אורקל השיקה ענן ציבורי; אליסון: הפלטפורמה של Salesforce היא מוטל זנוח עם ג'וקים

מיחשוב ענן ציבורי של ענקית ה-IT יהיה זמין בקרוב וירוץ על שלל יישומים - אלה של תווכת הפיוז'ן שלה, ועל יישומים אחרים ● לארי אליסון, מייסד אורקל ירה חצים לעבר המתחרים, ובמיוחד לעבר הפלפטורמה של Salesforce.com: "זה כמו מטוס, אתה נכנס לתוך הענן ולא מצליח להיחלץ ממנו, זה לא דבר טוב"

09/10/2011 03:46

אורקל (Oracle) השיקה שירותי מיחשוב ענן ציבורי. הענן ירוץ על שלל יישומים – אלה של תווכת הפיוז'ן (Fusion) שלה, ועל יישומים אחרים.

לארי אליסון, מייסד ומנכ"ל אורקל, השיק את הענן הציבורי של החברה, במסגרת הרצאת המפתח בשיאו של כנס Oracle OpenWorld 2011, ביום רביעי האחרון בסן פרנסיסקו. עבור אליסון ואורקל המדובר בחידוש מרענן, שכן עד עתה הם נטו לזלזל במודל מיחשוב הענן. אליסון ניצל את הבמה על מנת לתקוף את המתחרים, כשאת ארסנל הביטויים הפוגעניים שלו "שמר" ל-Salesforce.com.

לדברי אליסון, "הענן שלנו שונה במעט. הוא משמש גם כפלטפורמה כשירות, PaaS, וגם יישומים כשירות, AaaS. נקודת המפתח היא שהענן שלנו מבוסס על התקנים של התעשייה והוא תומך בצורה מלאה בענני המיחשוב האחרים. העובדה שארגונים עוברים לענן לא אומרת שעליהם לשכוח את כל מה שהם למדו על ה-IT בשני העשורים האחרונים".

אורקל, אמר אליסון, "היא המתקדמת ביותר בפתרונות מיחשוב ענן, כי רק אנו, שלא כמו חברות אחרות, מציעים כל פתרון – גם במתקן וגם בענן, ויהיה זה פרטי, ציבורי או בן-כלאיים".

את הפלטפורמה של Salesforce.com כינה אליסון "מוטל דרכים זנוח עם ג'וקים" של שירותי ענן, המביאה את הלקוח הארגוני למצב של "נעילה אוטומטית של הספק. זאת, בשל השימוש שלהם בשפות תוכנה מותאמות אישית, דוגמת APEX. כך, הסביר, אפשר לעשות שם רק צ'ק אין בלא היכולת לבצע צ'ק אאוט".

3 העקרונות המבחינים בין ענן אמיתי (אורקל כמובן) לבין ענן מזויף (סיילספורס.קום למשל) אליבא ד'אליסון. צילום: פלי הנמרלקול צחוקו של הקהל הוסיף אליסון כי "זה כמו מטוס, אתה נכנס לתוך הענן ולא מצליח להיחלץ ממנו, זה לא דבר טוב". הוא ציטט את אמרתו של מארק בניוף, מנכ"ל Salesforce.com, לפיה "עליכם להיזהר מענני שקר", ואמר כי "היי, זו עצה ממש טובה. לא הייתי יכול לנסח אותה בעצמי טוב יותר". אליסון "החזיר" לדברי בניוף ואחרים בחברה, לפיה הענן של אורקל הוא זה המזויף.

התבססות על תקנים

בניגוד לאלה, אמר אליסון כי הענן הציבורי של אורקל, מתבסס על ג'אווה, SQL, XML ותקנים אחרים. כך, הסביר "אתם יכולים לקחת כל בסיס נתונים קיים של אורקל ולהעביר אותו לענן שלנו. אתם יכולים פשוט להעביר אותו והוא רץ, בלא כל שינויים. ואגב, אתם גם יכולים להעביר אותו חזרה אם רק תרצו. אתם גם יכולים להעביר אותו אל הענן של אמזון (Amazon) אם אתם רוצים. אתם יכולים לערוך את הפיתוח והבדיקות על הענן שלנו ולעבור לייצור בסביבת הדטה סנטר שלכם – ודבר לא משתנה".

אליסון המשיך לזרוק בוץ על Salesforce.com ושאר ספקיות התוכנה כשירות, SaaS, באומרו כי הן משתמשות בארכיטקטורה של "דיור ציבורי", משמע כזו שבה לקוחות רבים חולקים שימוש בודד ביישום, כאשר הנתונים שלהם נותרים מופרדים. בדרך זו ניתן לחסוך בעלויות התפעול ובזמן ביצועים והיא מאפשרת לבצע הטלאות ושדרוגים עבור לקוחות רבים באותו זמן.

"הענן של אורקל אינו נוהג בשיטה זו", אמר אליסון, "מהרבה סיבות טובות, ובראשן – המדובר במודל אבטחת מידע גרוע. הוא מכונה multitenancy והוא היה פסגת הטכנולוגיה לפני 15 שנים. אלא שכעת השנה היא 2011. כל ענני המיחשוב המודרניים משתמשים בווירטואליזציה כחלק ממודל האבטחה שלהם. מקבלים מכונה וירטואלית נפרדת, הנתונים נמצאים על גבי בסיס נתונים נפרד משום שהוא עבר וירטואליזציה. הם (ספקי התוכנה כשירות) מסכנים את הנתונים שלכם בכך שהם משתפים אותם עם נתונים של לקוחות ארגוניים אחרים".

דף הבית של הענן של אורקל. צילום: פלי הנמר  נראה כי דבריו החריפים של אליסון כלפי ספקיות התוכנה כשירות ו-Salesforce.com בראשן, באה בעקבות סדרת הקרבות המילוליים בין מנכ"ל Salesforce.com, מארק בניוף ואליסון, שבסופה בוטל נאומו של בניוף במפתיע בכנס.

בניוף צייץ בחשבון הטוויטר (Twitter) שלו כי נאומו בוטל ברגע האחרון, והפנה אצבע מאשימה כלפי אליסון, אף שההודעה שקיבל נגעה ל"שינוי בלו"ז עקב עומס המשתתפים".

בניוף החליט לנאום באחד ממלונות העיר, וציין כי "ההופעה חייבת להימשך". בניוף שילם סכום עתק של מיליון דולרים תמורת ההופעה בכנס אורקל, וצפוי לקבל חזרה את כספו. "קיבלנו פרסום חינם, פרסום שכזה לא ניתן לרכוש בכסף. ברור לכולם שאורקל חשה מאויימת. תודה לארי", אמר, "חיקוי הוא צורת המחמאה הכנה ביותר".

אליסון אמר כי ענן המיחשוב הציבורי של אורקל יהיה זמין לרכישה דרך מחירי מנוי. הוא הוסיף כי הענן יציע הקצאת משאבים מיידית ויכולת גידול גמישה ולפי דרישה. אליסון לא ציין את המועד בו השירות יהיה זמין, אבל יש להניח שהמועד קרוב, כיוון שדייריו העיקריים, יישומי הפיוז'ן, נמצאים כעת בהשקה כללית לאחר שש שנות פיתוח.

הענן הציבורי החדש של אורקל עם כל יישומי פיוז'ן החדשים לאחר שש שנים זמינים לכך גם במתקן וגם בענן. צילום: פלי הנמר  יישומי הפיוז'ן ישלבו את המיטב שבין קווי התוכנה העסקית הרבים של אורקל אל חבילת הדור-הבא. ההשקה הראשונית כוללת 100 מודולים. פיוז'ן שונה מסאפ, Salesforce.com, ויישומים אחרים, הסביר אליסון, "בכך שהתווכה יכולה לרוץ בשני אופנים – לפי דרישה או בשיטת החיוב המסורתית לגבי רישוי תוכנה. "יש לכם יכולת לבחור, ואני בעד מצב זה. לא כך עם החבר'ה של Salesforce.com".

אליסון סיים את דבריו בהגנה על העיכוב בהשקת תווכת הפיוז'ן. נראה כי בשל מצב רוחו הטוב במהלך הנאום, הוא לא ידע שחברו הטוב, סטיב ג'ובס, הלך לעולמו באותן דקות.

הכותב הוא שליח אנשים ומחשבים לארה"ב

סייע בהכנת הכתבה: יוסי הטוני

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים