שנת אי הוודאות

שנת תשע"ב והמציאות הביטחונית כלכלית שליוותה אותה עמדה בסימן אי ודאות ● ברמה הטכנולוגית, כיכבו בשנה החולפת טרנדים כמו ענן, BI אנליטי וכמובן הפריצה הענקית של המובייל, עם דגש על טרנד ה-BYOD ● היתה זו גם השנה שחגגנו, ביחד איתכם הקוראים, 30 שנים להיווסדה של קבוצת אנשים ומחשבים ● מה צפוי לנו בשנה הקרובה?

המאפיין הבולט של השנה הנוכחית, נכון לכתיבת שורות אלו, הוא העובדה שיש מעט מאוד אנשים שיכולים לצפות את פני הדברים בדצמבר 2012. הסיבות קשורות למציאות ביטחונית, באזורנו בפרט ובעולם בכלל, כאשר המונח המזוהה עמה יותר מכל הוא אי ודאות. כך, גם הנושא האיראני, בעל ההשלכות על המשק וכלל החברה בישראל, לוט בערפל.

אי הודאות מתארת גם את המציאות הכלכלית. הגלים הסוערים מעבר לים, שגורמים לקריסת חברות ועסקים, אשר מביאים גם לירידה בצריכה – מתקרבים במהירות לישראל. ההשלכות על שוק ה-IT לא ברורות. בשלב זה, חברות האנליסטים לא הורידו את תחזית הצמיחה של הענף, העומד סביב ה-3% – קצת יותר מקצב הגידול הצפוי של התל"ג הלאומי.

שנת אבטחת המידע
שנת תשע"ב נפתחה ברגל ימין, עם הטעם המתוק מסיום המיתון של 2008. אלא שבסוף 2011 התברר לנו שהמיתון לא הסתיים באמצע 2009 כפי שחשבנו, והעננים הכבדים התקדרו סביב שמי העולם. אלו היו ניצני אי הוודאות של שנה זו. בימים האלה משבר הדולר עדיין ריחף באוויר, מה שהקשה גם על הייצוא הישראלי. אבל מהר מאוד המציאות הכלכלית הזו פינתה את מקומה לנושא האיראני, שתוצר הלוואי שלו הוא הסייבר. זה הנושא שעמד בראש הכותרות הטכנולוגיות במהלך חצי השנה האחרונה. העיסוק בסייבר עבד בשני צירים: האחד, התקפות על אתרים ישראלים ותקיפות נגד, כאשר המקרה הזכור הוא פרשת "ההאקר הסעודי". התקפות אלו הפנו את הזרקורים אל נושא אבטחת המידע. אין כל ספק שנושא זה ימשיך להעסיק אותנו גם בשנה הבאה.

הציר השני ממשיך את קודמו, והוא נכלל תחת הכותרת "מוכנות העורף לשעת חירום". הנחת היסוד היא שאם וכאשר תהיה פעילות כלשהי בסוגיה האיראנית, העורף הישראלי יותקף בצורה חזקה. כך, מעבר לשאלת המיגון הפיזי, עלתה לדיון גם מידת מוכנות העורף העסקי. במילים אחרות, האם הארגונים העסקיים, במיוחד במגזר השירותים, ערוכים להמשך עבודה בזמן חירום במטרה לאפשר שגרת חרום ככל הניתן. בין היתר, מוכנות זו מתחילה מהגנה נכונה על המחשבים, מערכות המידע ורשתות התקשורת. התשובה לשאלת המוכנות נותרה פתוחה, ובסדרת כנסים שערכנו השנה בנושא סייבר, ביטחון ואבטחה, מרבית הדוברים הזהירו, כי מדינת ישראל לא ערוכה לספוג טילים ולהמשיך לעבוד.

שנת הענן וה-BYOD
ברמה הטכנולוגית, השנה המשיכו לככב טרנדים כמו ענן, BI אנליטי וכמובן הפריצה הענקית של המובייל, עם דגש על טרנד ה-BYOD. זה הטרנד שהכניס את המנמ"רים לעידן החדש, הרבה יותר מהר ממה שהם חשבו. הדבר מחייב אותם לתת פתרונות של הטמעת יישומים במחשבים אישיים ובמחשבי לוח של העובדים, לצד האפליקציות האישיות. מעולם לא גרו בכפיפה אחת ניתוחים אנליטים מבוססי BI לצד סרט מהבר המצווה של הבן מלפני שנה, וזו רק דוגמה אחת. גם תחום ה-SaaS פרץ קדימה השנה.

כנס לקוחות שערכנו לא מכבר ל-Salesforce.com היה הפגנת כוח עצומה לחברה בפרט ולתחום בישראל בכלל. הצפי הוא שגם בשנה הבאה נמשיך לדון בנושאים אלו, כאשר התחום הדומיננטי יהיה הסייבר, אבטחת מידע וכל המשתמע מכך. ברמה הסקטוריאלית, שנת תשע"ג תהיה ללא ספק שנת הפריצה של המיחשוב הממשלתי, אחרי כמה שנים טובות של קיפאון מדאיג. הסיבה העיקרית לכך היא מינויה של כרמלה אבנר למנמ"רית הראשית של הממשלה בחודש מרץ האחרון. כמות הציפיות ממנה הן רבות, והמלאכה מרובה. בכנס המיחשוב הממשלתי הקרוב, בחודש נובמבר, תהיה לאבנר הופעת בכורה רשמית שבו תפרוש את תוכניותיה לשנים הקרובות.

שנת 2012 הייתה השנה שבה ציינו 30 שנים להקמת אנשים ומחשבים. לכבוד זה הוצאנו בחודש פברואר החולף את גיליון ה-30 החגיגי, אשר מסכם ומשקף את ההיסטוריה הלא קצרה של ענף ה-ICT בישראל. אם טרם נחשפתם לגיליון הזה, אתם מוזמנים לקרוא את המהדורה הדיגיטלית באתר שלנו, או לקבל את המהדורה הפיזית.

ראש השנה, יום הכיפורים וחג הסוכות הם רק אתנחתה קצרה לפני שחוזרים לעבודה ומסתערים על הכנסים ואירועי הלקוחות של סוף 2012 ותחילת 2013. השנה נמשיך גם בהעצמת פעילות הפורומים המקצועיים של אנשים ומחשבים, שעוסקים במגוון התפקידים והתחומים של הענף. אנחנו נמשיך לדווח מהוועידות והפורומים המקצועיים השונים, ולעקוב אחר תהליך חילופי הדורות המתרחש כיום בקרב המנמ"רים. בקצרה, אפשר לומר שצפויה לנו שנה מעניינת. אנו מאחלים לכם הקוראים שנה שקטה, בריאות והצלחה בעסקים ובחיים הפרטיים. שנה טובה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים