מומחים: לא הוכח קשר בין קרינה סלולרית לתחלואה בסרטן

שורה של מומחים הציגו בכנס שנערך באוניברסיטת תל אביב מחקרים שסותרים את הסברה שקרינה סלולרית גורמת לתחלואה במחלה הקשה ● רשם הסרטן במשרד הבריאות אמר, כי "יש בנושא הזה הרבה להט ואמוציות, אך להמלצות ולחוקים אין בסיס מדעי" ● ראש אגף מניעת רעש וקרינה במשרד להגנת הסביבה הגדיל ואמר: "אני מוכן לגור עם משפחתי מתחת לכל אנטנה"

קרינה סלולרית לא מהווה סיכון משמעותי לתחלואה בסרטן – כך עולה מכנס שנערך באחרונה באוניברסיטת תל אביב. מומחים ציינו בכנס, כי לא הוכח קשר בין הקרינה הסלולרית לתחלואה במחלה הארורה. יחד עם זאת, כיוון שעדיין קיימת אי בהירות, בגלל תקופת החביון הארוכה של חלק מסוגי הסרטן, המומחים ממליצים לנקוט בעקרון הזהירות ולהשתמש בטלפון הנייד רק בעת הצורך, בהתאם להמלצות משרדי הבריאות והסביבה.

הכנס אורגן על ידי המרכז לחקר הביולוגיה של הסרטן, בראשות פרופ' נדיר ארבר, והתקיים בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה, תחת הכותרת "קרינה סלולרית וסרטן – מדע או דמיון".

פרופ' איתן פרידמן, מנהל היחידה לאונקוגנטיקה בבית החולים שיבא, אמר, כי בניגוד לעישון או חשיפה לקרינה מייננת, שם ברור המנגנון הביולוגי הגורם לסרטן, הרי שבקרינה סלולרית, שהיא קרינה בלתי מייננת, לא מוכר מנגנון שכזה. על כן, לא הגיוני שסרטן מתפתח כתוצאה מחשיפה לקרינה סלולרית.

לדבריו, במחקרים שנערכו, לא נמצאה עליה בשיעור התחלואה בסרטן בקרב עכברים שנחשפו לאורך כל חייהם לרמות קרינה גבוהות. הוא אמר עוד, כי אם אכן יש סיכוי לפתח גידולים במערכת העצבים המרכזית (גליומה), הדבר היה צריך לבוא לידי ביטוי במדינות הנורדיות, שבהן השימוש בסלולר הוא ארוך שנים ואינטנסיווי, אולם זה לא קרה.

ד"ר מיכה ברחנא, רשם הסרטן במשרד הבריאות, הציג מחקר שניסה להשוות את השונות ברמת התחלואה במספר סוגי סרטן בעשור האחרון, שבו חל גידול בשימוש בתקשורת סלולרית. גם מחקר זה לא העלה כל קשר בין סרטן לקרינה סלולרית, ואפילו להפך – בכמה מסוגי הסרטן נרשמה ירידה. יתרה מכך, באופן לא מוסבר, נרשמה משנת 2000 ירידה במספר מקרי סרטן המוח בצד ימין – הצד שבו מדברים רוב משתמשי הטלפונים הסלולריים. הוא הוסיף, כי "יש בנושא הזה הרבה להט ואמוציות, אך להמלצות ולחוקים אין בסיס מדעי".

פרופ' סטליאן גלברג, ראש אגף מניעת רעש וקרינה במשרד להגנת הסביבה, הגדיל ואמר: "אני מוכן לגור עם משפחתי מתחת לכל אנטנה". עם זאת, הוא ציין, כי המשרד דוגל בגישה הזהירה, וכדי שלא להגדיל עוד יותר את תעבורת הסלולר באנטנות, הוא פסל את בקשת החברות הסלולריות לספק שירותים של טלפונים נייחים באמצעות הרשת הסלולרית.

עו"ד אריה נייגר, יועץ משפטי של התאחדות התעשיינים ושל המכון לאנרגיה ולסביבה, אמר, כי הציבור לוחץ על הרגולטור להחמיר את התקינה. לדבריו, "בסופו של דבר התקינה נקבעת על פי הלחץ של הציבור ולא על פי הסיכון עצמו".

לעומתם, פרופ' סיגל סדצקי, מנהלת היחידה לאפידמיולוגיה של סרטן ושל קרינה במכון גרטנר לחקר אפידמיולוגיה ומדיניות בריאות במרכז הרפואי שיבא, ציינה, כי לא ניתן בשלב זה לקבוע עמדה מדעית סופית בסוגיה. עם זאת, לדבריה, ממצאים חוזרים מצביעים על עליה בסיכון להתפתחות גידולים במוח ובבלוטת הרוק. במיוחד נצפה הקשר בקרב משתמשים כבדים, מעל 10 שנים, שהחזיקו את הטלפון באותו צד של הראש. כמו כן, נצפתה עליה בתחלואה בסרטן באזורים כפריים, הדלים באנטנות סלולריות. לכן, פרופ' סדצקי מציעה לנקוט בעקרון הזהירות.

מחקר נוסף שהראה השפעות שליליות הוצג על ידי פרופ' רוני זגר ממכון ויצמן. תוצאות המחקר מראות שתאים בגוף מגיבים לקרינה הבלתי מייננת בתחום התדרים שבהם נעשה שימוש בתקשורת הסלולרית. עם זאת, לא מדובר בהשפעה ארוכת טווח, שעלולה לגרום לסרטן.

תגובות

(7)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. משה

    יש אמת יש שקר ויש סטטיסטיקה מי שרוצה לדעת את האמת כולל הצגת שלל חברים כדאי להזמין מרצה מומחה לקרינה שהרצה אצלנו בחברת אינטל על חיים בשלום עם הטכנולוגיה מהנדס קרינה לירן רז שהוא גם מודד קרינה וגם חוקר באוניברסיטה את השפעות הקרינה מאוד מומלץ ותובנות בסוף ההרצאה הם שעדיף להיזהר מאשר להצטער

  2. קרינה מייננת

    נשמע מפחיד נכון??? אז כן! לפני חצי שנה (כשהתחיל לכאוב לי הראש) נכנסתי לכל הנושא הזה של קרינהוסוגי קרינה והבנתי שאני לא מבין בזה כלום אבל היה לי חשוב להתחיל לקרוא יותר בשביל להבין מול מה אני עומד…. ישנם מלא סוגי קרינה, הכי אכזרית היא זו של הסלולר… כן כן זו שאתה מחזיק בכיס שלך ומצמיד לראש שלך…. אז זו קרינה סלולרית ! והיא ממש לא סלחנית. ישנם גם קרינות (ותחזיקו חזק) מתנורים לחימום – מיקרוגל , קרינה מייננת, גז ראדון, קרינת סלולר רדיו ואתרי בזק, קרינה ממתקן פוטו – וולטאי…. וכללללל זה סובב אותנו 24/7. אותי ספציפית דווקא מפחיד קרינת חשמל- קרינת חשמל רלוונטית לחלק קטן יחסית מספקטרום התדרים ומתייחת בעיקר לתחום ה- 50Hz . תחום זה הינו תחום תדירות רשת החשמל. בתחום זה ניתן להכליל את פעולת כלל המכשירים החשמליים הביתיים, לוחות חשמל, קווי מתח, חדרי שנאים ועוד. עדכני להיום אין תקן לגבי חשיפה ממושכת לציבור הרחב ומומלץ לפעול בהתאם לעיקרון הזהירות המונעת. אז בגלל שיש לי 2 ילדם בבית בקישתי ייעוץ קרינה, כאשר בעצם הגיע אלי הביתה איש מטעם החברה וערךבדיקת קרינה בבית, התוצאות לא היו טובות, אבל הצלחנו להוריד 43% מהקרינה בבית (מה שבשליטתנו) ועדיין אני מרגיש חסר אונים… אז זהו זו המלצתי ועזרתי לעולם טוב יותר- לכו תעשו בדיקות קרינה :) http://www.dgsm.co.il/

  3. דורון טל

    ראש אגף מניעת רעש וקרינה במשרד להגנת הסביבה אמר גם דברים נוספים, כגון: ריבוי אנטנות כדי להוריד קרינה הוא דבר נחוץ, בעוד שריבוי אנטנות כדי לקיים את שרותי הגלישה הסלולרית ולאפשר צפייה בטלוויזיה סלולרית הוא מיותר ומסוכן. את האמירה הזו מר בליזובסקי בחר להשמיט. מדוע?

  4. איש שאיכפת לו

    מצער ללמוד על חוסר רצינותו של כותב המאמר. נראה לי שהוא אינו מבין את הנושא וכי מדובר כאן במקרה הטוב בפוליטיקה זולה המתכסה באיצטלה של מדע צרוף.

  5. NO RADIATION FOR YOU

    כנס גנבת דעת של מכחישי נזקים. הייתי בכנס והוא היה מגמתי ונראה שמטרתו היה להרגיע את הציבור ולשכנעו כי אין ממה לדאוג. פרופסור פרידמן שחרר לאוויר העולם הצהרות ודעה אישית וביסס אותה על מספר מחקרים שאותם לא הביא. הוא בחר להתעלם מאלפי מחקרים אחרים המצביעים על השפעות שליליות, שינויים ברמת התא, עליה בתחלואה ובסיכון. למשל דוח הביואנישיטיב שפורסם בשנת 2007 מכיר כ 2000 מחקרים כאלה: http://www.bioinitiative.org/ ד"ר בר חנא הציג נתונים במהירות וברפרוף כמחקרו החדש, מאוחר יותר התברר כי זה בכלל לא מחקר אלא שברי נתונים חלקיים. http://www.themarker.com/tmc/article.jhtml?ElementId=skira20110221_1216346 פרטים נוספים: http://www.tapuz.co.il/blog/ViewEntry.asp?EntryId=1904739

  6. מור סגמון

    פעם אחר פעם, אני נוכח לחוסר היכולות העיתונאיות של אבי ביליזובסקי. נראה שאבי שם לו למטרה לשכפל סיסמאות של הממסד המרגיעות את הציבור באופן קונסיסטנטי, להשתיק קולות אחרים (כמו שהוא עושה ב "הידען" שם הוא מוגדר בתור "עורך ראשי") ולהתעלם מהעובדות: http://www.themarker.com/tmc/article.jhtml?ElementId=skira20110221_1216346

  7. ד"ר זמיר שליט"א

    חצי אמת גרוע משקר. המרצים פרידמן ובר-חנא מתעלמים מהוכחות מדעיות לנזקי הקרינות. הם מציגים עמדה מעוותת, שקרית, ומטעה את הציבור. נזקים ניגרמים מקרינות אפילו נמוכות, לדוגמא, יצירת רדיקלים חופשיים, מוטציות, שברים ב- DNA, מחלות סרטן, פגיעות בעצבים, בעינים ועוד. מי שמאמין למכחישי הנזקים, שיבושם לו, ואת המחיר הוא ישלם בבריאות.

אירועים קרובים