ישראלים הקימו חממה תעשייתית ענקית בעיר צ'אנגג'ו, בשיתוף ומימון הממשל הסיני

בחממה הטכנולוגית, המשתרעת על פני 13 אלף מ"ר, פועלות 10 חברות ישראליות הנעזרות בשירותי הניהול והתפעול של PTL הסינית-ישראלית ● "יש לנו תעשיות רבות, אך אין לנו מדע וטכנולוגיה. אנחנו תולים תקוות בשיתוף הפעולה עם ישראל", אמר אריק זואן, סגן מנהל הלשכה להשקעות זרות באזור הסחר Wez

"יש לנו בסין תעשיות מאוד מפותחות, אבל חסר לנו מדע וטכנולוגיה. אנו שמחים על השותפות על חברינו הישראלים ותולים בה הרבה מאוד תקוות", אמר אריק זואן, סגן מנהל הלשכה להשקעות זרות באזור הסחר WEZ שבסין, במסיבת עיתונאים עם משלחת עיתונאי כלכלה וטכנולוגיה מישראל שביקרה בשבוע שעבר בעיר צ'אנגג'ו, הסמוכה לשנחאי.

בין היתר, ביקרה המשלחת בחממה התעשייתית CI3 שבצ'אנגג'ו, שהוקמה ביוזמה פרטית של הישראלים צבי שלגו, מנכ"ל PTL, ושותפו אילן מימון – איש עסקים פרטי הפועל בסין בתחומים שונים. כבר כיום החממה מאכלסת שטחים בהיקף של 13 אלף מ"ר, ועד סוף השנה תגדל ל-37 אלף מ"ר.

בשיחה עם העיתונאים מישראל, זואן קרא לחברות ישראליות לבוא לסין ולהשקיע בה: "החממה מזמינה חברות ישראליות לייצר פה, בתנאים נוחים תוך צמצום השקעה וסיכונים". הוא התחייב, כי הממשל הסיני יהיה שותף נאמן לכל חברה שתבוא לאזור הסחר המדובר, ויקדם שיתוף פעולה עם חברות סיניות בתחום המדע והטכנולוגיה.

אילן מימון, שותף ומנכ"ל החממה התעשייתית C13, הסביר כי החממה מאפשרת התחלת ייצור בסדרות קטנות וגדולות בהתאם להיקפי המכירות בשוק הסיני. זאת, ללא כל צורך בהשקעה ראשונית גבוהה בהקמת המפעל. לדבריו, "החממה תתמקד בטכנולוגיות שהוגדרו כמועדפות על ידי ממשלת סין – תעשיות קלין טק, ציוד רפואי, תעשיות רכב, רובוטיקה, אנרגיה מתחדשת וכמובן חברות היי-טק". הוא הוסיף, כי "החממה מתאימה לחברות בסדר גודל בינוני, המעוניינות לחדור לשוק הסיני, וגם לחברות שכבר מייצאות לסין, אך מבינות את הצורך הדחוף בפתיחת פעילות ייצור בקרבת שוק היעד. כמו כן, החממה מתאימה לחברות שעובדות עם קבלני משנה".

"הסינים מובילים כעת מהלך חדש, המשך למהלך הראשון אותו יזמו לפני 20 שנים – פתיחת השערים הכלכליים למערב. נכנסו לפה תעשיות ענק, כימיקלים ותעשיות כבדות עם השקעות ענק ששימנו את גלגלי הקידום שהממשלה הסינית רוצה ליישם", הסביר מימון. "כעת, הם מציבים את הרגל השנייה, שמכוונת להשקעות בטכנולוגיה וייצור חכם. זאת, לאור העובדה שעד 2008, היתה פה חגיגת נדל"ן בלתי רגילה – משקיעים זרים וסינים קנו כל מ"ר, והפכו לטייקוני נדל"ן. הממשל הסיני הבין שכסף למדינה לא ייצא מזה, והחליט להפסיק זאת. צבי שלגו ואני באנו עם רעיון של שני יזמים פרטיים שלא רוצים להתעשר מנדל"ן, אלא להקים פה תשתיות שיאפשרו לחברות לעבוד בסין ולסייע לכלכלה שלהם", אמר מימון.

בחממה פועלות כבר כיום 10 חברות ישראליות, חלקן ותיקות וחלקן בצעדיהן הראשונים. חברי המשלחת מישראל ביקרו במתקנים של חלק מאולמות הייצור של החברות, ובין היתר ראו את הפעילות של חברות ישראליות כגון  אפימילק (לשעבר צ.ח.מ אפיקים), טאואר-ג'אז קומיגו מקבוצת דב מורן ועוד.

מימון ציין, כי החממה מיועדת לחברות בסדר גודל בינוני בקנה מידה ישראלי, עם היקף הכנסות של 100 מיליון דולרים בערך, בעלות ייצור טכנולוגי. "חשוב להבין שהממשל המקומי פועל בריצות ארוכות, ובמובן זה הם שינו דיסקט", אומר מימון. "הם רואים במפעלים האלו ואחרים, לא רק מישראל כמובן, תשתית שתייצר קודם כל מקומות עבודה לסינים, תייצר הכנסות למדינה ותקדם את סין במסלול הקצה העליון הטכנולוגי, לשם הם רוצים להגיע".

לדבריו, המודל העסקי שלו ושל שותפו העסקי שלגו בתפעול החממה הוא על בסיס קבלת דמי ניהול מהחברות להן הם מסייעים – ובתמורה החברה מקבלת שירותי כוח אדם, ניהול ולוגיסטיקה עד לרמת מנהלי כספים ואנשי מכירות. "אנו מביאים מהניסיון שלנו את הידע והיכולת לגייס את האנשים הטובים, את הקשרים שלנו עם הממשל המקומי, סיוע בבירוקרטיה וכמובן סיוע במכירות", אומר מימון.

במסיבת העיתונאים נמסר גם על מיזם השקעות ישראלי חדש הקשור לסין. המדובר בשיתוף פעולה בין העיר צ'אנגג'ו, קרן קטליסט (Catalyst) של בית ההשקעות קוקרמן, ו-PTL. בשלב ראשון מדובר בהשקעה של כמה מיליוני דולרים שייעשו בחברות טכנולוגיות ישראליות. הן ייהנו ממכלול שירותים על המודל ש-PTL כבר מפעילה בסין. הסכם ההבנות נחתם לפני כמה שבועות בעת ביקור של סגן ראש עיריית צ'אנגג'ו בישראל, אשר נפגש עם ראשי קרן קטליסט. בפני הקרן הוצגו שישה מיזמים של חברות ישראליות, מתוכן שלוש חברות IT. ההשקעה הסינית תוגדר כהשקעה בחברות עצמן על כלל פעילותן, למרות שמרבית הכסף יושקע בשלוחות בסין. בקרן קטליסט שותפים, בין היתר, יאיר שמיר ובועז הראל.

מימין: אילן מימון, מנכ"ל החממה הטכנולוגית הסינית, לצד אריק זואן - סגן מנהל הלשכה להשקעות זרות באזור הסחר Wez שבסין. צילום: פול שובסקי

אחד מאולמות הייצור בחממה הטכנולוגית סינית שהקימו הישראלים אילן מימון וצבי שלגו. צילום: פול שובסקי

הכותב הוא שליח אנשים ומחשבים בסין

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שמואל

    עלו והצליחו כל יוזמה עיסקית ישראלית בסין מחממת את הלב ונותנת גאווה על המוח היהודי.

אירועים קרובים