מחקר: לפרויקטי IT גדולים סיכוי של פי 20 להיכשל לעומת כל פרויקט עסקי אחר

פרויקטי IT רחבי היקף, דוגמת החלפת מערכות הליבה או הטמעת מערכת ERP חוצת ארגון, חורגים בממוצע ב-27% מתקציבם המקורי, ואורכים בממוצע 55% יותר מהזמן שהם תוכננו לארוך, כך לפי מחקר חדש של אוניברסיטת אוקספורד ● עוד עולה מהמחקר, כי פרויקטי IT המכונים ברבור שחור, משמע נדירים בהתרחשותם, המכילים אירועים מפתיעים ועצומים בהשפעתם - עלולים לחסל את הארגון כולו

סיכויי ההסתברות לכישלון של פרויקט IT רחב היקף בארגון גדולים פי 20 מאשר סיכויי הכישלון של כל פרויקט עסקי אחר. פרויקטי IT המכילים אירועים מפתיעים ועצומים בהשפעתם – עלולים להביא לנפילת הארגון כולו; כך עולה ממחקר חדש שערכו חוקרים באוניברסיטת אוקספורד.

על פי המחקר, שפורסם השבוע, פרויקטי IT חורגים בממוצע ב-27% מתקציבם המקורי, ואורכים בממוצע 55% יותר מהזמן שהם תוכננו לארוך. החוקרים בדקו 1,471 פרויקטי IT בארגונים ברחבי העולם, בעשור האחרון. העלות הכוללת של כל הפרויקטים שנבדקו עומדת על 245 מיליארד דולרים, ועלות פרויקט IT ממוצע עמדה על 170 מיליון דולרים. המדובר בארגונים גדולים שביצעו פרויקטי מיחשוב רחבי היקף, דוגמת החלפת מערכות הליבה שלהם, או הטמעת מערכת ERP חוצת ארגון.

עוד ממצא לא מפתיע במחקר העלה כי בעת התכנון המוקדם של הפרויקטים, מנהלי הפרויקטים לא לקחו בחשבון מראש אירועים בלתי צפויים, שהביאו לעיכוב בלוחות הזמנים או להגדלת התקציב של הפרויקט. כאשר הפרויקטים נכנסו לסחרור, עלה מהמחקר, הן הקריירות של מנהלי הפרויקטים והן עתיד מערך המיחשוב הארגוני נמצאו ברמת סיכון גבוהה.

"פרויקטי IT כיום הם כה גדולים ונוגעים בהיבטים עסקיים כה רבים של הארגונים", אמר פרופ' ברנט פליברג, מהפקולטה למדעי חקר המחשב ומייסד הקתדרה לניהול תוכניות גדולות באוניברסיטה, "פרויקטי IT שכאלה נוגעים לכל אזרח אם הם נעשים במגזר הממשלתי, ולאזרחים רבים כשהפרויקט נעשה במגזר הפרטי. זה מציב אתגרים ייחודיים וחדשים למנמ"רים ולמנהלי הפרויקטים". הוא הוסיף כי ארגונים עלולים להיפגע מהעדר השליטה על פרויקטי IT גדולים, כאשר ממילא במצב כיום הם פועלים בשוק תחרותי, הדורש מהם צמצום ההוצאות וצורך להגדלת הרווחים הקטנים.

"פרויקטי ברבור שחור של IT"

חלק מהפרויקטים לקו בתסמין אותו כינוי החוקרים "ברבור שחור של IT". במשך מאות שנים היו משוכנעים באירופה שכל הברבורים לבנים. רק לאחר גילוי אוסטרליה התברר שברבור יכול להיות גם שחור. החוקר והסופר נסים ניקולס טאלבּ הפך את הברבור השחור למטאפורה – אירוע נדיר ובלתי צפוי, בעל השפעה דרמטית על חיינו, שלאחר הופעתו אנו רוקחים הסבר להתרחשותו הגורם לו להיראות אקראי פחות וחזוי יותר. החוקרים מצאו כי פרויקטים שכאלה חוו אירועים נדירים ובעלי משמעות עצומה לארגון, משמעות שחרגה הרבה מעבר להיבטי ה-IT, אירועים שהביאו לכך שהפרויקטים חרגו בהרבה מממוצע החריגה בזמן ובתקציב: פרויקטי ברבור שחור IT עלו בממוצע 197% יותר מהמתוכנן, וארכו בממוצע 68% יותר מהצפוי. חלק מהפרויקטים הגיעו עד לעלויות תקציב של 400% מהמתוכנן. "ארגונים צריכים להיערך למצב שכזה, שהוא הרבה פחות נדיר מכפי שניתן לחשוב", אמר פרופ' פליברג, "פרויקט שכאלו עלולים להיות הרסניים ברמות גבוהות, עד כדי חיסול הארגון".

החוקרים לא הצליחו למצוא מגזר תעשייתי שמתאפיין ביותר פרויקטי IT של ברבור שחור, אך כן הצליחו למצוא שבתוך עולם ה-IT, הסיכוי להופעת ברבור שחור ולגרימת סיכון לארגון – גבוה יותר בפרויקט תוכנה מאשר בפרויקט חומרה. עוד נתון העלה כי אין כל הבדלים בהצלחת ובכישלונות פרויקטים בין המגזר הציבורי בארה"ב מול זה הפרטי, ובין שני מגזרים אלו לבין מקביליהם באירופה. "אנשים נוטים לחשוב שלמגזר הציבורי יש אחוז כישלונות גבוה יותר לעומת המגזר הפרטי", אמר פרופ' פליברג, "אולם הדבר אינו נכון, המגזר הפרטי גרוע באותה מידה".

החוקרים מסיימים את מחקרם באזכור פרויקטי IT שהביאו להרס ארגונים, כגון K-mart ויצרנית חלונות הזכוכית למכוניות השניה בגודלה באנגליה. עוד מציינים החוקרים פרויקטי IT שהביאו את הארגון למשבר של כמעט נפילת הארגון, דוגמת איירבוס (Airbus), לוי-שטראוס (Levi-Strauss) ו-הרשי'ז (Hershey's), שהיו לדברי החוקרים "על הסף של התמוטטות".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים