מהפך בנוקיה: הודיעה על שיתוף פעולה עם מיקרוסופט וזניחת סימביאן

במסגרת ההסכם בין שתי המתחרות, תיפרד נוקיה ממערכת ההפעלה המסורתית שלה ותעבור לחלונות פון 7 - כך הודיע סטיבן אילופ, מנכ"ל החברה ● החברה הודתה שאסטרטגיית הטלפונים החכמים שבה נקטה עד עכשיו - נכשלה ● נוקיה ומיקרוסופט משלבות כוחות כדי להתמודד מול מערכות ההפעלה iOS של אפל ואנדרואיד של גוגל ● הפרטים הכספיים של ההסכם לא נחשפו

סטיבן אילופ, מנכ"ל נוקיה (Nokia), הודיע בסוף השבוע על שיתוף פעולה סלולרי רחב היקף עם היריבה לשעבר, מיקרוסופט (Microsoft), שבמסגרתו תהיה מערכת ההפעלה חלונות פון 7 (Windows Phone 7) הפלטפורמה העיקרית למכשירי הטלפון החכמים העתידיים של נוקיה. ענקית הסלולר אף נפרדת ממערכת ההפעלה המסורתית שלה, סימביאן (Symbian), ומודה שאסטרטגיית הטלפונים החכמים שבה נקטה עד עכשיו – נכשלה.

על פי ההודעה הדרמטית של אילופ, שניתנה בסוף השבוע בכנס משקיעים שנערך בלונדון, יצרנית מכשירי הסלולר הגדולה בעולם ואחת מחברות התוכנה הגדולות בעולם חתמו על הסכם רחב היקף. במסגרת ההסכם, משלבות שתי החברות כוחות כדי להתמודד מול מערכות ההפעלה iOS של אפל (Apple) ואנדרואיד (Android) של גוגל (Google).

שתי החברות לא חשפו את הפרטים הכספיים של השותפות. כך או כך, בעקבות ההודעה צנחו מניותיה של נוקיה בכ-10%.

נוקיה הודיעה, כי היא צופה למכור כ-150 מיליון מכשירי סימביאן במהלך שלבי המעבר לחלונות פון, אך תפחית את השקעותיה ואת המיקוד במערכת ההפעלה הישנה שלה במהלך השנים הבאות ותתמקד במכשירים עם מערכת חלונות פון. סביר להניח, כי בעתיד, היא תפסיק את ייצור מכשירי הסימביאן.

גורלה של מערכת ההפעלה MeeGo, שהיא פרי שיתוף פעולה בין נוקיה לאינטל (Intel), עדיין לא ברור. נוקיה הודיעה, כי פרויקט הקוד הפתוח MeeGo יישאר יוזמה של חדשנות לטווח הרחוק, שיתמקד ב-"מכשירים ובפלטפורמות של הדור הבא ובחוויית משתמש". החברה מסרה, כי תשיק במהלך השנה מכשיר MeeGo אחד – אך לא סיפקה מידע על תוכניות נוספות בקשר לפלטפורמה.

אסטרטגיה – ולא עסקת רישיונות

נוקיה ומיקרוסופט מתייחסות לשיתוף הפעולה יותר כאסטרטגיה מאשר כסתם עסקת רישיונות של חלונות פון למכשירי נוקיה. כך, למשל, Ovi Maps של נוקיה ישולב במנוע החיפוש בינג (Bing) של מיקרוסופט ובפלטפורמת הפרסום adCenter, בינג יהיה מנוע החיפוש שיוטמע במכשירים ובשירותים של נוקיה וחנות Ovi Store של נוקיה תוטמע ותשולב בחנות Microsoft Marketplace. "זה הרבה יותר מעניין מעסקת רישוי פשוטה", ציין אילופ באירוע.

בתשובה לשאלה מדוע נוקיה בוחרת בחלונות פון ולא באנדרואיד אמר אילופ שעם אנדרואיד, נוקיה תהיה רק אחת מהרבה יצרניות OEM, וכן שהיא לא תוכל למנף את השירותים שהיא בונה, כמו שירותי המפות שרכשה מ-Navteq. "התחושה שלנו הייתה שבידול יכול להיות אתגר גדול למדי", ציין, "ושהסיכון בהמוניות ילך ויגבר בצורה דרמטית".

כחלק משינוי האסטרטגיה, נוקיה תערוך שינויים מבניים ארגוניים. החל מ-1 באפריל תתחלק החברה לשתי חטיבות נפרדות – אחת למכשירים חכמים ושנייה לטלפונים סלולריים – שתפעלנה כשני מרכזי רווח והפסד עצמאיים ותתמקדנה במכשירי קצה עליון ובטלפונים סלולריים, בהתאמה. חטיבת המכשירים החכמים תובל על ידי ג'ו הארלו, ותתמקד בהיצע של מכשירי חלונות פון, ב-MeeGo, בסימביאן ובפעילות עסקית אסטרטגית. חטיבת הטלפונים הסלולריים תובל על ידי מרי מק'דואל, ותתמקד בחיבור אנשים לאינטרנט הסלולרי בשווקים מתפתחים. אלברטו טורס, ששימש כמנהל MeeGo בחברה – יפרוש ממנה. נוקיה אף מינתה את כריס ובר, שעבד במיקרוסופט 16 שנים, כנשיא נוקיה ארצות הברית. הוא יחליף בתפקיד את מארק לואיסון. זאת, לאחר שבשבועות האחרונים התבטא אילופ פעמים רבות בקשר לצורך לחזק את השוק בארצות הברית.

מנכ"ל נוקיה אף דיבר באירוע על קיצוצי משרות בהיקף נרחב במסגרת מהלך הרה-ארגון. "אנחנו לא מודיעים כמה ובאילו מדינות", אמר, והוסיף שהחברה רוצה לבצע את הקיצוצים במהירות.

עוד אמר אילופ, כי בהיבט הכספי, גם 2011 וגם 2012 תהיינה שנות מעבר מבחינת נוקיה, אולם לאחר השינויים, צפויות הכנסותיה ממוצרים ושירותים לצמוח מהר יותר מהשוק. לדבריו, שולי הרווח של החברה צפויים לעמוד על 10% ויותר.

שאלות רבות באשר לאסטרטגיה החדשה נותרו פתוחות גם לאחר דבריו של אילופ. נוקיה לא סיפקה התחייבות מתי תשיק מכשיר חלונות פון ראשון, הומנכ"ל ציין רק, כי עד 2012 תשווק נוקיה כמויות גדולות של מכשירי חלונות פון ברמות מחיר שונות.

באשר למחשבי טאבלט, אילופ אמר, כי החברה לא מכריזה על כל תוכניות מיוחדות, אולם רמז שחלונות פון תוכל להתאים גם למחשבים אלה.

אנליסטים רבים הביעו ספקנות באשר להכרזה האסטרטגית של נוקיה, אך הודו שזו הייתה צעד חיוני והאופציה היחידה שעמדה בפני החברה. לדבריהם, יש בכך ניצחון גדול למיקרוסופט, שהתמודדה מול נוקיה במשך שנים, לפני שאפל וגוגל פרצו לשוק הסלולרי. אנליסט מגרטנר (Gartner) אף אמר, כי ההכרזה הזאת מסמלת הפסד לגוגל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים