נמוכה במיוחד (השפעה על תדירות החלפת הסוללה).
Cost – עלויות זולות של יחידות הקצה האלחוטיות.
Coverage – כיסוי רדיו בתנאים קשים מהמקובל בשירות הסלולרי הרגיל.
Capacity – כיסוי ומתן שירות לכמויות עצומות של התקני IoT אלחוטיים באזור גיאוגרפי מצומצם וגמישות רבה ביכולת לתמוך בצרכים המתגברים.

מאחר שעד לאחרונה, טכנולוגיות הסלולר המוכרות לא ענו על מרבית דרישות ה-C.C.C.C, החלו חברות ותאגידים לפתח טכנולוגיות רדיו לא סטנדרטיות מסוג LPWA (ר"ת Low-Power Wide-Area), בהתבסס על תדרי רדיו חופשיים לשימוש (Unlicensed) דוגמת LoRa ו-SigFox. הטכנולוגיות הללו שלטו בענף האינטרנט של הדברים כל עוד תשתיות הסלולר לא ידעו לתת מענה טכנולוגי לצרכי השוק.

אולם, טכנולוגיות אלה סובלות מהמגרעות המוכרות של שימוש בתדרי רדיו חופשיים: בעיית אמינות (Reliability), איכות השירות (QoS) והפרעות הדדיות (Interference) מרשתות רדיו סמוכות הפועלות באותה טכנולוגיה. בשל הסיבות הללו הן נתנו מענה חלקי בלבד עבור תחום צר של יישומים.

Re-engineering של טכנולוגיית הסלולר עבור IoT

הסלולר במקור, באבולוציה הטכנולוגית שלו, תוכנן עבור יישומים צרכניים – דבר שחייב יכולת לספק מהירויות גבוהות והעברת נתונים רבים באופן יעיל, בנוסף לציוד הקצה, שהפך למורכב, יקר ומאופיין בצריכת חשמל גבוהה. זאת, בעוד שענף ה-IoT מאופיין ברובו בתעבורת נתונים נמוכה, כמויות קטנות של נתונים, דרישה לסוללה שתחזיק שנים ללא החלפה, חיסכון בעלויות ועוד.

הבדלים ופערים אלה דחפו את איגוד התקינה העולמי לאפיין סטנדרטיים חדשים שיאפשרו ליישם על גבי הרשתות הסלולריות הקיימות טכנולוגיות חדשות, שעונות על כל מאפייני ה-LPWA ברמה ארצית מלאה, ובכך לעמוד באותם ארבעת תנאי ה-C של ה-IoT ברשתות סלולריות סטנדרטיות.

טכנולוגיות ה-LPWA הסלולריות מנגישות את יתרונות האינטרנט של הדברים לכל נקודה על פני המפה, ומכאן שתרחישי היישומים והפריסה הם כמעט אינסופיים. טכנולוגיות אינטרנט של הדברים תומכות גם ברומינג, מאופיינות באיכות רשת ואמינות גבוהה, אבטחת מידע והגנת סייבר מובנית ושילוב של שירותי Voice ו-SMS – יתרונות שאין טכנולוגיות אלחוטיות אחרות שיכולות לספק אותם.

פלאפון היא הראשונה בישראל להטמיע שתי טכנולוגיות סלולריות חדשות לתמיכה ב-IoT, בהתבסס על טכנולוגיות LPWA:

LTE Cat-M – אבולוציה של טכנולוגיית ה-LTE הקיימת, שמותאמת במיוחד לפתרונות M2M, עם כל המאפיינים הסלולריים המוכרים: תמיכה ב-Voice (באמצעות VoLTE), תמיכה בניידות בין אתרים (Handoff), קצב העברת נתונים בינוני (עד 375 קילו-בייט לשנייה) והשהייה (Latency) נמוכה מאוד, כמקובל ב-LTE.
LTE NB-IoT – פתרון מצומצם יותר של LTE, לעומת Cat-M, אידיאלי לתמיכה בהתקני אינטרנט של הדברים פשוטים, סטטיים, עם קצב העברת נתונים נמוך מאוד (עד 20-65 קילו-בייט לשנייה), ללא ניידות בין אתרים, ללא תמיכה ב-Voice, עם חדירות וכיסוי משופרים לעומת Cat-M והשהייה (Latency) בינונית.

שילוב רשתות ה-IoT הייעודיות בפתרון ה-IoT השלם של פלאפון מציב את החברה בחזית הטכנולוגית של התחום. הפתרון כולל את הרכיבים הבאים: פלטפורמות מתקדמות, מעטפת הגנת סייבר, רשת שותפים עסקיים, ציוד קצה ייעודי, מערכת שו"ב ואינטגרציה מלאה עבור לקוחות המעוניינים בפתרון 360 מעלות, מקצה לקצה.

למידע נוסף ניתן ללחוץ כאן.

אירועים קרובים