אפל מודה: עובדת עם חומרים רעילים, מעסיקה ילדים ועובדי ספקיות מתאבדים

בעשרה מפעלים של ספקיות שבדקה החברה נתגלו 91 עובדים מתחת לגיל המותר להעסקה, כאשר כמעט מחצית מהם הועסקו במפעל אחד ● באחד המפעלים נעשה שימוש בכימיקלים מסוכנים, שגרמו בעיות בריאות חריפות ל-137 עובדים ● עוד נתגלה, כי לצורך ייצור ה-iPad נעשה שימוש במינרלים ממזרח קונגו, שנחשבים לאמצעי מימון עיקרי של ברוני המלחמה שם ● במפעל פוקסקון הוקם צוות פסיכולגים לאחר שעובדים רבים בו התאבדו בשל תנאי ההעסקה הקשים

אפל (Apple) פרסמה שלשום (ב') דו"ח שנעשה במהלך 2010, ובמסגרתו היא בדקה 127 מהספקיות שעימן היא עובדת. מהדו"ח עולה, כי הספקיות עוברות במפעלים שלהן על כללי ההתנהגות שאותן קבעה החברה: הן מלינות שכר, עובדות עם חומרים רעילים, מעבידות ילדים, מקבלות או נותנות שוחד ועובדיהן מתאבדים בגלל תנאי העסקתם. בנוסף, על פי אפל, העובדים מצויים תחת סכנות בטיחותיות שונות, אין במפעלים פריטי עזרה ראשונה למקרי פציעה וקיימים עוד מפגעים שונים.

מהדו"ח עולה, כי באחד המפעלים "בוצעה הלנת שכר לעובדים ולא התקבלו תשובות סבירות לגבי הנושא". במפעל אחר "מנהל המפעל הציע לגוף הבודק שוחד כדי שישנו ויצמצמו את כמות הממצאים החמורים שנמצאו".

עוד נמצא, כי בעשרה מפעלים נתגלו 91 עובדים מתחת לגיל המותר להעסקה, כאשר כמעט מחצית מהם – 42 – נמצאו במפעל אחד. הדו"ח מציין, כי ההתקשרות העסקית עם מפעל זה הופסקה, לאחר שמנהליו לא עמדו בתנאי ההתקשרות עימה, אף שאפל "הצביעה בפניהם על הבעיה". אפל לא מציינת באיזו מדינה נמצאים המפעלים הללו, אולם סביר להניח שהכוונה היא לסין, שגיל ההעסקה המותר בה על פי החוק עומד על 16. "במקרה אחר", נכתב, "מנהל המפעל הורה לעובדים לשקר לגבי גילם בפני הבודקים של אפל". החברה בחרה שלא להפסיק את ההתקשרות עם המפעל הזה, אלא לשוב ולערוך ביקורת נוספת השנה.

הדו"ח מציין, כי באחד המפעלים נעשה שימוש בכימיקלים מסוכנים, מסוג n-hexane, בתהליכי הייצור. שימוש בחומר זה עלול לגרום לבעיות בריאות חריפות למי מהעובדים המצוי בסביבתו. על פי הדו"ח, 137 עובדים במפעל Wintec בעיר סושו שבסין סבלו מבעיות בריאות חריפות בשל חשיפה לחומר. אפל ציינה, כי היא הורתה למנהלי המפעל לחדול מלהשתמש בחומר, כמו גם לשפר את תנאי האוורור במקום, "שגרמו ותרמו לבעיה". הדו"ח ציין, כי מאז שבוצעו השינויים שנדרשו, לא חלו עובדים נוספים באותן מחלות.

פסיכולוגים למניעת התאבדויות

פרק אחר בדו"ח מתייחס להתאבדויות הרבות של עובדי יצרנית הרכיבים האלקטרונית פוקסקון (Foxconn) בעיר שנזן שבסין. לפי הדו"ח, סטיב ג'ובס, מנכ"ל אפל, וטים קוק, סמנכ"ל התפעול בחברה, נפגשו ביוני האחרון עם טרי גו, מנכ"ל פוקסקון, והחליטו יחדיו על הקמת צוות למניעת התאבדויות במפעל. הצוות, כך נכתב, "יבצע חקירה עמוקה לגבי נסיבות ההתאבדות, תגובת המפעל והמלצות לחיזוק העובדים מבחינה מנטלית בעתיד".

הפגישה התקיימה לאחר שבמהלך השנה שעברה פורסם, כי היה במפעל גל התאבדויות של עובדיו. בנוסף, ביצעה החברה שורת הלנות שכר: בדו"ח שהזמינה אפל נמצא, כי זו העלתה שכר בשיעור נמוך יותר ממה שהבטיחה, הפלתה מתמחים לעומת עובדים קבועים וחלק מעובדיה טענו, כי היא ממשיכה לנקוט נגדם באלימות וחדרה לפרטיות שלהם. בין הפרסומים, היו שטענו, כי הסיבה להתאבדויות הרבות היא תנאי העבודה הקשוחים, שכוללים, בין היתר, איסור לדבר בזמן העבודה המונוטונית בקווי הייצור ולחץ בלתי פוסק להגברת מהירות ותפוקת העבודה. פוקסקון הוגדרה בעבר על ידי מנהל ארגון China Labor Watch כ-"מקום עבודה נצלני, שרומס את הערכים האישיים של העובדים למען יעילות".

בדו"ח הנוכחי נכתב, כי הצוות חקר במהלך יולי 2010 באופן עצמאי אלף מעובדי המפעל ונפגש עם מנהליו, ובאוגוסט הוא הורה על שורת פעולות לשיפור תנאי העסקתם של העובדים. בין היתר, הוא קבע, כי פוקסקון תעסיק צוות פסיכולוגים, תקים מרכז תמיכה שיפעל מסביב לשעון ותבנה גדרות מסביב לבנייני המפעל, שימנעו התאבדויות עתידיות.

מינרלים זולים מאזורי מלחמה

בסיומו של הדו"ח ציינה אפל, כי היא עובדת בשיתוף פעולה עם ארגונים בינלאומיים שעורכים בקרה על פעילותה עם ספקיות מינרליים. בשנים האחרונות פורסם, כי עבור ייצור של iPad אחד נדרשת כמות גולמית של 15 ק"ג של מינרלים, כולל מתכות אקזוטיות שמקורן באזורי מלחמה באפריקה, ובראשן בקונגו.

לצורך ייצורו של ה-iPad משתמשת פוקסקון במינרלים שמגיעים ממזרח קונגו, שנחשבים לאחד מאמצעי המימון העיקריים של ברוני המלחמה שם ושל מיליציות שנלחמות על שליטה במשאבים הללו.

ארגונים ירוקים טוענים, כי דברי אפל שקשה לאתר באופן כימי מאיזה מכרה מקורי מגיעים מינרלים הינם נכונים, אולם טוענים שזו לא משימה בלתי אפשרית, כמו שאפל מתארת זאת. לדבריהם, אפל יכולה להכריח ספקים להסתמך על ייבוא של מינרלים כדוגמת טנטלום מאוסטרליה או ליצור פיקוח ובקרה מקיפים יותר של גורם בלתי תלוי על המקורות של הספקים שלה.

בדו"ח של אפל צוין, כי "אנחנו דורשים מכל הספקים שלנו לאשר בכתב שהם אינם משתמשים בחומרים המגיעים מאזורי מאבק".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אנונימית

    נוראי ומזעזע אני באמת לא יודעת איך לתאר את זה בדרך אחרת היחס כלפי העובדים שם נוראי ולא פלא שהם כבר רוצים למות . לדעתי צריך הרבה יותר לכבד אותם ולתת להם שכר גבוה הרי החברה עושה מיליונים ואפילו יותר אז למה לא לפחות להוציא את זה על תנאים טובים יותר לעובדים שלה. פשוט נורא ואיום ואני מקווה שטיפלו בזה . אבל השאלה העיקרית פה זה למה זה צריך להגיע לתנאים כל כך גרועים כדי שיגיע לתקשורת ולמה לא טיפלו בזה כבר עוד קודם כשהבעיה רק התחילה ולמה אף אחד מהעובדים לא ניסה לפנות לעזרה? זה באמת מעניין והלוואי והיה תשובה לזה. בכל מקרה כתבה מעניינת והנוסח כראוי, המשיכו לסקר עוד דברים

אירועים קרובים